Nye Kia Niro plug-in hybrid på test

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Når man ser en Kia Niro utenpå er det ikke veldig store designforskjeller på den ladbare hybriden og elbilen, men elbilen har ladeluken i fronten på bilen, mens den ladbare hybriden har ladeluken plassert foran førerdøren på venstre side – noe som er veldig praktisk om man har en litt trang garasje.

Større og mer moderne
Dersom du har kjørt Kia Niro før, og har tenkt at den var kanskje litt liten, så har Kia gjort noe med akkurat dette. Nå har nye Niro blitt så stor at selv relativt digre voksne folk som undertegnede får god plass i bilens bakseter.
Det betyr kanskje ikke så mye for familier med små barn, men skulle du ha en lang tenåring eller to er det noe som betyr ganske mye.
Selv stitter jeg helst bak rattet, og her har også plassen vokst, slik at det er mer avstand fra toppen av hodet og til taket. Kia Niro er også en bil du setter deg noe mer inn i enn ned i, og det er det flere som setter pris på.
Innvendig vil de som har kjørt en Kia EV6 kjenne seg mer igjen enn de som er vant med forrige Kia Niro, for her er mye av skjermløsninger, knappeløsninger og ratt hentet fra Kia EV6. Det er med andre ord snakk om en solid modernisering innvendig i Kia Niro.
Utvendig er det omtrent bare konseptet som er igjen, for Niro er laget ny fra grunnen av på en helt ny plattform, og Kia har gitt Niro et moderne ytre som vil holde seg moderne i flere år fremover.

Mer komfort
Kia har satt noen helt nye stoler inn i Niro, som ikke bare ser mer moderne ut, men som også leverer et annet nivå av komfort enn de forrige setene Niro hadde. Kia var tidlig ute med å tilby ventilasjon i sine seter, og det er heldigvis noe de fortsetter med også i nyere bilmodeller.
Har du kjørt bil litt langt en varm og klam sommerdag vet du hvor fantastisk deilig det er med ventilerte seter, og det kan nok også være grunnen til at stadig flere bilmerker tilbyr dette på bilmodeller som ikke er i premiumsegmentet.
God støydemping og god støtdemping er også noe som betyr mye for komforten når man kjører bil, og her har Kia forbedret Niro svært godt, noe som er med på å gi en meget god trivsel bakom rattet.

Flerfunksjons-knapperad
Under infotainmentskjermen har man i nye Niro en knapperad som enten har navigasjon og media som hovedfunksjon, eller klimastyring som hovedfunksjon. Symbolene i knapperaden endrer seg ut fra valg av hovedfunksjon.
En enkel og elegant måte å få færre knapper i interiøret på, samtidig veldig kjekt at man ikke må inn i mange menyer i en skjerm for å kunne endre på det som er mest sentralt.
Mellom forsetene finner man knapper for setevarme, seteventilasjon, rattvarme, litt parkeringsknapper og ikke minst EV-knappen der du styrer hvor elektrisk du ønsker å kjøre. Vet du at du skal til en by som krever elektrisk kjøring i byen kan det være lurt å spare på strømmen til du kommer dit, men i hverdagen vil du nok velge å kjøre elektrisk så mye som mulig. Derfor ville vi finne ut hvor langt man kan kjøre elektrisk med nye Niro plug-in hybrid.

Test av elektrisk rekkevidde
Du skal ikke mange år tilbake før det var normalt at ladbare hybrider klarte om lag 40-50 km elektrisk, men som du kanskje har sett i dette magasinet klarer nå de fleste ladbare hybrider godt over 50km elektrisk.
Den forrige Kia Niro plug-in hybrid klarte 58km elektrisk, så vi håpet jo på at den nye skulle kunne få til enda litt mer, og det gjorde den.
Vi kjører alle ladbare hybrider gjennom eksakt samme løype, slik at det kun er vær og føreforhold som skiller mellom de ulike testene av ladbare hybriders elektriske rekkevidde. Det er landevei vi kjører på, men vi får i hvert fall resultater som til en viss grad kan sammenlignes. Kia Niro plug-in hybrid hadde tørre veier og 17 varmegrader under testen.
Nye Kia Niro plug-in hybrid kom hele 70,5km elektrisk, og valgte å avslutte ren EV-kjøring med 17% igjen på batteriet. En ladbar hybrid vil oppføre seg som en hybrid som ikke er ladbar når batteriet er «tømt», men som Kia viser er det en del strøm igjen på batteriet som er med på å redusere forbruket av bensin.
Når vi har tømt batteriet til en ladbar hybrid med å kjøre den så langt vi kan elektrisk, så kjører vi den i 100 km/t for å se hva snittforbruket blir med over 30 km med 100 km/t fra IKEA til Grimstad. Her klinket Kia Niro plug-in hybrid til med et snittforbruk på 0,51 liter på mila, noe som gir «best i test» i dette magasinet.

Rask levering
En stor utfordring for bilbransjen i det siste har vært leveringssituasjonen av ulike biler, men Bertel O. Steen Arendal har en del Kia Niro plug-in hybrider på vei inn som vil kunne gi en forholdsvis kort leveringstid for de som vil ha en svært god ladbar hybrid med lang garanti på 7 år.