BMW iX xDrive50 – drømmebil

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Hva slags egenskaper er det jeg setter ekstra pris på i en drømmebil?
Vel, med tre barn som ikke lenger er så veldig små, så er bredde på baksetet, plass fram til forsetene og plass opp til taket noe som er sentralt, og denne plassen er veldig god for BMW iX.
Bagasjeplassen må være god, og det er også på plass til gangs med BMW iX, og her får du også den råeste hengervekten til nå for en elbil, nemlig hele 2 500kg hengervekt. Taklast kan du også ha, slik at alt det praktiske er på plass.
Firehjulstrekk, utstyrsnivå, komfort og rekkevidde skal jeg komme nærmere inn på i denne saken, men også alt dette er ettertrykkelig på plass i BMW iX.

Flere versjoner
BMW iX får du i flere ulike varianter, men alle har 4×4 som BMW kaller xDrive. Forskjellene går i all hovedsak på batteripakkens størrelse, dermed også rekkevidden, og hvor mye krefter som hentes ut fra de motorene bilene har.
BMW iX xDrive40 har 326hk og drar i vei fra 0-100 km/t på 6,1 sekunder. Batteripakken er her på 70 kWt. Den skal kunne lades fra 10% til 80% på under 40 minutter på en lader som kan levere opp til 150kW ladehastighet. WLTP-rekkevidden er på 425km. Her får du en Signature Edition fra kr 809 900 før man regner med mva som kommer på beløp over kr 500 000 fra 1/1-2023 – pluss kr 77 475 i mva.
BMW iX xDrive50 som vi testet i sommer har hele 523hk og har en meget kvikk akselerasjon der den suser fra 0 til 100 km/t på 4,6 sekunder. Batteripakken er på over 100 kWt, men kan utnytte inntil 200kW ladehastighet, og vil dermed fortsatt kunne lades fra 10% til 80% på under 40 minutter. WLTP-rekkevidden er her på ganske formidable 630km, men det er nok beregnet ut fra 21’’ felger og dekk og ikke 22’’ som testbilen hadde. Signature Edition koster fra kr 1 031 440 før mva og her blir da mva beløpet på kr 132 860 fra 1/1-2023.
Det finnes også en BMW iX M60 som har hele 619hk, den kan du få mer informasjon om hos Bavaria Sør i Arendal.

En deilig uke
Vi fikk låne BMW iX xDrive50 fra BMW Norge en uke i sommer for å bli ekstra godt kjent med den, og det var en veldig deilig uke.
Det første man legger merke til er designet, som mange synes er tøft og stilig, og noen synes er litt vel tøft eller moderne. Det er nok en bil der designet vil holde seg moderne i lang tid fremover.
Det neste man merker seg er den gode komforten i setene. Her må man bruke litt tid på å justere alt som kan justeres, av sideklemming, vinkler og lengder, for her kan alt justeres til perfeksjon. Ventilasjon i setene er også veldig deilig på varme sommerdager, og når man kjører langt kan man slå på ulike massasjeprogram i førersetet, så man kommer fram i uthvilt tilstand.
Head-up displayet har en svært god kvalitet, og det har også den buede skjermen bakom rattet, som egentlig er to skjermer, en instrumentskjerm og en infotainmentskjerm. Fantastisk kvalitet på alt som vises, og ryggekameraet har mange innstillinger, for eksempel om du skal inn i en vaskehall med bilen.
Støydempingen er ganske utrolig, og må nesten oppleves. Vi kjørte med 22’’ felger/dekk, noe som normalt sett skal bli ganske bråkete på motorvei i 110 km/t, men i denne bilen er det veldig langt fra bråkete. Med et svært godt musikkanlegg fra Harman Kardon kan man virkelig nyte lyden fra det man måtte ønske å høre på, enten det er Spotify på trådløs Apple CarPlay, eller det er DAB radio.
Totalsummen av alt dette gjør at man ferdes mer enn gjerne på veier med denne bilen, man trives veldig godt underveis på turen, og man kommer frisk og utvhilt fram til reisemålet. Med andre ord en drømmebil.

Rekkevidde
Vi tok med BMW iX xDrive50 på landeveistest i 19-23 varmegrader og på tørre veier, med andre ord ganske optimale forhold bortsett fra at testbilen hadde 275/40R22 felger/dekk som gir mer rullemotstand enn de som følger med som standard.
Fra Grimstad, via Rykene og Froland til Evje er den hardeste strekningen på landeveistesten, og kun 16% av batteriet ble brukt på de 90 kilometerne, noe som tilsier en beregnet rekkevidde i tøft terreng på hele 562,5km. På hele den 205km lange landeveistesten, som naturligvis starter og slutter på samme punkt i Grimstad, brukte bilen 32% av batteriet, noe som gir en beregnet rekkevidde på landeveistesten på 640km.
På vår 50/50-test som har om lag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t, så landet den beregnede rekkevidden på 645km.
På turen tilbake til Oslo har vi mange faste målepunkter, slik at vi kan se rekkevidde i 110 km/t, på deler av turen og på hele turen, og rekkevidden på motorvei i 16-19 varmegrader varierer mellom 500km og 550km alt ettersom hvor raskt det går på motorveien, og hvordan topografien er på strekningen.
Ut fra våre tester på 150kW ladere ser det ut til å stemme at man trenger mindre enn 40 minutter på å lade fra 10% til 80% på ladere som kan levere inntil 200kW ladehastighet.

Bør oppleves
Nå kan ikke vi garantere at du med de behov du har lander på at akkurat BMW iX også er din drømmebil, men den bør uansett oppleves, for plassen, komforten og kjøregleden gir en opplevelse man bør ta med seg når man skal bestemme seg for elbil til familien.
Bavaria Sør i Arendal hjelper deg mer enn gjerne med prøvekjøring og informasjon om BMW iX.