Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Prismessig starter Citroën ë-C4 på 314 900, men selv om du velger toppmodellen Shine får du en startpris på kr 355 900, og da er det aller meste av utstyr inkludert. Komforten som var god da Citroën ë-C4 kom, er fortsatt bemerkelsesverdig god i denne prisklassen for denne oppgraderte ë-C4.
Størrelse
Citroën ë-C4 er 4,36 meter lang, og for de som synes det blir litt for kort kommer det nå en lenger versjon som heter ë-C4 X som er 4,60 meter lang.
Bagasjerommet i ë-C4 rommer hele 380 liter, mens man i ë-C4 X får 510 liters bagasjerom. Man regner med at den noe større ë-C4 X vil dukke opp i butikkene i slutten av desember, men bilen kan bestilles allerede nå i høst.
Plassen for den som sitter foran i Citroën ë-C4 er upåklagelig selv om man er en litt stor kar som tar like mye plass som en som er 190cm lang. Plassen i baksetet er noe mer begrenset, og er mer optimal for de som ikke er like store som meg.
Komfort
Citroën jobber for å gjeninnta komfort-tronen, og den komforten som Citroën her leverer i denne prisklassen og bilstørrelsen er det svært vanskelig å komme i nærheten av. Det betyr at de som setter pris på god komfort bør prøvekjøre den oppgraderte ë-C4 hos Grimstad Bil.
Det man kjenner på når man kjører ë-C4 er at fjæringene svelger unna det som er av slitsomme ujevnheter i veibanen uten at du føler at du mister kontakten med veibanen av den grunn. Stillheten i kupéen er også bemerkelsesverdig god, og man kan nyte god musikk eller radiosending fra anlegget i bilen.
Man sitter også svært godt i de ekstra komfortable bilstolene som Citroën ë-C4 er utstyrt med.
Det at man nå kan få se batteriprosenten når man kjører denne elbilen er noe som gir meg svært stor komfort, ikke bare fordi det er enklere å bli kjent med hvor langt man kan kjøre med bilen, men også fordi det gir meg en ro med tanke på at man vet hvor mange prosent av batteriet som gjenstår, uten at man må gjette seg til det på en eller annen visuell måte som med en tankmåler.
Testresultater
Vi fikk låne ë-C4 fra Grimstad Bil en ettermiddag/kveld i august, og da vi dro ut på landeveistest var det mellom 20 og 22 varmegrader på turen.
Vi kjører fra Grimstad, via Rykene og Froland til Evje, det er en del oppover, og den tyngste delen av turen, men selv på disse litt tunge 90 kilometerne leverte ë-C4 en beregnet rekkevidde på 346km.
Fra Evje kjører vi Rv9 mot Kristiansand, tar over ved Mosby og til Sørlandsparken, og landeveien fra IKEA til Grimstad igjen. Aldri over 80 km/t fartsgrense og 205km med landevei. Den beregnede rekkevidden for hele turen landet på 380km, godt over WLTP-målingen for blandet kjøring som er på 357km.
Litt senere på kvelden ble det tid for 50/50-test, som består av om lag 50% landevei fra Grimstad til IKEA, og 50% motorvei fra IKEA til Grimstad. Temperaturen hadde sunket til 17 grader under denne testen. WLTP-testen har ikke en så stor prosentandel motorvei som vår 50/50-test har, så dette er en «tøff test» for elbiler. Her landet den beregnede rekkevidden på 309km for ë-C4.
Ladetest
Vi tester ladehastighet på 150kW lader fordi det er flest av disse rundt på ladestasjoner i Norge, og de aller fleste elbiler klarer heller ikke å utnytte hastigheten på enda raskere ladere enn dette.
Når man skal måle ladehastighet må man bestemme seg for et intervall man lader opp alle elbiler innenfor, og vi har valgt ut det som er bransjestandarden for biltester, som er å lade fra 10% til 80%. For Citroën ë-C4 tok det 32 minutter.
Betyr det at man må lade fra 10% til 80%? Nei, de færreste gjør det i praksis, det er kun for å kunne sammenligne ladehastighet mellom ulike elbiler at 10% til 80% brukes. Du bør bare hurtiglade det du trenger for å komme frem, for strøm er billigst hjemme. Man bør også hurtiglade litt når man har pause for å fylle kaffekoppen, ta en matbit eller bruke et toalett, fremfor å ta en pause for å hurtiglade.
Rekkevidde er ikke alt
Det er litt for mange som er alt for opptatt av rekkevidden til en elbil, og litt for få som klarer å fokusere på den opplevelsen bilen gir deg på veien i praktisk bruk. Jeg skjønner at det var et sterkt fokus på rekkevidde i den tiden da elbilene knapt nok klarte å levere 100km på veien, men nå som de går langt over 250km på en lading blir dette fokuset noe overdrevet.
Citroën ë-C4 kan også ha taklast, opp til 80kg kan fraktes på taket, dermed kan den fort bli en svært så praktisk og økonomisk elbil for mange. Hos Grimstad Bil kan du booke en prøvekjøring av Citroën ë-C4, liker du å ferdes komfortabelt kan det være lurt.