Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Demobilen til Sigmund Aasen er Mazda CX-60 Homura, i den deilige fargen Soul Red Crystal. Det er noe med de sorte detaljene i utstyrsnivå Homura som passer helt utrolig godt med nettopp denne lekre rødfargen fra Mazda.
Ansiktsgjenkjenning
Nå var vi ikke på langtur, for vi hentet bilen da Sigmund Aasen stengte butikken for dagen, og leverte den tilbake samme kveld, men det går ganske raskt å la bilen kjenne igjen deg som sjåfør. Det ville vi gjerne teste en gang til, for det var jo en stund siden vi kjørte bilen i Portugal og testet det forrige gang. Enkelt, intuitivt og raskt. Bare å passe på at man er fornøyd med innstillingene av sete, sidespeil og ratt, så havner alt der det skal hver gang du setter deg inn i bilen.
Når man setter bilen i drive legger man raskt merke til det meget gode head-up displayet som fungerer like godt selv om man har på seg polariserte solbriller. Man merker også at lyden fra BOSE anlegget er meget god i det bilen ruller lydløst elektrisk av gårde.
Vi slo på ventilasjonen i setet, der vi for øvrig satt meget godt, og dro til Grimstad for å starte våre tester av rekkevidde og forbruk. På veien la vi merke til all lyset som kom inn gjennom det store soltaket, noe som man ikke før har kunnet velge til Mazda SUV’er, og tenkte på at det her må være veldig mye bil, utstyr og ikke minst hengervekt for pengene.
Det å finne en ladbar hybrid med hengervekt på 2 500kg som koster under en million har ikke vært enkelt før Mazda CX-60 kom til Arendal, men nå er det altså mulig. Prisen vil jo avhenge av hvor mye av det deilige utstyret du tar med, men selv en som elsker å ta med alt utstyr vil havne godt under kr 700 000 for en CX-60 Homura, med andre ord veldig langt under en million.
Tester av rekkevidde og forbruk
I følge WLTP-målinger skal man kunne kjøre denne bilen 63km elektrisk, og det var noe vi ville få testet ut denne ettermiddagen. Vi starter alltid våre tester på samme lokasjon i Grimstad der vi har tilgang på lader, slik at vi kan starte med 100% oppladet batteri.
Det var tørre veier og mellom 19 og 21 varmegrader ute. Da det sto at det var 5km igjen av den elektriske rekkevidden, så var ikke bilen interessert i å kjøre rent elektrisk lenger, så der er det nok lagt inn noe buffer til hybridkjøring, men da hadde vi gjort unna 69km elektrisk, noe som er godt over WLTP-målingene.
Veiene vi kjører på er Biesletta til Rv420 via UiA, forbi IKEA og gjennom Sørlandsparken, forbi Kjevik og forbi Birkeland. Med andre ord landevei med maksimalt 80 km/t. Vi kjører samme ruta med alle ladbare hybrider.
Med en så lang elektrisk rekkevidde vil man kunne gjøre unna svært mye av den daglige kjøringen rent elektrisk, forutsatt at man lader når man sover. Ellers bør det jo nevnes at Mazda CX-60 lades raskt opp.
Vi var også litt spente på hva forbruket med nytømt batteri ville lande på, da kjører vi i 100 km/t med cruisekontroll på motorveien fra IKEA til Grimstad. Noe over 30km motorvei. Her landet forbruket på 0,66 liter på mila, noe som må betegnes som hyggelig forbruk fra bensinmotoren for en så stor SUV som Mazda CX-60 er.
Inntrykk
Ofte tester vi biler i en uke, men selv etter en ettermiddag og kveld med en bil så får man raskt noen inntrykk.
Man sitter godt, holder i et godt ratt, og har et behagelig klimaanlegg, gode skjermer og head-up display, og deilig lyd fra bilens stereoanlegg. Komforten forsterkes av at støynivået er lavt, og at fjæringskomforten oppleves avansert og god.
På velkjent Mazdavis er det ikke noe i bilens førermiljø som tar oppmerksomheten bort fra kjøringen og kjøreopplevelsen, det er noe Mazda jobber hardt og målrettet for, og i dagens bilmarked bør det kunne defineres som ekstra sikkerhet ut fra det som skrives om manglende oppmerksomhet på veien ved flere ulykker.
Når man så legger til en klasseledende hengervekt, avansert 4×4 som gir suveren fremkommelighet selv med henger, lang elektrisk rekkevidde og et hyggelig forbruk når batteriet er tomt, så har man en av de bedre ladbare hybridene på markedet i dag for alle som har noe tungt å trekke bakom bilen.
Hestehenger, båt, campingvogn eller kanskje en rallybil, det er mange i dette landet som trekker tungt og som ikke føler seg helt klar for noe helelektrisk riktig enda.
Noen vil også velge bilen av andre årsaker, her kan ikke alt nevnes, men det er utvilsomt mange gode grunner til å velge en Mazda CX-60.
Takumi
Tar du turen til Sigmund Aasen kan du også få se en Mazda CX-60 i utstyrsnivå Takumi i utstillingen, med det svært så elegante hvite interiøret med kimonoinspirerte stoffkobinasjoner og lekkert japansk håndtverk. Der Homura er den med et mer sportslig utseende er Takumi den med et mer elegant utseende, så her kan man finne en Mazda CX-60 som passer til ulik smak.