Første prøvetur med Subaru Solterra

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Subaru Solterra kan du få i tre ulike utstyrsnivåer, og vi var på prøvetur med toppmodellen Sport som starter på kr 519 800. Innstegsmodellen heter Nordic og mellom innstegsmodellen og toppmodellen finner man utstyrsnivået Limited som starter på kr 509 800.

Forskjeller i utstyrsnivåer
Uansett utstyrsnivå så har Subaru Solterra permanent firehjulstrekk og avansert X-Mode system med 2 kjøreprogram. Alt av sikkerhetsutstyr er også på plass, og det er veldig mye sikkerhetsutstyr i nye biler.
Ser man på de to øverste utstyrsnivåene er det kun soltaket som skiller Sport fra Limited.
Ser man på forskjellene mellom Nordic og Limited er forskjellene noen flere. Dersom man beveger seg fra Nordic til Limited får man 20’’ felger istedenfor 18’’. Man får seter i kunstskinn istedenfor i stoff, antall høyttalere øker fra 6 til 10, og de er da Harman/Kardon premium høyttalere med subwoofer og forsterker. De elektrisk justerbare forsetene får minnefunksjon i Limited, og man får også med en trådløs ladeplate til mobilen. Varme i ratt og i bakseter er også med på Limited. Man får med andre ord en god del utstyr for økningen i prisen som er på kr 20 900.

Kjøreopplevelsen
Subaru Solterra er en bil du setter deg inn i, og setene i demobilen til Grimstad Bil var meget komfortable å sette seg inn i. Jeg traff på en kar som hadde fått sin Subaru Solterra, og som hadde hatt en Tesla Model Y før, og han skrøt også veldig av de gode setene i Solterra.
Han nevnte også at bilen var meget komfortabel å kjøre, med tanke på fjæringskomfort og støynivå, og det er jeg veldig enig i. Komfortnivået er så høyt at det blir en stor glede å dra på tur med bilen.
Med permanent firehjulstrekk er fremkommeligheten så god at du kunne kjørt på plasser der man ikke nødvendigvis tenker på at biler bør bevege seg, og bakkeklaringen på ganske formidable 21cm er med på å forhindre at bilen dunker nedi terrenget du beveger deg i.
I testbilen fra Grimstad Bil var det gode anlegget fra Harman/Kardon som sørger for godlyd i bilen enten du hører på DAB-radio eller du benytter deg av Trådløs Apple CarPlay og hører på favorittmusikken fra Spotify. I en bil med så lavt støynivå som Subaru Solterra har kan man glede seg ekstra over lydanlegget.

Skjermer
Rett i overkant av rattet finner du et 7 tommers TFT LCD display som viser hastigheten du kjører i, samt gjenværende antatt rekkevidde og et felt til venstre der du kan hente fram ulike valg og menyer med knapper på rattet.
En del innstillingsmuligheter er aktive når du er parkert, og inaktive når du kjører, slik at bilen ikke skal stjele din oppmerksomhet når du kjører. Her har du mange innstillingsmuligheter, og man kan velge om man vil at bilen skal gi deg beskjed eller ikke dersom du ikke ser framover på veien, eller om bilen skal hjelpe til å redusere hastighet ved bruk av cruisekontroll i sving eller ikke, og eventuelt hvor hjelpsom den skal være.
Det at man har slike innstillingsmuligheter betyr mye for kjøregleden for min del, som helst liker å redusere eller slå noe ned de hjelpesystemer som dagens biler er utstyrt med, mens andre sikkert liker det å få hjelp av ulike slag på kjøreturen. Når man selv kan velge hvor mye hjelp man skal få blir alle fornøyd.
I den store 12,3 tommer skjermen som befinner seg over klimamenyen kan man vise Apple CarPlay menyene, navigasjon eller radio. Noen innstillinger finner man her også, men mye av det mest sentrale er samlet bakom rattet.

Brukervennlighet
Med nøkkelen i lomma tar du i dørhåndtaket og bilen åpner seg, du setter deg inn i førersetet, setter en fot på bremsepedalen, og trykker på startknappen. Så velger du D på girvelgeren ved å trykke den ned og vri i retning av D, og du er klar for å kjøre.
I noen biler må man inn i skjermer og menyer for å kunne foreta valg i forhold til bilens klimaanlegg, men i Subaru Solterra er klimaknappene lett tilgjengelige rett under den store midtskjermen. En eksemplarisk løsning.
Ladeplaten til mobiltelefonen har fått sitt eget lille rom i konsollen mellom forsetene, og ettersom det er et lokk over den skaper den ikke noe nedsunket område.
De som sitter bak har litt avhengig av utstyrsnivået man velger, varme i setene som er ytterst i tre nivåer, man har også 2 USB-C plugger bak her til lading av mobil eller nettbrett. Man kan også bestemme hvor luften skal bevege seg der bak med luft-dysene i midtkonsollen mellom forsetene. Man har god plass til ben/knær i baksetet selv om man er voksen, men lengden vil avgjøre hvor mye hodeplass man får. De som er over 185cm kan nok oppleve at hodeplassen er best der framme.
Bagasjerommet er på 452 liter opp til bakseteryggens topp, og testbilen var utstyrt med hengerfeste som gjør at man kan trekke med seg inntil 750kg. På taket kan man ha inntil 75kg, og dermed kan Subaru Solterra dekke de fleste praktiske behov.
Vi anbefaler en tur innom Grimstad Bil så du kan få oppleve Subaru Solterra.