Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Du må ikke bestille MG4 i oransje altså, men i mye av markedsføringen fra MG Motor i Norge er det oransje farge på MG4, og demobilen til Sigmund Aasen er også oransje, Fizzy Orange heter den fargen. Bestiller du hvit bil med sort interiør koster den faktisk bare kr 318 000 selv om den i følge WLTP-målinger har en rekkevidde på 435km. Vi ville finne ut hvor langt man kan komme når det er stedvis vått på bakken og 3-7 grader ute en høstdag på Sørlandet.
Størrelse
MG4 er 4,287 meter lang, 183,6 meter bred og har en akselavstand på 2,705 meter. For de som er glade i bilsegmenter er vi her i C-segmentet, som gjerne oversettes med kompakt familiebil. MG kaller selv MG4 for en Urban Kombikupé.
I praksis betyr det at du har ganske bra plass i forsetet, også blir plassen i baksetet og bagasjerommet litt mer begrenset av bilens totale størrelse. Skal noen sitte mye i baksetet som ikke er så små er det en god idé å teste ut plassen i en C-segment bil, uansett hva bilen måtte hete.
For veldig mange transportbehov vil en bil i dette segmentet dekke det aller meste, og her kan du også sette på et hengerfeste og trekke med deg inntil 500kg.
Ny plattform
De som har bygget legobiler husker kanskje den første litt rare brikken, som gjerne kan sammenlignes med plattformen til en bil. MG4 er første MG på en ny slik plattform som MG kaller MSP-plattform. Her bestemmes vektfordeling, batteriplassering, annen elektronikk, og denne plattformen kan skaleres til biler av ulik størrelse.
En nyere plattform gir gjerne bedre kjøreegenskaper, fordi det er grunnlaget for et stivere karosseri som gir mindre vridning i svinger, og bedre støydemping og nye fjæringer. Elbiler med bakhjulstrekk er også en fordel, fordi kreftene ikke skal ned i de samme hjulene som styrer bilen, og med lavt tyngdepunkt er det bra for fremkommeligheten på glatta med bakhjulstrekk i elbiler.
Vi har ikke kjørt så mange biler fra MG enda, men vi kan si at MG4 er meget trivelig å kjøre, både på motorvei og på svingete vei, men det er nok en fordel om du slår av litt hjelpesystemer før du drar ut på svingete vei, for de kan være noe ivrige i hjelpsomheten foreløpig. Vi mistenker vel at noen oppdateringer vil roe hjelpesystemene litt ned etter hvert.
Det fine med MG4 er at man har oppdateringer over the air – som gjerne forkortes med OTA i lister over utstyr i biler, og OTA er det litt sentralt at elbiler er utstyrt med, slik at du kan motta oppdateringer for bilen når du er hjemme.
Test av rekkevidde
Dersom du ikke er så velkjent med WLTP-målinger, så er det en standard der temperaturen er omkring 20 grader, vindmotstanden er konstant for alle biler som testes og asfalten er tørr. Dermed oppnår man som regel ikke helt WLTP-målingenes tall når det ikke er en varm sommerdag i Norge.
Vi hadde som nevnt stedvis våt asfalt, det gir økt rullemotstand, og vi hadde temperaturer helt ned i 3 varmegrader på vår landeveistest som går over til Evje. Kjølig vær krever mer strøm til bilens varmeapparat, noe som også spiser av rekkevidden.
På vår faste 205km landeveistest fikk vi en beregnet rekkevidde på 394km, ikke så langt unna WLTP-målingen som tilsier en rekkevidde på inntil 435km.
Vår 50/50-test med 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t går ute ved kysten, og her var det 5-6 grader og noe tørrere asfalt. Her landet også beregnet rekkevidde på 394km til tross for at selve testen er tøffere enn landeveistesten. Det viser litt hvor mye temperatur og våt veibane kan ha å si for rekkevidden. Det viser også at MG4 er en aerodynamisk skapning, som ikke lider like mye som store SUV’er når luftmotstanden øker i 100 km/t.
MG Motor sier at lading til 80% kan ta 35 minutter, men vi brukte bare 26 minutter på å lade fra 10% til 80% på en helt vanlig 150kW hurtiglader.
Lav pris – mye utstyr
Nå høres kanskje overskriften ut som en selvmotsigelse, for mye utstyr koster gjerne mye penger, men ikke for MG4. Her er alt utstyr med som standard, og man må ikke velge noe fra en liste over ekstra utstyr. Man kan velge en lakkfarge som koster penger, et interiørdesign med grå seter istedenfor sorte som også koster penger, så er det vinterdekk og hengerfeste som ikke er standardutstyr.
Adaptiv cruisekontroll, MG iSMART app, Apple CarPlay og Android Auto får du også om du kobler til mobilen med USB-kabel. 360 graders kamera, oppvarmede forseter og ratt, 6-veis elektrisk justerbart førersete, navigasjon i sanntid, LED frontlys med automatisk lyssensor for nær- fjernlys er også standardutstyr, bare for å nevne noe.
Dersom det hadde vært en «mye elbil for pengene» konkurranse ville MG4 helt klart vært vanskelig å slå der, for her har du stilig design, mye utstyr, bra rekkevidde og svært bra ladehastighet for kr 318 000. Det er knallbra!