Vi har testet helt nye BYD ATTO3

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Nylig var det en stor internasjonal bilmesse i Paris, der BYD var til stede med alle sine personbiler, og for å kunngjøre at de skal komme til flere land i Europa enn Norge. BYD har lenge vært store med bussleveranser til mange land i Europa, men nå kommer også personbilene. Varebil har de også tilgjengelig i Norge med BYD ETP3. Alt BYD leverer til Norge og Europa er elektrisk, og BYD står for Build Your Dreams, for grunnleggerne bakom BYD ønsker en mer bærekraftig framtid.

Mer kompakt enn Tang
BYD ATTO3 er ikke en veldig liten bil med sin lengde på 4,455 meter og bredde på 1,875 + sidespeil. Høyden er på 1,615 meter og akselavstanden er på 2,72 meter. Samtidig er den mer kompakt enn den store 7-seteren BYD TANG.
Bakkeklaringen er på 17,5cm, og BYD ATTO3 er helt klart en bil du setter deg mer inn i enn ned i, og det er det mange som har sansen for.

Lekker og artig
Utenpå er BYD ATTO3 en stilren SUV med litt sportslige linjer, og heller litt mot det lekre når det gjelder detaljer og finish utenpå.
Dermed kan man bli noe overrasket når man kikker inn i det lekne designet i interiøret, der designerne virkelig har fått lov til å utfolde seg med artige linjer og løsninger som «gitarstrenger» i dørene og helt ny løsning for døråpneren som vi ikke kan huske å ha sett maken til før. Ambientebelysningen som du naturligvis kan velge farge på selv er med på å understreke de kule linjene inne i bilen. Slik er med på å skape trivsel når man kjører bilen.
BYD ATTO3 kan man få i utstyrsnivå Comfort og Design, og vi var på test-tur med Design. Hovedforskjellene mellom disse utstyrsnivåene er at Design har en litt større infotainmentskjerm og elektrisk bakluke, samt en prislapp som er kr 30 000 høyere enn Comfort.
Da er det kanskje ikke så rart at det er Comfort utstyrsnivå det er bestilt opp mest av, og som du kan få utlevert før jul til rett under kr 423 000 inkludert frakt, registrering, lakk, vinterhjul og alt av matter i bilen.
Kjøreopplevelse
Du har et meget komfortabelt førersete, som jeg må innrømme at jeg ble skikkelig glad i da jeg kjørte den noen hundre kilometer en helg i oktober. Du har et godt ratt, og logisk styring av bilens cruisekontroll på rattet.
Et kjekt instrumentpanel er plassert på rattstammen, slik at det følger med rattet når du justerer på dette, og dermed kan aldri rattet komme i veien for instrumentskjermen. Her har du naturlig nok hastigheten du kjører i, men også innstilt hastighet for cruisekontrollen, batteriets prosent samt momentanforbruket.
Inne på den store skjermen har du DAB-radio, du kan spille fra Spotify i egen app i bilen, eller koble på mobilen med Blåtann og spille musikk fra mobilen. Anlegget har meget god lyd og svært gode innstillingsmuligheter.
Jeg tror ikke jeg har vært borti så mange biler som har panorama soltak som standard, men det har BYD ATTO3.
Når du i tillegg har komfortable fjæringer og et lavt støynivå fra vei og omgivelser blir kjøreturen direkte trivelig. BYD ATTO3 bør du helt klart prøve om du er på jakt etter en fin SUV med framhjulstrekk som du kan få utlevert før jul.

Praktisk
Den gang BYD TANG kom hadde den ikke mulighet for hengerfeste, men det kom på plass relativt raskt. Foreløpig er det ikke hengerfeste på BYD ATTO3, men om det kommer eller ikke vet vi ikke foreløpig, annet enn at de «ser på/jobber med saken».
Sykkelstativ finnes også for bakluker, så man må ikke ha hengerfeste for å få med seg sykler på bilturen.
Bagasjerommet er på 440 liter, og i bildet vi tok ser du at gulvet er i nedre posisjon. Man kan også ha gulvet lenger opp for å få mer dagligdags innlasting dersom man ønsker dette. Baksetet kan legges ned 60/40, alt ettersom om man må ha noen i baksetet eller ikke.
På taket kan man ha inntil 50kg, noe som gir rom for å ta med seg en skiboks eller lignende på taket.

Test av rekkevidde og lading
Ut fra WLTP-måling av rekkevidde, som egentlig bare skal brukes til å kunne sammenligne ulike elbiler, fordi forholdene de testes under er eksakt identiske, så skal BYD ATTO3 kunne komme 420km på det som defineres som blandet kjøring.
Vi hadde 7-9 grader da vi var på landeveistest, og testbilen hadde piggfrie vinterdekk, som er noe mykere i gummiblandingen enn sommerdekk, og som dermed gir mer rullemotstand. I tillegg var det et par områder med litt regn, så på om lag 10-15% av strekningen var det våt asfalt, som gir ekstra stor rullemotstand for piggfrie vinterdekk. På tross av forholdene brukte BYD ATTO3 50% av batteriet på de 205 kilometerne med landevei, noe som gir en beregnet rekkevidde på 410km.
Da vi skulle på 50/50-test med om lag 50% landevei og 50% motorvei med 100km/t var det våt asfalt hele veien, og tåke. Temperaturen var mellom 9 og 10 grader. Her landet beregnet rekkevidde på 323km.
Vi startet lading med 6% på batteriet, og tok tiden fra 10% til 80% lading, og det tok 44 minutter.

Levering før jul
Nå rasles det med den ene avgiften etter den andre i forslaget til statsbudsjett, men uansett hva de måtte finne på å vedta på Stortinget for 2023 kan du få BYD ATTO3 levert før jul. Ta turen til RSA Bil i Arendal, så kan du prøve den en tur du også!