Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Vi slo av en prat med Dan Johannessen og Sigrun Jørgensen da de hentet den nye Citroën C5 X fra Grimstad Bil, og fikk da høre fra Dan at han har hatt 48 år med Citroën av mange slag.
Lokal forhandler
Vi måtte jo høre litt med Dan hvorfor han hadde valgt Citroën i 48 år?
– Citroën har i alle år vært helt utrolig gode på komfort i forhold til bilenes fjæring, men også i forhold til et lavt støynivå, og når man kjører mange kilometer i året betyr det ekstra mye, forklarer Dan.
-J eg har hatt nesten alle modellene som Citroën har levert opp igjennom årene, og har alltid syntes det har vært litt ekstra moro å være en av de første som får en ny modell fra Citroën, forteller Dan.
– For meg betyr det ekstra mye med en lokal forhandler som vet å ta godt vare på meg som kunde med et servicenivå de fleste kan misunne meg, og så kjenner de meg når jeg er innom, forklarer Dan.
– Nå skal vi ha første tur med bilen, og vi skal på en lenger tur til Sverige, så da får vi kjent på egenskapene som bor i denne nye C5 X. Vi kjører mye på langtur gjennom Tyskland, og da er det en ekstra komfort å slippe å tenke på lading underveis, forteller Dan.
Aktiv fjæring
Med nye Citroën C5 X har Citroën ønsket å gjenskape den ikoniske «flyvende teppe-effekten» som man kjenner fra de klassiske Citroën-modellene. Progressive hydrauliske dempere er kombinert med et aktivt fjæringssystem som tilpasser fjæringen separat for hvert enkelt hjul.
Sensorer registrerer ujevnheter i veibanen og tilpasser fjæringene slik at de som er i bilen alltid får optimal komfort.
Komfortable stoler
Foran i testbilen til Grimstad Bil var det Advanced Comfort-seter har et lag med strukturskum som sørger for god støtte og avlastning for kroppen som sitter i setet. I tillegg var setene utstyrt med både varme og kjøling/ventilasjon, samt en rekke ulike massasjeprogrammer.
Det komfortnivået som leveres er ganske unikt for denne prisklassen, og har du ikke opplevd komforten Citroën leverer bør du nesten svinge innom Grimstad Bil og prøve den nye C5 X en tur.
Selv i baksetene sitter man meget komfortabelt som voksen, selv om man ikke får massasje i baksetet her, så er plassen meget god med tanke på designet som er en kombinasjon mellom sedan og stasjonsvogn med en slags coupéform på bilens bakende.
Nye skjermløsninger
I Citroën C5 X har det kommet helt nye skjermløsninger, og velger du head-up display får du et svært moderne og godt extended head-up display med informasjonen du trenger for å slippe å se noe særlig ned på skjermene i bilen.
Det har vært skrevet en del i det siste om at skjermer stjeler førerens oppmerksomhet, men da må jo et head-up display som det Citroën leverer være et godt trafikksikkerhetstiltak, fordi den informasjonen du trenger befinner seg på veien foran deg.
Nytt ryggekamera med 360-vising, og trådløs Apple CarPlay bør også nevnes, det har virkelig skjedd mye med infotainmentsystemet i Citroën, som nå er widgetbasert med høy grad av individualiseringsmuligheter når det gjelder hva du ser hvor på den 12 tommer store HD-skjermen.
På mobilen kan du også ha en My Citroën app, der kan du programmere ladetidspunkt, se ladestatus og du kan forhåndstemperere kupeen slik at du kan sette deg inn i en bil som har en behagelig temperatur uansett hva været ute skulle finne på å servere.
Test av rekkevidde
Undersøkelser har vist at de fleste kjører under 40km i løpet av en normal hverdag, og da er det jo en fordel om en ladbar hybrid klarer å kjøre noe mer enn dette elektrisk.
Når vi tester den elektriske rekkevidden til en ladbar hybrid, starter vi med 100% ladet batteri i Grimstad, kjører forbi UiA og til Rv420 til IKEA, gjennom Sørlandsparken og forbi Kjevik retning Birkeland. Dette er landevei med mye 70 km/t.
Vi kom 60km elektrisk før Citroën C5 X gikk over i hybridmodus, og med nytømt batteri sjekket vi hva forbruket av bensin landet på i 100 km/t fra IKEA til Grimstad, og det ble et snittforbruk på 0,60 liter på mila.
Til tross for gode testresultater er det nok komfortnivået som imponerer oss aller mest med Citroen C5 X, og komforten må nesten oppleves!