Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Det er en ting å oppleve en bil når man prøver den noen timer, det er noe ganske annet når man får leve med den en hel uke, og hovedforskjellen ligger i det dagligdagse som man får oppleve når man går mye inn og ut av en bil.
Komfort
Jeg innrømmer først som sist at jeg er et komfort-dyr, som elsker komfort, og når jeg setter meg i de samme bilsetene i mange dager på rad, så merker du fort om det blir noen slitasjepunkter på kroppen, eller om det bare er en fryd og en glede hver gang man setter seg inn i bilen.
At forsetene har ventilasjon på varme dager, varme på kalde dager, og massasje til de lange turene er heller ikke feil for komfortopplevelsen.
Med Hongqi E-HS9 økte gleden for hver dag som gikk, over komfortnivået som leveres. Ikke bare i setene framme, men også i selve kjøreopplevelsen. Nå har aldri jeg blitt med Aladdin på tur med hans flyvende teppe, men jeg mistenker vel at det kan oppleves noe tilsvarende som å kjøre en E-HS9 dersom Aladdin setter på en Stressless til meg på teppet sitt.
Problemet er jo naturligvis at en uke går skrekkelig fort, og mot slutten av uka gruer man seg til man må levere bilen tilbake igjen.
Sportslig
Du tenker vel kanskje at jeg har slått hodet mitt grundig og godt når jeg påstår at Hongqi E-HS9 har noen ganske formidable sportslige kjøreegenskaper, for jeg sammenlignet den jo nettopp med et flyvende teppe, og er det noen som mangler sportslige egenskaper så er det flyvende tepper.
I E-HS9 har du en magisk knapp, hakket mer magisk enn den magiske lampen til Aladdin, for når du setter den i sportsmodus, så forvandles rett og slett hele kjøreopplevelsen til E-HS9. Neida, ukomfortabel og hard blir den ikke, men du opplever likevel et latterlig lavt nivå av krenging i svinger, og de ekstreme 551hk-musklene som bor i bilen skyter fart ut av hver sving.
Det er helt umulig å ane at disse sportslige egenskapene bor i E-HS9 uten å faktisk teste det i praksis, for i teorien er denne kombinasjonen av flyvende teppe-komfort og sportslige egenskaper helt umulig, men teori er helt klart ikke alt her i verden.
Plass
Hongqi E-HS9 har masse plass, selv med 6 eller 7 seter i bruk er bagasjerommet romslig, og du kan ha taklast og trekke henger på inntil 1 500kg.
Vi fikk låne toppmodellen Exclusive som har 6 seter, og de to kapteinsstolene på rad to blir raskt veldig populære hos barna i familien som føler de får reise på Businessklasse i E-HS9 istedenfor turistklasse som de er mer vant med i hverdagen.
For voksne er også kapteinsstolene på rad to svært komfortable.
Ettersom man ikke kan legge ned slike kapteinsstoler flatt, så er det en del som går for Premium med 7 seter og et mer vanlig 3-seters baksete. De kan legges flate og gi en enorm lastelengde ved behov.
Test av rekkevidde
De aller fleste av oss er ikke vant til å ha 551hk tilgjengelig under høyrefoten, men hadde vi vært vant til det hadde vi opplevd at bilens forbruk og rekkevidde var ekstra avhengig av hvordan den høyrefoten ble brukt.
I våre tester har vi derfor forsøkt så langt det er mulig å bruke bilens cruisekontroll, men på veldig svingete vei er cruisekontrollen litt ivrig på å bremse ned i sving for så å øke farten raskt igjen etterpå, så på veldig svingete vei har vi forsøkt å bruke en snill høyrefot i testene våre.
Landeveistesten gikk av stabelen med over 20 grader ute, og med tørr asfalt, med andre ord ganske optimale forhold. Her landet den beregnede rekkevidden på 445km.
På vår 50/50-test med om lag 50% landevei og 50% motorvei landet beregnet rekkevidde på 417km.
På motorveien mellom Grimstad og Oslo har vi mange ulike faste målepunkt, fordi vi vet hvor vi har kjørt 100km, 150km og 206km, og beregner så rekkevidde ut fra og mellom disse punktene. Da lander beregnet rekkevidde på 333-357km på motorvei.
Test av lading
Når man ser på tilbudet av hurtigladere, er det klart flest 150kW ladere, og dette er de laderne vi benytter oss av når vi tester ladehastighet.
Lading fra 10% til 80% er ikke nødvendigvis så vanlig i praksis, men er noe som brukes for å sammenligne ulike elbiler. Her tok det 39 minutter å lade E-HS9 fra 10% til 80%.
En noe mer vanlig opplevelse er nok at man ønsker seg en pause ved om lag 30% igjen på batteriet, og lader til 80%. Med E-HS9 tok dette 24 minutter.
Statsbudsjett
Dersom man ser på forslaget til statsbudsjett som regjeringen la fram, og bruker dette forslaget til å beregne pris på en Hongqi E-HS9 Exclusive, så kan du spare om lag kr 120 000 på å få deg en slik bil før nyttår.
Så får jo tiden vise hva som blir vedtatt til slutt, men mye tyder på at det vil kunne være en betydelig besparelse på å ikke drøye et kjøp av E-HS9 til neste år.
Hos Auto-Car på Stoa kan du få se på Hongqi E-HS9, og låne en demobil til en prøvetur. Det kan anbefales!