Nå skjer det mye også med nyttekjøretøy

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Lengde: 5,98 meter – Bredde: 205,9 meter – Høyde 2,79 meter høy noe som gir 2,12 meter høyde i lasterommet. Bilen vi lånte fra Ford Motor Norge var en Ford E-Transit L3 H3 med dobbelt kabin, en versjon som ikke ble solgt i Norge med dieselmotor fordi den ville fått så mye avgifter at den ville kostet godt over millionen. Nå som den har fått elmotor og batterier starter den på kr 570 000!

Testbilen
Man kan få Ford E-Transit L3 H3 med to ulike effektuttak, på 184hk og på 269hk, og det koster kr 25 700 å hoppe opp til den med 269hk som var den vi testet. Ettersom denne bilen er stor, og har en egenvekt på 2 720kg var vi ikke så lei oss for at det var den med 269hk vi hadde på test, men kan jo ikke si så mye om hvordan 184hk versjonen oppleves.
Med en tillatt totalvekt på 3 977kg gir det testbilen hele 1 257kg til sjåfør, folk og bagasje. Da vi testet var det bare en litt stor og i overkant tung sjåfør som var med i bilen.
Under WLTP-testing er det halvparten av bilens nyttelast som legges inn i bilene ved test, og det gjelder alt av varebiler og nyttekjøretøy ellers.
Totalvekta gjør også at man ikke skal kjøre mer enn 80 km/t med denne bilen i Norge. Noen land som Belgia og Luxembourg har man mulighet til å kjøre i 90 med den, og det er nok noe av grunnen til at den elektroniske fartssperra ligger på 90 km/t i denne bilen.

Mitt hode
Som familiefar med lappen for biler som veier inntil 7 500kg, som også defineres i kategorien lett lastebil, så klarte ikke mitt hode å unngå å tenke på dette som en usedvanlig praktisk flerbruks familiebil for de som har en plasskrevende hobby.
Tenk om en av ungene driver med trail, eller MC eller en annen motorsport, da kan man jo bruke varerommet som verksted og garasje, og ha seter til alle i familien, istedenfor å kjøre rundt med to biler.
Man kan jo enkelt hive bak noen madrasser og sykler og bruke bilen som base for utflukter og til å sove i. Eller det kan bli en genial smørebod om vinteren med noen stativ til skia under taket – for med over 212cm takhøyde inni bilen er det mye plass her inne i varerommet.
Men for de som ikke har en litt overivrig og kreativ toppetasje som meg, så er altså dette definert som en mannskapsbil. En dobbeltkabin varebil. Der folk og verktøy reiser rundt på oppdrag for å gjøre en jobb.
Det er mulig at jeg ble noe påvirket av hvor fin denne store bilen var å kjøre som elbil, som fikk tankene mine til å vandre inn på personbil, og alle mulighetene den åpnet for.

Rekkevidde
Hvor langt kan noe så digert gå når den går på batteri? Det lurte vi veldig på, og har testet akkurat det under litt ulike forhold den uka vi hadde bilen tilgjengelig.
Fra Ski via Drøbaktunnellen til Langrønningen i Bamble er det 189km, i all hovedsak med motorvei, men det spiller mindre rolle når man ikke skal kjøre mer enn i 80 km/t med en bil. Vi brukte 73% av batteriet på turen, noe som tilsvarer en rekkevidde på 259km. Temperaturen var høy denne dagen, mellom 26 og 29 varmegrader. Fra Bamble til Grimstad landet beregnet rekkevidde på 277km.
Vår faste landeveistest ble gjennomført, og beregnet rekkevidde her ble på 270km. Temperatur 15-19 grader.
50/50-testen vår tok vi også en sen kveld med 16 grader ute, og der landet beregnet rekkevidde på 230km. Det var den laveste beregnede rekkevidden vi klarte å få til.
Turen fra Grimstad til Grelland er på 206km, og temperaturen steg fra 16 til 18 grader på turen. Vi har en del ulike målepunkt underveis for å kunne beregne flere rekkeviddetall, og kom til 250-256km beregnet rekkevidde. Vi kom fram til Grelland med 18% på batteriet.

Lading
Vi så ladehastighet helt oppe i 113,8 kW, men det som betyr noe er jo hvor raskt ladehastigheten synker, og hvor lang tid det tar å lade batteriene fra 10% til 80%.
Vi ladet fra 27% til 80% på 29 minutter og fra 10% til 80% på 37 minutter, det er svært bra i forhold til mange andre elbiler i varebilsegmentet som gjerne sparer noen kroner på å ikke legge inn raskere lading i bilene.

Smarte løsninger
Selv om instrumentene er noe analoge har Ford E-Transit en svært moderne og oppgradert infotainmentskjerm. Her er det fantastisk bra ryggekamera, og du har trådløs Apple CarPlay eller Android Auto. Du kan ha kamera bakspeil, som gir fantastisk oversikt over hva som skjer bakom bilen.
Du kan bestille Pro Power Ombord, som gir deg to normale støpsler til verktøy eller annet i varerommet, samt et støpsel mellom forsetene. Her kan du hente ut maksimalt 2 300W. Du kan også styre hvor mye strøm du ønsker skal være igjen på batteriet ved arbeidsdagens slutt fra infotainmentskjermen i kabinen.
Tar du turen til Arendal Auto kan du få hjelp til å tilpasse Ford E-Transit til dine behov, det er 25 ulike konfigurasjoner å velge mellom.