Langtest av Volvo XC40 Recharge FWD

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Vi fikk låne en Volvo XC40 Recharge med utstyrsnivået Ultimate fra Volvo Cars Norway til disse testene, og den var utstyrt med 20-tommers felger og dekk, som gir mer rullemotstand enn de 19-tommerne som følger med som standard til bilen.

OTA oppgraderinger
Da XC40 kom som elbil testet vi å lade den fra 10% til 80% og det tok da 39 minutter, men ettersom bilen har «Over The Air» oppgraderinger, så har både rekkevidde og ladehastighet blitt forbedret med tiden.
Ettersom det var en god stund siden sist vi hadde ladet en Volvo XC40 Recharge, ble vi usedvanlig positivt overrasket over at det nå bare tok 28 minutter å lade fra 10% til 80%, det er en formidabel forbedring!
Det er noe av det raskeste du finner blant biler som har 400V batteriteknologi, og det er jo ganske fantastisk at bilen man har kjøpt blir bedre og bedre med tiden, på grunn av nyere og bedre software.
Når bilen ønsker en oppgradering får man en beskjed på skjermen, og man kan da velge å starte oppgraderingen når man vet at bilen skal stå parkert en stund. Genialt system!

Stavanger
En av grunnene til at vi ville låne bil fra Volvo Cars Norge var for å kunne teste den litt ekstra grundig, og for å se om den kunne takle en tur til Stavanger med 5 personer og bagasje, som er en ganske annen øvelse enn å frakte en person uten bagasje samme strekning.
Vi sjekket med «A Better Route Planner» for å se hva den foreslo av eventuelle ladestopp, og den var ganske klar på at det var lurt å ta en 10 minutters pause på Moi ved Extrabutikken for å lade der så man skulle kunne komme fram til kjøpesenteret Kvadrat med 10% igjen på batteriet.
Det fine med Volvo XC40 Recharge er at Google er innebygget som bilens navigasjon, og der får man opp den batteriprosenten som bilen mener at den skal kunne komme fram med. Man kan også snakke til navigasjonen for å legge inn reisemål, og snakke til den for å legge inn eventuelle ladestopp.
Underveis ble batteriprosenten vi skulle komme fram til Kvadrat med justert opp flere ganger, så vi droppet ladestopp underveis. Vi dro fra Grimstad med 94% på batteriet, og kom fram til Kvadrat med 21% på batteriet. Det gir en beregnet rekkevidde på 367km. Det var tørre veier og om lag 22 grader på turen som var på 268km.
På returen til Grimstad var det regn og mellom 14 og 16 grader, men på grunn av mer trafikk ble snitthastigheten lavere, og dermed endte vi opp med ca samme beregnede rekkevidde som på turen til Stavanger, og trengte heller ikke ladestopp på returen.

Plass
Når man reser 2 voksne og 3 barn på tur er de aller fleste biler egentlig designet for at det er 4 personer som skal sitte optimalt komfortabelt, så også Volvo XC40 Recharge, men det var ingen klaging på plassen fra baksetet.
Da vi pakket var det genialt med ekstra plass under gulvet, der fikk en ryggsekk fint plass, for ladekablene var i frunken under panseret på bilen.

Oslo
Når man kjører E-18 fra Grimstad til Oslo er det langt høyere hastigheter enn på veien til Stavanger, så selv om distansen til Volvo Cars Fornebu var ganske identisk med 267km, så er det mye kjøring i 110 km/t på denne ruta.
Vi tok en del beregninger underveis i forhold til beregnet rekkevidde, og på veier med høyere hastigheter ligger den på 295-310 km. I praksis vil det si at man ikke trenger noe ladestopp for å kjøre til Oslo, men vil man ha litt ekstra på batteriet når man kommer fram kan man jo legge et do-stopp til Grelland eller Lier hvor det er mange ladere tilgjengelig.

Lokale tester
På vår faste 205km landeveistest fra Grimstad via Froland til Evje, tilbake via Sørlandsparken til Grimstad var det vått på veien ca 50% av ruta, og mellom 14 og 17 grader. Her leverte Volvo XC40 Recharge en beregnet rekkevidde på 402km.
Vår 50/50-test med 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t hadde våte veier på om lag 60% av ruta, og mellom 16 og 17 grader. Her ble beregnet rekkevidde på 374km

Autostrada
Hos Autostrada på Stoa i Arendal finner du gode Volvo-eksperter, som kan gi deg råd, hjelp og veiledning med å bestille din egen Volvo XC40 eller C40 Recharge. Autostrada lover også at du som kunde er kongen, og det kan jo aldri være feil opplevelse som bileier.

Vil du ha et mer fleksibelt bilhold som har en særdeles forutsigbar kostnad bør du sjekke ut Care by Volvo, der service, vedlikehold, forsikring, veihjelp og mye mer er inkludert, og det er ikke noe depositum eller endringer i månedsbeløpet i avtaleperioden.