En uke med Renault Megane E-Tech Electric

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Nå har Auto-Car fått en Renault Megane E-Tech Electric, slik at du kan dra innom dem på Stoa og se nærmere på den, og prøve bilen selv, det kan virkelig anbefales!

Designperle
Innledningen starter med et par påstander vi skal si litt mer om, og designet på Renault Megane E-Tech Electric er det mange som snur seg etter. Store hjul, kompakt bil og lekre linjer er en meget god kombinasjon.
Fronten preges av den nye Renault logoen, og et lekkert lysdesign. Grillen som elbiler egentlig ikke trenger er visuelt sett flyttet ned, og på testbilen var det en tofarget lakk løsning som fremhever den stilige og litt sportslige fronten.
På siden har man dørhåndtak foran som felles inn i døra når man kjører, og håndtaket til bakdørene er kamuflert i et sort område ikke så langt fra taket.
Bak finner man lekre baklykter der man på sidene får inntrykket av noen tynne lekre LED-tråder som gir en helt egen tredimensjonal effekt. Taket fortsetter ut over bakruta som en takspoiler, og logoen med MEGANE skrevet under er sentrert bak på bilen.

Utstyrsbombe
Biler i C-segmentet har på ingen måte for vane å få slengt begrepet utstyrsbombe etter seg, men Renault Megane E-Tech har i topputgaven deilige skinnseter, trådløs ladeplate for mobilen, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, Google assistent som gjør at du kan snakke inn destinasjonen du vil reise til, og eventuelle ladestopp du ønsker på veien dit. Du kan rett og slett bruke bilen som din egen google assistent, og spørre om vær, de seneste nyheter eller en tørr vits.
Når du bruker bilens google kart anslår den hva slags batteriprosent du vil komme fram med. Helt fantastisk å ha i enhver elbil. Kombinasjonen av Google assistent og trådløs Apple Car Play er svært sjelden.
360 kamera er deilig når du skal parkere, eller bare passe på at bilen ikke kommer borti noe ved finmanøvrering. Sånt er deilig selv om bilen ikke er diger.
Du har et deilig musikkanlegg fra Harman Kardon, og du har en egen sølvfarget knapp for setet for å få fram setets meny for massasje. Du har varme i rattet, adaptiv cruisekontroll der du kan stille inn hvor mange km/t unna fartsgrensen cruisekontrollen skal være, for den endrer seg jo selv når du kommer til en ny fartsgrense, og masse masse mer utstyr som forkortes til tre bokstaver og passer på deg når du kjører.
Når du i tillegg kan ha inntil 900kg hengervekt og taklast er også alt det praktiske på plass.

Komfort
Det man ikke kan lese ut fra utstyrslister er hvor komfortabelt en bil kjører, og her leverer Megane E-Tech Electric svært godt, med god støyisolering og komfortable fjæringer som gjør langturen til en glede. De gode setene og det gode rattet bidrar også til den gode langturkomforten.

Rekkevidde og ladehastighet
Vi dro naturligvis med oss denne elbilen på våre faste testrunder, og landeveistesten på 205km fra Grimstad via Froland til Evje og tilbake via Sørlandsparken ble unnagjort i deilig sommertemperatur mellom 21 og 24 grader.
Renault Megane E-Tech Electric brukte 44 prosent av batteriet på de 205 kilometerne, noe som gir en beregnet rekkevidde på landevei på 466km med deilig sommertemperatur og tørr asfalt.
På vår 50/50-test med 50% landevei og 50% motorvei landet den beregnede rekkevidden på 443km i 21-22 grader.
Da vi skulle tilbake til Oslo var det mye regn de første 100 kilometerne, og temperaturen hadde ramlet ned til 14 grader på grunn av været. Regn gir mye mer rullemotstand, og høy hastighet på motorvei gir mye mer luftmotstand. Beregnet rekkevidde landet på 312-317km under disse forholdene, og mye 110 km/t hastighet.
Det at bilens navigasjon anslår hvilken prosent du kommer til å ha på bilens batteri ved ankomst, og justerer dette for vær, føreforhold og kjørestil underveis, er på kanten til gull verdt i en elbil. Spesielt deilig for de som ikke har hatt elbil før, og som kanskje er litt redd for at de skal kjenne på noen form for rekkeviddeangst. Slike løsninger sørger for at ingen kan få noen som helst form for rekkeviddeangst, for det er så utrolig forutsigbart.
Vi tok også en ladetest på en vanlig 150kW lader, og det tok 37 minutter å lade fra 10% til 80%. Vi testet også å lade fra 26% til 80%, og det tok 34 minutter, så man vil naturlig nok se raskest hastighet på laderen dersom man starter å lade med lav batteriprosent på bilen.

Bør oppleves
Dette er en helt ny elbil fra Renault, og kan ikke sammenlignes med noe Renault har levert fra før. Dette er en helt ny opplevelse og dermed er det en meget god idé å svinge innom Auto-Car på Stoa for å se nærmere på bilen, og gjerne også å prøve den en tur, så du får oppleve utstyrsnivået og komforten selv. Det er ikke lett å finne konkurrenter i denne prisklassen med så stilig design, så god komfort og så mye utstyr som denne elbilen har.