Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Kia EV6 GT har 585hk, 740NM, en toppfart på 260km/t, og ferden fra 0-100 km/t tar bare 3,5 sekunder. Når dette følges opp med sportsseter, avansert og langt fastere fjæring og kaftigere bremser så får man en sportsbil som går på strøm.
Vi ble med Kia Norge til Stockholm for å prøve Kia EV6 GT.
Banekjøring
Vi startet med å kjøre til en liten bane, der vi fikk prøve oss på banekjøring, drifting og drag-race.
På vei til banen kjente man på at sportssetet med manuell justering leverte veldig mye mer sidestøtte enn et vanlig sete i en vanlig Kia EV6 gjør. Man kjente også at fjæringene var langt fastere satt opp, som om bilen var blitt litt mer Bulldog enn Labrador på en måte.
Det var WalkieTalkier i bilene, så de som hadde ansvaret for oss journalister kunne kommunisere med oss og gi oss instruksjoner på banen.
Vi fikk kjenne på hvor nyttig den ekstra sidestøtten i setet var, hvor sterk bilen er, og hvor godt den satt i svinger. På runde 2 hører vi plutselig; «break, break, break» – da var det en som hadde trykket litt hardt på gasspedalen, og fått bilen til å snurre, fordi han hadde valgt GT-Modus.
GT-Modus er et nytt kjøremodus som man bare finner i Kia EV6 GT, og som man får en helt egen gulgrønn GT-knapp på rattet til å aktivere. Når GT-Modus er aktivert, har man tilgang på alle kreftene i bilen, og man slår av en god del hjelpesystemer.
Dersom du har et ønske om å drifte med Kia EV6 GT har den et eget Drift-Mode som kan aktiveres når du har valgt GT-Modus. Da er du alene med alle kreftene bilen leverer, uten noe hjelp og støtte, og det er så kraftig og så vilt at du helst bør vite litt hva du driver med.
Drag Race var moro å prøve, full akselerasjon opp til om lag 150 km/t, det gikk veldig raskt, og bremsene tok godt i nedbremsingen etterpå.
Ingeniører
Da vi kom tilbake etter banekjøringen må jeg si jeg undret meg litt over at denne kjøredoningen var laget av Kia og ikke av Porsche, for Kia er jo ikke mest kjent for å lage heftige og ville sportsbiler.
Det finnes andre elbilmerker som har sprø akselerasjon, men de har sjelden sportsseter, sportsfjæring og mer solide bremser, som bør være på plass for at en sprø akselerasjon også skal bli moro når svingene kommer.
Vi fikk prate med noen ingeniører fra Kia som har vært med på utviklingen av Kia EV6 GT, og lærte blant annet at de elektronisk kontrollerte fjæringene blir 20-30% stivere i sportsmodus enn i normalmodus, og 20-30% stivere i GT-modus enn i sportsmodus. Dermed var det ikke så merkelig at vi opplevde fjæringene som avanserte og faste på banen der vi bare brukte sportsmodus og GT-modus.
Vi fikk se dekkene som har akustisk skum i seg for å gi redusert dekkstøy, motorene og løsningene som er valgt for å gi Kia EV6 GT så mye krefter og så høy toppfart og setet som er et ekte sportssete for å nevne noe uten at det blir alt for teknisk.
Landevei og bykjøring
Man kan jo naturligvis spørre seg om en sportsbil kan levere komfortabel kjøring på landeveier og i byen, og det korte svaret på det er ja. Man kan veldig fint ha Kia EV6 GT som en svært sportslig familiebil, men du verden så mye mer komfort som leveres av fjæringene i en vanlig Kia EV6, den blir silkemyk i forhold til en GT.
Det er egentlig ikke så mye som skiller en EV6 GT fra en EV6 utenpå, man har litt større felger og dekk, litt heftigere bremser og en noe mer fremtredende farge på bremsekalipperne, noen små forskjeller på diffuserne bak på bilen og en GT-logo bakpå en GT. Ellers er det den samme praktiske familiebilen, men med mye mer krefter og avanserte sportslige fjæringer som man ikke ser så lett utenpå bilen.
Stockholm er ikke en by jeg har kjørt så mye i, selv om det ble noen lanseringer her i sommer, og da er det veldig deilig med klar og tydelig navigasjon, så du ligger i korrekt kjørefelt i forhold til hvor du skal kjøre.
Head-up display gjør at du ikke trenger å ta blikket noe særlig vekk fra den ukjente veien du kjører på, og når du skal skifte felt er det veldig greit med blindsonekameraet som viser blindsona i instrumentdisplayet.
Når du bruker navigasjonen til ladestasjonen er det forvarming av batteriet, noe som gir en ladetid på helt ned mot 18 minutter når du drar til en rask nok lader som leverer minimum 260kW ladehastighet. IONITY leverer inntil 350kW og er et eksempel på en ladetilbyder som vil kunne levere ladetider ned mot 18 minutter for lading fra 10% til 80%.
I følge WLTP-målinger er rekkevidden for blandet kjøring på 424km, og man kan trekke henger bakom en Kia EV6 GT, den kan dra med seg inntil 1 800kg, som er 200kg mer enn en vanlig EV6. Det smarte systemet for å hente strøm fra bilens batteri er også på plass hos EV6 GT, og navnet på dette systemet er nå V2D – Vehicle to Device, som i praksis betyr at du får husholdningsplugg ut av bilens ladeport med en adapter.
Til kunder først
Produksjonen av Kia EV6 GT starter 15/9, og da er det kunder som har bestilt bilen som får den først, dermed dukker det ikke opp demobil hos Bertel O. Steen Arendal eller noen annen plass før litt uti starten av 2023.
Du kan svinge innom for å bestille denne familie-sportsbilen, den koster fra kr 686 800 uten at det finnes noen form for liste over ekstra utstyr, men valg av lakk, hengerfeste og vinterhjul kommer i tillegg.
Fra 1/1-2023 blir det også mva på beløp over kr 500 000 for elbiler, så da starter den på kr 733 500 inklusiv mva for biler som leveres ut etter 1/1-2023.