Norges beste Kia-selger og den splitter nye Niro

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Kia Norge har delt markedet i Norge inn i 4 kategorier basert på kundegrunnlaget i markedene, og Børre Zeiffert var i 2021 Årets selger i sin markedskategori.

Årets selger
Vi spurte salgsdirektøren i Kia Norge, Kristin Monsen, hva det er som ligger bak en pris som dette?
– Det er selgere som har utmerket seg med svært gode salgstall gjennom året, og man ser da på antall solgte nye Kia, salg av tilbehør og ikke minst en god score på undersøkelser av kundetilfredsheten, forklarer Kristin.
Vi spurte også om Kristin Monsen hadde noen ord om jobben Børre Zeiffert gjør?
– Børre viser alltid mye pågangsmot og er svært målbevisst, han har et engasjement og en stor dedikasjon til Kia. Børre har alltid fokus på løsninger og muligheter og er alltid pålogget. Hans engasjement kommer tydelig frem gjennom arbeidet han gjør, forteller Kristin.

Niro i Arendal
Allerede nå kan du se og prøve nye Kia Niro plug-in hybrid hos Bertel O. Steen i Arendal, og Kia Niro EV vil dukke opp i Arendal midt i september.
Vi var en tur med Kia Norge til Frankfurt i sommer for å prøve en tur med Kia Niro EV, og den er ny fra grunnen av, bygget på en ny plattform. Mye av dette som er nytt kan du se og oppleve med den ladbare hybriden som allerede har kommet til Arendal.

Helt ny Niro
Kia selger biler i mange markeder, og Niro har de laget som hybrid, ladbar hybrid og som elbil. Det er de to sistnevnte som blir tilgjengelige i det norske markedet. Vi tar for oss elbilen i denne saken, så kommer vi sterkere tilbake med sak om den ladbare hybriden som skal kunne gå om lag 65km elektrisk.
Nye Kia Niro er laget på en splitter ny plattform, og har vokst i lengde, bredde og høyde, dette merket vi veldig godt da vi satte oss inn i den nye Kia Niro EV, for både kneplass og hodeplass i baksetet var nå rikelig for en romslig kar som tar like mye plass som en normal fyr på 190cm. Det gir også mer plass i førersetet enn før med tanke på avstand til tak og til dør, og når man får litt mer luft rundt seg øker trivselen mange hakk.
Ratt, skjermer, knapper for klima/navigasjon, head-up displayet og girvelgeren kan man kjenne igjen fra elbilen Kia EV6, noe som drar førermiljøet en svært langt hakk opp fra forrige utgave av Kia Niro. Setene har også blitt mye mer komfortable, og stiligere, så det helhetlige førermiljøet er av en helt annen klasse på nye Kia Niro.
Bagasjerommet har vokst med 60 liter, man har fått en kjekk liten frunk på 20 liter der det er genialt å ha ladekabler, og hengervekten har økt til 750kg som er langt mer praktisk enn de 300kg man etter hvert fikk til med forrige e-Niro som den het.
V2L og lading
Kia Niro EV har fått V2L. V2L betyr Vehicle to Load, som igjen betyr at man har en plugg man kan sette i bilens ladeplugg, med et helt normalt husholdnings-støpsel som man kan hente strøm ut fra bilens hovedbatteri fra. La oss si at du ikke har strøm på hytta og skal pusse opp, da kan du hente strøm til elektrisk verktøy, eventuelt lade batterier, koble på en mikrobølgeovn, et toastjern eller en høytrykksspyler – her er det fantasien som eventuelt begrenser deg.
På AC-lading, altså normal hjemmelading, skal Kia Niro Ev kunne ta imot 11kW, og hurtiglading fra 10% til 80% skal kunne ta om lag 43 minutter. Her har det kommet forvarming av batteri når man bruker bilens navigasjon til å navigere til en hurtiglader.
Rekkevidden forventes å ligge rundt 460km ut fra WLTP-målinger.

Nytt komfortnivå
Dersom du har kjørt forrige generasjon Kia e-Niro, så har den nye Kia Niro EV fått et helt annet nivå av komfort når det gjelder fjæringskomfort og ikke minst støydemping. Vi testet fjellveier, motorvei og veier med dårlig asfalt, og det var langt mer komfortabelt enn med forgjengeren.
Seter med både varme og ventilasjon er helt fantastisk deillig, enten det er kaldt ute eller en varm sommerdag med nærmere 30 grader, da blir bilen fort et ønsket tilholdssted med ventilasjon i setet i 3 nivåer. Passasjersetet har også en egen knapp for ekstra avslapping, men vi kjørte hele tiden og får komme tilbake med test av dette når vi får prøve bilen i Norge.
Oppdateringer vil kunne skje «over the air», det er her forkortelsen OTA kommer fra, som brukes om elbiler og biler som kan motta oppdatteringer av bilens programvare trådløst uten at bilen trenger å besøke verkstedet.
Bilens navigasjon er også av varianten «online», som gjør at den vet om køer og annet du kanskje ønsker å unngå når du er på tur, og kan da foreslå omkjøringer du vil spare tid på.
Designet på Kia Niro er også helt nytt, enten du velger ladbar hybrid eller elbil, og svært mye mer moderne enn forrige Kia Niro. Tar du turen til Bertel O. Steen i Arendal kan du se nærmere på og prøve en tur med nye Kia Niro phev.