Mange omfattende oppgraderinger for nye Opel Astra

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Vi tok med den nye Opel Astra GS Line plug-in hybrid 5-dørs kombi, som utstyrsmessig plasserer seg et hakk over Elegance som også er meget godt utstyrt. Testbilen hadde også noen helt utrolig gode AGR Sportsseter i perforert nappaskinn som var hentet fra listen over ekstrautstyr.

En klasse opp
Når man kjører en bil på veien får man raskt følelsen av om det er lagt mye arbeid og krefter ned i den opplevelsen man skal sitte igjen med, eller om man har satt bilen sammen så rimelig som mulig for å spare kostnader. Man får også et slags mentalt bilde av hvor bilen hører hjemme sånn rent statusmessig.
Akkurat denne opplevelsen får seg nærmest en overraskelse i nye Opel Astra, for den leverer nå en komfort som man ikke før har fått fra Astraen. Det handler om hvordan den takler ujevnheter i veien, men også hvordan svinger forseres og hvordan den beter seg på helt vanlig motorvei.

Setemagi
Akkurat som man har merking for miljø på varer i Norge har man merking for ekstra gode bilseter i Tyskland, og AGR-merket kan man bare få dersom setet man tilbyr kan justeres i alle mulige retninger og vinkler. Sitteputens lengde skal kunne endres, samme med putens vinkel, ryggens vinkel og 4 veis justering av korsryggstøtten. Alt dette må være på plass i tillegg til at setet må levere meget god komfort.
Den nye Opel Astra kommer som standard med AGR-seter, men forskjellen fra Elegance til GS Line er at Elegance har stoffseter, mens GS Line har setene i Alcantara. Begge har en del manuelle justeringsmuligheter.
Sportsstolene som var i testbilen er ekstrautstyr til GS Line, og gir naturlig nok som sportsstoler flest en del ekstra sidestøtte, men her er også det meste av justeringsmuligheter elektrisk og med minnefunksjon. Her har du også både varme og ventilasjon i setene foran, og mange ulike massasjeprogrammer å velge mellom.
Når man kombinerer svært gode seter med et lavt støynivå og meget god komfort fra bilens understell, så opplever man at Opel Astra har gått opp en klasse. Denne vil man gjerne dra på lange turer med, og den bør helt klart oppleves!

Nye skjermløsninger
Instrumentskjermen og infotainmentskjermene i Opel Astra er nye begge to på 10 tommer og med svært god kvalitet. Systemet i GS Line er noe mer avansert og oppkoblet, men dette kan også kjøpes som ekstrautstyr til Elegance. Veldig kjekt med trådløs Apple CarPlay og god kvalitet på alt av grafikk og bilder fra ryggekamera som vises.
På listen over ekstra utstyr finner man til GS Line også muligheten til å bestille med et svært godt head-up display som Auto-Car sin testbil var utstyrt med. Her får du virkelig all den informasjonen du har bruk for i veien foran deg, og du får mye mindre behov for å kikke ned på skjermene når du kjører med et så godt head-up display som dette.

Test av rekkevidde
Når vi tester elektrisk rekkevidde på ladbare hybrider lader vi dem naturlig nok til 100%, men vi forteller dem ikke når vi skal kjøre. Man kan forvarme ladbare hybrider i appen som følger med bilen, men det gjør vi ikke når vi tester, fordi vi sjelden har tilgang til apper når vi tester.
Vi kjører gjennom Grimstad, forbi UiA og ut på Rv420 til IKEA og videre forbi Dyreparken og gjennom Sørlandsparken, så videre forbi Kjevik mot Birkeland.
Opel Astra kom 57km elektrisk. Det var tørre veier og mellom 12 og 13 grader ute da vi testet. Testbilen hadde 18’’ felger og dekk fra ekstrautstyrslista, noe som gir mer rullemotstand og kortere elektrisk rekkevidde enn de 17’’ felgene og dekkene som følger med som standard.
Vi testet også forbruket med nytømt batteri i 100 km/t mellom IKEA og Grimstad, og her landet snittforbruket på 0,54 liter på mila. Det skulle bety at langturen vi ønsket oss ikke trenger å bli så alt for dyr selv om bensinprisene ikke er så lave for tiden.
Med 57km elektrisk rekkevidde vil de aller fleste kunne kjøre nesten 100% elektrisk i hverdagen, så trenger man ikke tenke på ladestopp de gangene man vil på langtur.
I løpet av 2 timer vil man kunne lade opp til 100% på hjemmeladeren, dersom man har noen ekstra turer på ettermiddagen eller kvelden som man vil ta elektrisk.

Kult design
Opel har modernisert ansiktet på sine biler, og har fått et moderne og kult uttrykk. Det kler Opel Astra svært godt, og med mange sorte detaljer blir denne sorte bilen ekstra tøff og stilig. En systemeffekt på 180hk kler den 4,374 meter lange bilen svært godt, og sportsmodus er det ikke noe problem å ha det moro med nye Opel Astra plug-in hybrid.
Vi tror nok likevel at de aller fleste kommer til å overraskes mest over komfortnivået som den nye Opel Astra nå leverer. Det bør helt klart oppleves hos Auto-Car på Stoa.