Første MG på test ble toppmodellen

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Sigmund Aasen ble MG-forhandler fra 1/9 i år, og dermed blir det testet litt biler fra MG fremover, for de har snart 4 ulike modeller man kan velge mellom. Vi valgte å starte med toppmodellen Marvel R, og den aller best utstyrte Performance utgaven.
Man kan også få Marvel R med Luxury utstyrsnivå, den har 2WD og noe lenger elektrisk rekkevidde enn Performance-utgaven. Prisen for Luxury starter på kr 399 900.

Medium SUV
Marvel R fra MG er en elbil som er 4,674 meter lang, 1,919 meter bred og 1,613 meter høy. Hvordan man opplever plassforholdene i bilen vil kunne være noe individuelt, men vi opplever plassen foran som meget god, og i baksetet vil nok de aller fleste opp til 182cm høyde også oppleve plassen som god.
Bagasjerommet skal romme 357 liter opp til bakseteryggens topp, og legger man ned baksetene blir det plass til 1 396 liter. Man kan også ha hengerfeste på bilen, og kan da trekke med seg inntil 750kg.
MG Marvel R har et batteri på 70kWt, og WLTP-rekkevidden er målt til 402km for Luxury og 370km for Performance. Vi lånte MG Marvel R Performance en helg fra Sigmund Aasen for å ta den med på vår faste 205km landeveistest og på vår 50/50-test som består av 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t.

Tester av rekkevidde
Vi startet med landeveistesten, som er en fast kjørerute vi har fra Grimstad, via Rykene til Froland og Evje, og så til Sørlandsparken via Mosby, og tilbake til utgangspunktet i Grimstad.
Alle elbiler tar vi med på eksakt samme landeveistest, så det eneste som skiller er vær og føreforhold under testen. Det var mellom 12 og 15 grader da vi testet MG Marvel R, og det var en del regn på turen, noe som gir våt asfalt og økt rullemotstand.
MG Marvel R Performance brukte 50% av batteriet på turen, noe som tilsier en beregnet rekkevidde på 410km. En god del mer enn WLTP-målingen til tross for litt dårlig vær.
Vår 50/50-test har veldig mye mer motorvei enn WLTP-målingen har lagt inn, og er sånn sett en tøff test for elbiler. Det var 17 grader under 50/50-testen, og bakken var tørr. Her landet den beregnede rekkevidden på 338km for MG Marvel R Performance.
Normalt sett vil vi også teste ladehastigheten, men da er vi avhengige av å få en lader alene for å få tilgang til laderens 150kW maks-hastighet. Vi har merket at det å teste ladehastighet på søndager er noe problematisk i Grimstad, da mange som skal retning Oslo gjerne stopper her for å lade opp elbilen sin.
Med delt lader og maksimalt 75kW det meste av ladetiden tok det 44 minutter å lade fra 10% til 80%. Det ville tatt mindre tid dersom vi hadde hatt en lader alene, og tilgang på 150kW ladehastighet fra laderen.

Mye utstyr
MG Marvel R Performance har mye utstyr, som elektrisk justerbare seter med varme og ventilasjon, en stor infotainmentskjerm som har store «knapper» som man lett treffer uten å se for mye på skjermen. Godt 360-kamera som viser tydelig omgivelsene bak/foran bilen ved parkering.
Et greit anlegg fra BOSE og en bra DAB-radio som ikke ramlet ut en eneste gang den helgen vi testet bilen. Biler som ikke har så god DAB-radio får som regel problemer når vi drar med bilen på landeveistesten vår, men MG har helt klart lagt inn en god DAB-radio i MG Marvel R. Elektrisk bakluke der du kan sparke med foten for å åpne bakluka. Panorama soltak og mye mer.

Høy trivsel
Det lyse interiøret i testbilen, det høye utstyrsnivået og de gode skjermene bidro sterkt til en god trivsel da vi kjørte MG Marvel R. Det er nesten så vi lurer litt på hvordan MG har klart å tilby så mye elbil med 4×4 og massevis av krefter til en så hyggelig pris, for vi klarer ikke helt å sette fingeren på noe vi savner eller skulle ønske oss var mye bedre.
Vi har en sterk mistanke om at det kommer til å rulle mange MG Marvel R Performance rundt i Arendal og Grimstad i tiden fremover, for her leverer MG en meget solid pakke med utstyr og praktiske egenskaper som man fort skulle tro kostet mye mer enn den faktisk gjør.
En del bilmerker har lange lister med ekstra utstyr, men for MG Marvel R er det aller meste inkludert i prisen. Så er det bare lakk, vinterhjul og hengerfeste i tillegg til noen interiørvalg som kan komme i tillegg.

Prøvekjøring
Uansett hvilken bil man skal ha er det en god idé å prøvekjøre bilen først og se hvordan man liker å kjøre den på veien. Hos Sigmund Aasen kan du nå prøvekjøre MG Marvel R Performance, og det er noe vi kan anbefale dersom du er på jakt etter en elbil nå.
Du kan også prøve MG ZS EV eller MG5 som er den første stasjonsvognen som kom som elbil. Snart vil også MG4 dukke opp, en sportslig og kul elbil med et design som man virkelig legger merke til på veien. Mange av elbilene fra MG koster langt under kr 400 000, så her kan man sikre seg mye elbil for pengene hos Sigmund Aasen på Myrene i Arendal.