Business på dagtid, moro på kveldstid!

Sander Blomgren – Agderposten Marked

Volkswagen introduserte den første R-modellen i 2002. I årene som fulgte, var det flere modeller som fikk den ikoniske R-bokstaven og godene det medførte. Noen modeller tok helt av og ble veldig populære. En av disse kom i 2019 og heter T-Roc R. Da bilen kom på markedet for første gang var det noe nytt og fascinerende for bilverdenen med en så sportslig kompakt SUV. Den ble fort en suksess. I 2022 kom Volkswagen med en facelift og en oppdatering på den kjente og kjære T-Roc R, og det er denne vi har hatt på test.

Oppgraderinger
VW T-Roc fikk en oppdatering både innvendig og utvendig på 2022-modellen. Noen av disse oppdateringene er synlig foran på bilen med et mer aggressivt og moderne design og ID led lys. Innvendig har bilen fått nytt sportsratt, nye skjermer og et nytt infotainment system. Men den har fortsatt beholdt den ikoniske 2-liters bensinmotoren på 300 hestekrefter, 4Motion firehjelstreksystemet og DSG-girkassen.
Volkswagen sin nye og forbedrede T-Roc R byr på et lett og et velbalansert chassis som gir føreren en utrolig kontroll over bilen på veien. Uansett om du kjører i byen eller langs svingete bakveier vil denne bilens egenskaper gjøre at du smiler fra øre til øre.
Den nye T-Roc byr på forbedringer både her og der, men er den like god å kjøre som den første utgaven vi falt pladask for? For de som har kjørt den første T-Roc R vil de nok være enige i at denne nye versjonen er enda bedre. Alt er mer raffinert og jevnt over en bedre totalpakke.

Praktisk
T-Roc R har mange gode praktiske egenskaper, med et bagasjerom på 392 liter med setene oppe og 1 237 liter med setene nede. Dette, i tillegg til taklast på inntil 75 kilo og tillat hengervekt på inntil 1700 kilo gjør at denne lille kraftpakken av en bil fungerer både til kos og til hverdags. Testbilen var utstyrt med avtagbart hengerfeste, men du kan også få den med elektrisk nedfellbart hengerfeste. Bilen er også romslig innvendig med god plass både til hodet og til beina enten man sitter foran eller i baksetet.
Til tross for at dette er en liten bil på utsiden, så er den stor på innsiden. Her har du en bil som byr på mye mer plass innvendig enn det ser ut som fra utsiden. Innvendig i bilen finner du flere praktiske og innovative oppbevaringsrom som gjør det lett å ta med alt som skal med på korte og lengre turer.
Infotainmentsystemet er også en praktisk del i denne bilen. Med teknologipakken får du tråløs lading til telefonen, trådløs AppleCarplay eller Android auto, som gjør tilkoblingen til mobilen sømløs og enkel. Innvendig i bilen er det løsninger som er nøye tenkt igjennom så du som kjører kan fokusere på det som er viktig, nemlig veien.

Priser
T-Roc R har en startpris på kr 637 900. Testbilen hadde mye utstyr fra ekstrautstyrslista, og hadde derfor en pris på kr 725 024. Det inkluderer multimediapakke, større felger og metallic lakk for å nevne noe.
Det er imidlertid to bokser som ikke ble tikket av på for testbilen, som er verdt å merke seg. Det første er et veldig morsomt ekstrautstyr i form at et Acrapovic eksosanlegg i titan. Dette koster kr 49 900. Det er ikke billig, men den ekstremt gode lyden det leverer gjør at det er helt klart verdt hver krone!
Testbilen hadde standard sportsseter, men du kan også få noen enda litt tøffere elektrisk justerbare seter i Nappa Carbon-look til kr 31 900. Da får du skikkelige bøttestoler som holder deg godt fast i svingene.

Forbruk
Det er ingen tvil om at 300 hestekrefter vil få lommeboken til å se mørkt på neste bensinstopp. Men, her ble vi positivt overasket. Vi hentet bilen i Oslo hos Volkswagen Norge, og satte kursen mot Arendal. På denne turen er det en del motorvei, men også noen strekninger hvor fartsgrensen er lavere enn 90km/t. På den turen endte forbruket opp på 0,80 liter på mila.
I det daglige med litt mer start og stopp, litt kø og en akselerering her og der kryper forbruket fort opp mot 0,90 liter på mila. Dersom du kjører aktivt på landevei vil du se forbruk fra 1,0 liter på mila og oppover, avhengig av hvor hardt du bruker gassen.
Dette er på ingen måte forbruket som skremmer meg mest, men selv med en bensintank på 55 liter i T-Roc R, så blir du godt kjent med den lokale bensinstasjonen din.

Kjørefølelse og komfort
Hvis du vurderer en T-Roc R så har du sannsynligvis lyst på en bil som er veldig moro å kjøre. Med T-Roc R får du akkurat det. Dette er en bil som byr på moro fra morgen til kveld, men som også kan kjøres veldig avslappet om du skal ha familien med på en langtur.
Det å beskrive denne bilen er nesten litt vanskelig. Denne bilen trykker på så mange knapper i en bilentusiast sitt hjerte at her blir du nesten litt målløs. Du får du en bil med to veldig ulike personligheter. På den ene siden har du 300 sinte hester som man bare vil finne den nærmeste