En god helg med Nissan Ariya

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Noen har kanskje kjørt en Nissan Qashqai eller en Nissan Leaf, og tenker at Ariya er «som dem», men nå skjer det så mye så fort med utvikling av biler, og vi tør påstå at Nissan Ariya er et kvantesprang for Nissan når det gjelder utvikling. Denne må du oppleve!

Lekkert design
Nissan Ariya er nesten 4,6 meter lang og plasserer seg dermed mellom Qashqai og X-Trail. Plassen innvendig er meget god. Jeg er en stor kar som tar like mye plass i et sete som en på 190cm lengde, og har fin plass både foran og bak i en Nissan Ariya.
Benplassen foran er enorm, og det samme er benplassen i baksetet. Helt flatt gulv har du også til den som eventuelt skal sitte i midten bak.
Bagasjerommet har en gulvløsning som gir mye fleksibilitet ut fra de behovene du har.

Demobilen
Vi fikk låne en Ariya med 63kWt batteripakke, senere i høst kommer også en versjon med 87kWt batteripakke, som da naturlig nok har noe lenger rekkevidde.
Når det gjelder utstyrsnivå kan man velge mellom Advance og Evolve, og testbilen hadde utstyrsnivå Advance som er svært velutstyrt til å være en innstegsmodell.
Av tilleggsutstyr er det sentralt å nevne at demobilen hadde 20’’ felger og dekk, for når man går opp på størrelsen på felger og dekk så øker rullemotstanden og da reduseres rekkevidden. Det er også sentralt å nevne at demobilen hadde Tech pack, som inkluderer et meget godt lydanlegg fra BOSE med 10 høyttalere, meget klart og tydelig head-up display og et bakspeil der man kan velge mellom vanlig speil og kameravisning.
Bilens design gjør at bakruta ikke er av de største, og har man baksetet fullt av folk må det jo være veldig deilig med kamerabakspeilet. Jeg brukte kamerabakspeil selv om det ikke var folksomt i baksetet, bare for å ha full oversikt bak bilen.

Rekkevidde
Når Nissan Ariya 63kWt er testet i WLTP-test, så er det med de 19’’ felger og dekk som følger med som standard, og uten Tech pack, som gir bilen noe mer egenvekt, og med en sjåfør som sikkert veier en del mindre enn meg.
Derfor var det litt spennende å se om vi klarte å nærme oss de 403km som denne bilen har klart i WLTP-tester. Kan jo nevne at 87kWt versjonen har klart 533km med 2WD og 500km med 4WD.
På landeveistesten landet demobilen på en beregnet rekkevidde på 402km, ganske identisk med WLTP-testen. Selv med 20’’ felger/dekk og Tech-pack.
På den noe tøffere 50/50-testen med 50% landevei og 50% motorvei fikk vi en beregnet rekkevidde på 374km.
Så kan man jo spørre seg selv om man kan tenke seg å spare kr 56 000 for ha noe lavere rekkevidde. 63kWt Advance koster fra kr 433 000 og 87kWt Advance koster fra kr 489 000.

Lading
Nissan Ariya har en svært genial manuell «knapp» i menyen sin for å varme opp bilens batterier før lading, for å gi en optimal ladehastighet uavhengig av utetemperatur. Denne bør man bruke en halvtimes tid før lading.
Vi testet hvor lang tid det tok om man bare dro til en 150kW lader uten å gjøre noen forberedelser i bilen, men med et batteri som var på 10% ved ladestart.
Lading fra 10% til 80% tok 34 minutter uten noe forvarming. I følge Nissan skal en helt optimal lading fra 20% til 80% kunne ta 28 minutter. Det er med andre ord først når det er skikkelig kaldt ute at man får en stor tidsmessig gevinst av å varme opp batteriet før en hurtiglading.

Opplevelse
Selv med 20’’ felger og dekk er Nissan Ariya skikkelig stillegående, noe som naturlig nok er med på å bidra til at komforten oppleves som svært god. Komfort i setet, komfort fra ratt, komfort fra fjæringene er også sentrale elementer i helhetsopplevelsen av komfort som Nissan Ariya leverer svært solid på.
Det noe mer udefinerbare «deilig å kjøre» handler mye om hvordan bilen oppfører seg også når veiene ikke går rett fram og ble asfaltert i fjor. Bilens dynamiske egenskaper vil avgjøre om man gruer eller gleder seg til svingete veier, og med Nissan Ariya kan i grunnen veiene servere deg akkurat det de vil, og du vil uansett trives meget godt bak rattet.

Hengervekt
I Norge er det nærmest overraskende mange som har et svært bevisst forhold til det å kunne trekke tilhenger, og det kan man uansett hvilken Ariya man velger. En Ariya med 2WD kan trekke inntil 750kg, men velger du en e4orce 4WD utgave kan du trekke inntil 1 500kg. Nå kan man også få bestilt 87kWt Ariya med e4orce 4WD med Advance utstyrsnivå fra kr 519 000.
Vi kan varmt anbefale en prøvetur med demobilen til Gromstad Motor Stoa.