Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Den svært så spreke Volvo XC60 T8 har altså blitt enda mye sprekere med det nye og større batteriet, og den nye og sterkere elmotoren på bakakselen. Som om ikke det var nok er også selve bensinmotoren blitt sprekere enn før, noe som gir en svært merkbar økning i effekten.
En av de mest merkbare endringene er nok likevel den elektriske rekkevidden som har blitt veldig mye bedre enn den var før. Dette er jo selvsagt noe man bør teste med de 19’’ felger og dekk som følger med bilen som standard, ettersom det er dette som brukes under WLTP-målinger. Man bør også helst teste den elektriske rekkevidden når det er omkring 20 varmegrader ute.
Vi testet Autostrada sin demobil med 255/40R21 felger og Pirelli P Zero dekk i en utetemperatur som varierte mellom 7 og 13 plussgrader en frisk høstkveld. Vi regnet med andre ord ikke med å nærme oss WLTP-rekkevidden elektrisk som nå er på hele 75km.
Mange ulike kjøremodus
Før var det et lite rullehjul mellom forsetene der man kunne velge mellom ulike kjøremodus, men nå som ladeplaten for mobil har dukket opp også hos Volvo XC60 finner man de ulike kjøremodusene i en egen menyknapp på infotainmentskjermen.
Hybrid er et kjøremodus der bilen kjører elektrisk når det er fornuftig, og med bensinmotor når det er mest fornuftig.
Power er et kjøremodus du velger når du vil ha alle krefter tilgjengelig samtidig, det er her du får tilgang på alle de 456hk og 709NM som bor i bilen.
Pure er kjøremoduset du velger for å kjøre elektrisk, og nå kan du også kjøre i Danmark på motorveien elektrisk, for maksimal hastighet i Pure har økt fra 120 km/t til 140 km/t. Velger man å kjøre så raskt elektrisk vil man naturligvis ikke komme så langt som WLTP-tallene tilsier elektrisk.
Offroad og Constand AWD er kjøreprogram som kan benyttes når fremkommelighet på vanskelig vei med vanskelig føre er en prioritet. Det bør også nevnes at den sterkere elektriske motoren på bakakselen til Volvo XC60 har gitt bilen enda bedre 4×4 egenskaper enn den hadde før.
Komfort
Demobilen fra Autostrada er en 2023-modell Volvo XC60 Recharge T8 Plus Dark Edition, den har utrolig mye utstyr som standard, og noe ekstrautstyr som større felger, Harman Kardon anlegg og delelektrisk hengerfeste for å nevne noe.
Man kan trekke med seg inntil 2 250kg på hengerfestet når man velger å ta med dette.
Med en startpris på kr 854 154 befinner Volvo seg i premiumsegmentet, noe som betyr at de må levere på ytre design, indre design, materialkvalitet og kjøreopplevelse. Det gjør også denne bilen til gangs. Når du kjører den skjønner du prislappen bilen har, for her er alt fra seter, til ratt, paneler, knapper og skjermer av høy klasse – og det samme er opplevelsen man får med denne bilen ute på veien!
Selv om bilen er veldig sprek, er det nok likevel det svært gode komfortnivået du blir mest glad i på langturene. Velger man å ta med Harman Kardon anlegget som var på testbilen vil man også kunne nyte musikk og radio med en svært god Hi-Fi-opplevelse, med dybde i bass og klarhet og presisjon i diskanten. De som ikke er så opptatt av slikt klarer seg nok lenge med standardanlegget.
Test av elektrisk rekkevidde
Vi starter test av elektrisk rekkevidde i Grimstad, kjører gjennom Grimstad til Rv420 som tar oss til Sørlandsparken, og med 75km elektrisk rekkevidde var det rimelig sannsynlig at vi ville passere Birkeland selv om felger/dekk og temperatur var et godt stykke unna det som er optimalt for en maksimal elektrisk rekkevidde.
Det er svært sjelden vi kjører ladbare hybrider som kommer seg tilbake på Rv420 ved Lillesand, men det skjedde med Volvo XC60 Recharge T8 Plus Dark Edition, den kjørte hele 84,7km elektrisk! Det er veldig mye for en ladbar hybrid!
Med en så god elektrisk rekkevidde kan de aller fleste gjøre unna alt av dagligdags kjøring elektrisk, og skal du på langtur får du en svært god elektrisk start på turen, noe som reduserer drifstoffbehovet ganske kraftig.
På grunn av nyere batteriteknologi har man nå fått mer batteri på samme plass som før ble brukt, slik at den økte rekkevidden elektrisk ikke går ut over den innvendige plassen i bilen på noen måte.
Vi testet også forbruket med nytømt batteri i 100 km/t, og fikk et snittforbruk fra IKEA til Grimstad på 0,76 liter på mila. Det må kunne sies å være et meget hyggelig forbruk med tanke på at Volvo XC60 er en romslig SUV med hele 456hk og 709NM.
Mye elektrisk kjøring
Volvo Car Norway har undersøkt hvor mye elektrisk deres ladbare hybrid-kunder kjørte før Volvo kom med nye og større batteripakker. Da viste det seg at om lag 50% av all kjøring med bilene foregikk elektrisk.
– De norske kundene er faktisk de Volvo-kundene som kjører mest på strøm i hele verden og vi vet at de lader veldig ofte. Med lengre elektrisk rekkevidde kan det bli enda mer elektrisk kjøring, sier PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway, Erik Trosby.
Hos Autostrada i Arendal kan du se nærmere på alle de ulike ladbare hybridene og elbilene som Volvo Car Norway leverer, og du kan naturligvis booke en prøvetur med den nydelige Volvo XC60 Recharge T8 Plus Dark Edition som er en av deres demobiler.