VW ID.BUZZ har kommet, og vi testet varebilen Cargo først.

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Lanseringsstart for VW ID.BUZZ er uke 46, derfor har du ikke sett så mye i sosiale medier fra Gromstad Auto at de har fått inn VW ID.BUZZ som kan prøvekjøres, men de har både varebilen Cargo og personbilen Pro inne som demobil og i utstillingen, noe de som har vært innom Gromstad Auto nok har oppdaget.

Mye standardutstyr
VW ID.BUZZ Cargo har en startpris på kr 454 980. Da får du 204hk 310NM elmotor, noe som betyr en svært så frisk, sterk og kvikk varebil. Batteripakken er på 82 kWt brutto og 77 kWt netto, noe som betyr at det er 77 kWt man kan benytte seg av i hverdagen. Svingradiusen er direkte morsomt god, og på ca 11 meter, det er omtrent på nivå med en VW Polo. Lasterommet er på 3,9 kubikk og man kan ha inntil 1 000kg på hengerfestet.
Bilens størrelse er 4,712 meter lang, 1,985 meter bred, 1,938 meter høy.
Du får 3 seter, skillevegg med vindu og gjennomlastingsluke, tregulv i varerom, 2-soners klima, Adaptiv cruisekontroll med stop & og, 18’’ alufelger, oppvarmet multifunksjonsratt i skinn, LED hovedlys, trådløs app-connect for både iPhone og Android, Discover pro navigasjon, sentrallås med keyless start bare for å nevne noe av alt som er standardutstyr.
Girvelgeren er på en spak bakom rattet, noe som frigjør plass til knærne til den som sitter i midtsetet foran. Man kan også få den med 2 seter foran dersom man heller ønsker det framfor standard 3-seter løsningen.

Kjøreopplevelse
VW ID.BUZZ Cargo er den mest komfortable varebil jeg noen gang har kjørt, og jeg har kjørt mange varebiler. Her sitter du godt, har enormt god oversikt gjennom store vinduer, har et godt ratt, og det lave tyngdepunktet og de gode fjæringene, og en uvanlig god støydemping gjør ferden komfortabel.
På parkeringsplasser merker du ekstra godt den gode svingradiusen, som faktisk er hakket bedre enn på VW ID.4 som er kjent for sin gode svingradius. Den bør oppleves.
Trådløs Apple CarPlay og et hyggelig musikkanlegg gir deg dine favorittsanger ut av høyttalerne selv om mobilen er i lomma, og kanskje enda mer sentralt, får du en sms kan du få den opplest, og diktere svar på den.
Bilen vi kjørte veier 2 358 før folk eller last kommer inn i bilen, og maksimal totalvekt er 3 000kg, det gir 642kg til folk og last. Inntil 100kg kan befinne seg på taket når bilen er i bevegelse. Maksimal vogntogvekt på 4 000kg gir da rom for inntil 1 000kg tilhenger.
VW ID.BUZZ Cargo er noe så sjeldent som en varebil det er skikkelig trivelig å kjøre flere hundre kilometer med. Begreper som kjøreglede og varebil kombineres sjelden, men her må man nok tenke nytt når denne varebilen skal beskrives korrekt, for her er det kjøreglede enten du skal finmanøvrere med utrolig god svingradius, eller du skal på langtur for å levere varer.

Rekkevidde
Vi dro ut på våre to vanlige test-turer denne helgen, og startet med vår 205km lange landeveistest. Testbilen hadde 20’’ felger/dekk, noe som gir mer rullemotstand enn de 18’’ felger/dekk som følger med som standard. Temperaturen varierte mellom 10,5 og 5,5 grader. Om lag 90% av turen var asfalten så godt som tørr, mens den var ganske våt ellers. Hadde vi stanset i Evje for å beregne rekkevidden med mye oppover hadde vi landet på 375km rekkevidde, men turen går videre fra Evje og via Sørlandsparken tilbake til Grimstad. Etter 205km var 53% av batteriets kapasitet brukt, og det gir en beregnet rekkevidde på 387km.
Vi dro også ut på vår faste 50/50-test som består av 50% landeveiskjøring på Rv420 fra Grimstad til IKEA, og 50% motorvei fra IKEA tilbake til Grimstad. Her fikk vi en beregnet rekkevidde på 364km med en utetemperatur mellom 8,5 og 10 grader, og om lag 90% våte veier.

Lading
Selv om VW ID.BUZZ deler batteristørrelse med VW ID.4 har den batteriet fra en annen leverandør, og med en litt annerledes batteriteknologi. Ladetiden er også noe kortere for VW ID.BUZZ.
Vi testet på en 150kW lader fordi det er disse det er flest av langs norske veier, og har man laderen alene får man inntil 150kW på den. Må man dele laderen med andre kan man maksimalt få 75kW fra laderen. Vi ladet alene fra 10% til 60%, men fra 61% til 80% delte vi laderen. På tross av deling gikk ladeøkta fra 10% til 80% unna på 33 minutter. Vi anslår om lag 30 minutters ladetid fra 10% til 80% om man har en 150kW lader alene. Det er bra med tanke på batteriets størrelse.

Bør oppleves
Den komforten og kjøregleden som VW ID.BUZZ leverer bør helt klart oppleves, og tar du turen til Gromstad Auto kan de hjelpe deg enten du vil prøve varebilen Cargo eller personbilen Pro.