Nye BMW X1 var på visitt

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

En ren bensinmotor kan du få til X1, en sDrive18i med 136hk, og en ladbar hybridløsning som på papiret virker meget god, xDrive30e med 326hk og opptil 88km elektrisk rekkevidde. Dersom man ikke tar med avgiftsendringer som ikke er vedtatt i statsbudsjettet enda, så starter en Basis labar hybrid på kr 615 408, mens en Basis iX1 xDrive30 elbil starter på 495 900. Da blir det fort logisk å velge elbilvarianten av BMW X1.

xDrive
BMW iX xDrive30 har naturlig nok xDrive firehjulstrekksystemet til BMW. Du kan ha hengerfeste på elbilen, det kommer ut elektrisk, og da kan den trekke med seg inntil 1 200kg. Den ladbare hybriden kan trekke inntil 1 800kg. Bakkeklaringen er på 17cm for elbilen, noe som sammen med xDrive sørger for god fremkommelighet til hytta eller siste kneika til huset.

Det at man får en kompakt SUV fra BMW med xDrive firehjulstrekk som elbil gjør at mange spår at BMW iX1 xDrive30 kan bli en storselger i Norge.


Lading
Batteriet i BMW iX1 xDrive30 kan lades fra 10% til 80% på 29 minutter på en hurtiglader som kan levere 150kW. Maksimal ladehastighet skal være 130kW.

Når det gjelder hjemmelading vil de som har tilgang på 11kW hjemmelader kunne lade fra 0% til 100% på 6,5 timer. Som et tilvalg kan man få BMW iX xDrive30 med 22kW ombordlader, og har man tilgang på dette hjemme eller på kontoret lades den fra 0% til 100% på 3,75 timer.


Rekkevidde
Når BMW iX1 xDrive30 blir tilgjengelig for testing skal vi naturligvis komme tilbake med testene våre på rekkevidde, men foreløpig får vi nøye oss med WLTP-tallene for blandet kjøring som ligger på 440km.

Tester av andre elbiler fra BMW har vist oss at avviket fra WLTP-tall i forhold til virkelig kjøring på vei ofte kan være relativt lavt hos BMW, men tiden får vise om dette også stemmer for den nye BMW iX xDrive30.

Interiør
Interiøret i en BMW kan man naturligvis tilpasse etter egne ønsker og lommebok, men det er veldig mye som er likt i interiøret i BMW X1 som var på besøk hos Bavaria, og BMW iX1.

Setene var ikke like smale som i tildligere BMW X1-modeller, og man har fått en mer moderne løsning for midtkonsollen som har blitt mer svevende i den bakre delen og todelt, slik at koppholderne kommer i en mer behagelig og praktisk høyde.

BMW Curved Display er på plass bakom rattet, og når bilen ikke er på ser man ikke skillet mellom de to skjermene som er i det romslige displayet.

Man kan velge å ta med panorama glasstak, dette vil da kunne åpnes eller tiltes på varme sommerdager.

Størrelse
Sammenligner man den nye X1 med den forrige, så vokser den. Lengden er nå 4,5 meter, noe som er 5,3cm mer enn forrige X1. Bredden er på 1,845 meter, en økning på 2,4cm. Høyden er nå 1,642 meter, en økning på 4,4cm. Akselavstanden har økt med 2,2cm til 2,692 meter, og sporvidden har økt med 3,1cm til 1,592 meter foran og 1,593 meter bak.

Det at BMW X1 har vokst gjør at man får mer plass inni bilen, og det er det nok mange som vet å sette pris på.

Utstyrspakker hos Bavaria
Hos Bavaria Sør i Arendal er BMW iX1 utstyrt i tre ulike utstyrsnivåer. Der starter man med Charged som koster fra kr 524 600. Der får du blant annet med Comfort Access, trådløs lading av mobilen, rattvarme, Adaptive LED lys med fjernlysassistent, tilhengerfeste og takrails for å nevne noe.

Neste nivå med utstyr heter Charged Plus, der du i tillegg får med parkeringsassistent, elektrisk setejustering med minne og massasje for sjåføren, samt et deilig lydanlegg fra Harman Kardon. Startprisen for Charged Plus er på kr 554 800

Går du for Fully Charged som starter på kr 595 400 får du i tillegg til alt som er med i Charged og Charged Plus med M Sport eksteriør og interiør, Driving Assistant Plus og Parking Assistant Plus, Live Cockpit med head-up display og rattvarme for å nevne noe.

Tar du turen til Bavaria Sør i Arendal kan de gi deg mer informasjon om BMW iX1 xDrive30, og hjelpe deg med å få bestilt en til deg selv.

Vi gleder oss til å få teste BMW iX1 xDrive30 så snart det blir mulig!