Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Når du kjører så mye som 1 300km i løpet av en uke med en bil, så setter du ekstra stor pris på å sitte godt, og det gjør man virkelig med sportssetene man kan få til VW ID.5. Det fine her er at man kan justere på sitteputens lengde og vinkel i tillegg til alt annet, og man kan også lagre sin favorittposisjon for framtiden.
Komfort
Når man kjører en bil og opplever at den er komfortabel, hva er det egentlig man opplever?
Jo, man sitter godt, man har fjæringer og understell som tar ujevnheter i veien på en god måte, ikke for bløtt og ikke for hardt. De samme fjæringer og understell sørger for at svinger forseres med god kontroll og lite krenging i bilens karosseri, da har bilen god stivhet i karosseriet.
Man sitter passe høyt i forhold til utsikten gjennom frontruta og man har noe luft mellom hodet og taket. Speilene gir god oversikt over hva som skjer bakom bilen, og skjermene er klare, tydelige og godt plassert.
Støynivået er helst lavt, og når man hører på radio eller musikk så er det behagelig og presis lyd som kommer ut av bilens høyttalere.
Når summen av alt dette er god, så har man en komfortabel bil, og VW ID.5 GTX leverer svært godt i alle disipliner. Dermed blir det veldig lett å trives i denne bilen.
ID.5 eller ID.4
Noen lurer litt på om de skal ha en VW ID.4 eller VW ID.5, og det handler veldig mye om smak og behag i forhold til hva man tenker om en Coupéavslutning bak på bilen.
På den praktiske siden kan ID.4 ha taklast, det kan ikke ID.5 og pakker man ofte til taket i bagasjerommet vil man få med seg mer i ID.4 enn i ID.5, men under bakseteryggens topp er plassen ganske så lik mellom de to bilene.
En annen praktisk forskjell handler om hva som skjer på bakruta når det regner, for med en rett bakende som ID.4 har så vil det nødvendigvis virvle opp små dråper fra veien på bakruta, det skjer ikke på en Coupébakende som ID.5 har. Dermed har heller ikke ID.5 bakrutevisker, fordi litt varme på bakruta og kjøring vil ta bort den fuktighet som eventuelt landet der da bilen sto parkert. Dette har vi testet på motorvei, og det fungerer bra.
Rekkevidde
Da vi testet VW ID.5 GTX i mai brukte den 38% av batteriet på landeveistesten, så når det var en 5-6 grader varmere nå i sommer regnet vi det som en selvfølge at vi skulle bruke mindre, og dro i vei med 61% på batteriet.
Ble noe overrasket da vi brukte 41% av batteriet på turen, noe som tilsvarer en beregnet rekkevidde på 500km mot 539km i mai med kaldere temperatur.
Vi ladet opp bilen til 100% og testet igjen neste dag, og da brukte den 36% av batteriet på turen, noe som tilsvarer en rekkevidde på 569km.
Vi testet da å starte 50/50-testen vår med 50% landevei og 50% motorvei med 52% på batteriet, da brukte bilen 16% av batteriet, noe som tilsvarer 444km rekkevidde. Så ladet vi til 90% og dro på samme turen. Da brukte bilen 14% av batteriet, som tilsvarer 507km rekkevidde.
Selv om det ikke blir enkelt å sette to streker under et svar angående rekkevidden, så er rekkevidden i våre to faste tester uansett meget god for VW ID.5 GTX.
Vi testet også motorvei, der vi har en del punkter på ruta mellom Grimstad og Oslo der vi vet eksakt avstand, og vi beregnet rekkevidde både med høy og lav batteriprosent, og fikk tall mellom 373km og 405km på motorvei der noen av beregningene kun har motorvei med 110 km/t. Resultatet for turen fra Oslo til Grimstad foregikk i regnvær, og er også innenfor dette intervallet av beregnet rekkevidde. Det er meget solide resultater for motorveikjøring.
Lading
Så lenge man bruker en lader som kan levere inntil 150 kW vil man få optimale laderesultater for VW ID.5 GTX, og det tok oss 36 minutter å lade bilen fra 10% til 80%. Det mange glemmer når de leser ladetid er at man sjelden trenger å lade bilen helt til 80% for å komme fram.
Ettersom mange har billigere strøm hjemme enn man får av pris på en hurtiglader, er det fort lurt å ikke lade så veldig mye mer enn man må på en hurtiglader. En litt uvant tanke om man er veldig vant med bil som bruker bensin eller diesel, for det er jo ikke akkurat noe man fyller på bilen hjemme mens man sover.
Bør prøves
En bil som VW ID.5 GTX bør helt klart prøves, og det kan du hos Gromstad Auto i Arendal. Bakgrunnen for at den bør prøves er at den bør oppleves for at man skal forstå komforten den leverer, og de kreftene som bor i bilen bør man også kjenne på og ikke bare lese om.
Så er det jo kjekt å kunne prate litt med de som jobber hos Gromstad Auto om de behov du har for firehjulstrekk, vekt til hengerfestet, taklast og en del annet som vil påvirke hva det er lurt av deg å velge.