Nissan Qashqai e-Power prøvekjørt

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Nye Nissan Qashqai kan du få med bensinmotorer som har en mildhybrid motorisering på 140hk eller 158hk, der sistnevnte også kan leveres med 4WD. Mildhybrid vil si et lite batteri som hjelper bensinmotoren ved start/stopp situasjoner og under akselerasjon for å redusere forbruket.
Nissan sin e-Power løsning er noe helt annet enn mildhybrid, for her går bilen med en elmotor, man har et 2,1 kWt stort batteri, også har man en bensinmotor som kan gå på jevnt turtall for å lade dette batteriet, med så lavt forbruk som mulig. Det blir som en elbil med lite batteri og vektøkning, men med en rekkeviddeforlenger i form av bensinmotoren som lader batteriet.

Forbruk
Også på biler med bensinmotor er det en WLTP-måling av et normalt gjennomsnittlig forbruk ved blandet kjøring, og for 158hk mildhybriden med 2WD ligger dette på 0,63-0,64 liter på mila.
Med e-Power løsningen går forbruket ned til 0,53-0,54 liter på mila, og denne løsningen leveres også med 2WD.
Da vi kjørte bilen i Stockholmstraktene var vi ute på landevei, på motorvei og i bykjøring, og det var i byen vi virkelig merket hvor mye mindre bensinmotoren trengte å være i aktivitet/drift. På vår 68 km lange kjørerute landet snittforbruket på meget hyggelige 0,44 liter på mila, godt under WLTP-tallet.

Mange utstyrsnivåer
Nye Nissan Qashqai kan du velge i mange ulike utstyrsnivåer, men motorvalg påvirker valgmulighetene til en viss grad. Den minste mildhybridmotoren kan man få med innsteg utstyrsnivå Visia. Den litt større mildhybriden og e-Power starter på utstyrsnivå Acenta.
N-Connecta, Tekna og Tekna+ er utstyrsnivåene over Acenta. En del utstyr er ikke tilgjengelig som ekstrautstyr dersom du velger et for lavt utstyrsnivå. Er du for eksempel veldig glad i god lyd i bilen kan du i utstyrsnivå Tekna velge et solid BOSE-anlegg som ekstrautstyr, mens du i lavere utstyrsgrader ikke kan velge dette. I Tekna+ er BOSE-anlegget med i utstyrsnivået.
C segment SUV
Det var Nissan som i sin tid kom på idéen om en SUV i C-segmentet, og i den nyeste utgaven har den vokst såpass at selv jeg som tar like mye plass som en som er 190cm lang, har god plass i baksetene.
Den er romslig selv om den er kompakt, og det har vært en sentral nøkkel til suksess. Nissan Qashqai har aldri vært bedre å kjøre, hatt lekrere design eller vært bedre utstyrt enn den nye Qashqai er.
Det praktiske gulvet i bagasjerommet kan holde glatte kabinkofferter på plass, eller sørge for at plastposene fra kolonialbutikken ikke seiler rundt i bagasjerommet. En genialt enkel og fleksibel gulvløsning i bagasjerommet.
Du kan ha taklast, og du kan trekke tilhenger, men tilhengervekten vil variere med motoren du velger å gå for. Med e-Power motoren kan du trekke inntil 750kg bakom bilen.

Mye deilig utstyr
Bilen vi fikk kjøre i Stockholm var en Tekna+, med skinnseter i Premium skinn som hadde ulike massasjeprogram og varme. Meget gode innstillingsmuligheter og svært god komfort.
Head-up display i farger med knallgod kvalitet var det også på bilen vi testet, ettersom navigasjonsinformasjonen kom opp der var det ikke mye vi trengte å ta øynene vekk fra veien.
Navigasjonen i bilen var svært klar og tydelig, og det var lett å finne fram på ukjente veier i Stockholmsområdet, og i bykjernen.
Støynivået er lavt, og bilens BOSE-anlegg leverte god lyd på musikken. Når du sitter godt, holder i et godt ratt, og navigasjonen leder deg på rett vei, er det lett å trives selv på ukjente veier og i en by vi ikke har kjørt mye i fra før.

Priser
Nissan Qashqai starter på kr 405 700 med Visia utstyrsnivå og 140hk mildhybrid. En Qashqai med e-Power og Acenta utstyrsnivå starter på kr 503 700. Så vil dine valg av utstyr bestemme hvor prisen lander. En Qashqai med e-Power og Tekna+ utstyrsnivå starter på kr 580 600.
Hos Gromstad Motor på Stoa får du hjelp til å få prøvekjørt nye Nissan Qashqai, og til å velge det utstyret som gjør at du kommer til å trives optimalt med bilen i mange år fremover.