Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Dersom man fullt ut skal forstå den første elbilen fra Toyota, så må man nesten kjenne til noe som ligger i Toyota sitt DNA som de kaller for QDR. Det er tre engelske ord som påvirker alt Toyota produserer – Quality, Durability og Reliability – på norsk blir det da Kvalitet, Levetid og Pålitelighet. Man må også vite at bZ står for beyond Zero, og er en ny merkevare fra Toyota på de elektriske bil-modellene som kommer fremover. Det er også Toyota sin grunntanke å arbeide intensivt mot karbon-nøytralitet.
Kan en elbil forurense?
Vi kom til København en ettermiddag, og det første på programmet var middag. Der var jeg så heldig at jeg fikk sitte til bords med sjefsingeniøren for bZ4X, Daisuke Ido, en meget hyggelig kar som fortalte løst og fast om elbiler, batterier og løsninger som er bærekraftige for framtiden. En meget lærerik middag!
Han kunne forklare at det som er mest forurensende i produksjonen av en elbil er produksjonen av batteriene og de bestanddeler som er i batterier. Derfor jobber Toyota for at det skal være så lite batterier i en bil som mulig. Samtidig må rekkevidden være god nok, dermed har Toyota jobbet hardt for å få ned vekta på elbilen bZ4X, noe som reduserer forbruk, og reduserer behovet for et veldig stort batteri i hver enkelt elbil.
Toyota har veldig mange års erfaring med batterier, noe som gjør at de kan tilby en ganske utrolig god batterigaranti dersom man drar innom for en årlig batterisjekk. Hvem andre tilbyr en garanti for at batteriene skal beholde 70% av kapasiteten inntil 1 000 000 kilometer?
Daisuke Ido regnet med at batteriene kom til å ha minimum 90% av kapasiteten sin etter 1 000 000 kilometer, så garantien Toyota gir bekymret han lite. Han fortalte at det var veldig sentralt for Toyota at også elbiler de produserer har en lang levetid, for det er den beste løsningen for miljøet.
Kjøreopplevelsen
Neste morgen sto bilene vi skulle få prøve klare utenfor hotellet, og jeg skal innrømme at jeg aldri før har kjørt bil i København, og undret meg litt over hvordan det skulle gå.
Det første man merker når man setter seg inn i en bil er setet, og her var det en komfortabel mykhet som ble levert. Gode innstillingsmuligheter var det også, og testbilen som var en toppmodell, Executive Bi-Tone, hadde også minnefunksjon for innstillingene av setet, samt kjøling i setet.
Rattet er det neste man blir kjent med, og her var det et godt ratt å holde i, og logiske knapper på rattet. Girvelgeren skulle man trykke lett ned og vri i den retningen man ønsket for å få den i drive eller revers. Stilig løst at man ikke ved et uhell kan skifte mellom drive og revers.
Instrumentene er plassert høyt oppe i synsfeltet uten å forstyrre utsikten til trafikken, noe som gjør det unødvendig med head-up display. Navigasjonsskjermen var bred, tydelig og presis, noe som var ekstra deilig i en by med mange kjørefelt før enkelte kryss, da er det ekstra komfortabelt å se at man ligger i korrekt kjørefelt.
Fast og behagelig fjæringskomfort gjorde at man ikke fikk en duvende kjørefølelse som enkelte biler kan gi, men ujevnhetene ble behandlet raskt og presis. Vi forsøkte også å gi litt mer gass enn normalt i noen litt ekstra krappe svinger, og ble overrasket over fraværet av «body roll», altså opplevelsen av at karosseriet krenger.
Egenskaper
Vi spurte Daisuke Ido om det var gjort noe spesielt med bilens fjæringer for å motvirke krenging, og fikk da forklart en del av denne elbilens iboende egenskaper.
Batteriene er plassert meget lavt i bilen som har 21cm bakkeklaring, dermed får man et svært lavt tyngdepunkt i bilen, noe som er med på å redusere krenging. Toyota har jobbet med å gi bilens karosseri en ekstra god vridningsstivhet, noe som også er med på å redusere krenging. Bilens vekt er på rundt 2 tonn, litt avhengig av utstyrsnivået man velger, så Toyota har gitt bZ4X stivere fjæringer med tanke på bilens vekt, noe som også er med på å redusere krenging.
Totalt sett gir det bilen en svært premium kjøreopplevelse, der komfort, stillhet og fraværet av krenging i svinger blir fremtredende.
Ser man på hva ulike elbiler veier, er det ikke så mange som veier så lite som 2 tonn, de fleste er noen hundre kilo tyngre, og det vil kunne gi bZ4X et lavt forbruk. Dette testet vi ikke på den korte tiden vi hadde med bilen i København, men kommer sterkere tilbake til det når vi kan ta med bilen i våre faste testløyper her på Sørlandet.
Rekkevidde og utstyr
De fleste som velger felger og dekk til bil har kanskje ikke tenkt på at det kan påvirke bilens forbruk og rekkevidde. Det er noe som ikke har fått særlig fokus før nå som elbilene har kommet. På bZ4X kan man velge mellom felger på 18 og 20 tommer, og det blir ganske stor forskjell i WLTP-test tallene om man velger 18 istedenfor 20 tommers felger og dekk. Fra 59-80 kilomter mer rekkevidde med 18 tommers felger/dekk, avhengig av utstyrsnivå ellers.
Utstyr ellers har også en vekt, og mer utstyr og mer vekt gir lavere rekkevidde. Dermed er WLTP-test-tallene varierende fra 519km for innstegsmodellen Active med 18 tommers felger og dekk til 411km dersom man velger Executive Bi-Tone med 20 tommers felger og dekk.
Batteripakka som er i bZ4X er på 71,4 kWt, og det skal kunne lades til 80% på en halvtimes tid. Det skal vi komme tilbake til når vi tester bilen i Norge i sommer.
Krefter og pris
Man kan velge bZ4X med framhjulstrekk, da har man 204hk og 266NM tilgjengelig, og tester man 0-100 km/t tar den øvelsen 7,5 sekunder. Testbilen vi kjørte i København hadde AWD, og da en motor foran og en bak som til sammen leverer 218hk og 337NM. Med denne kan man gjøre unna 0-100 km/t på 6,9 sek.
Innstegsmodellen er en Active utstyrsnivå med 2WD fra kr 444 400. Executive AWD fra kr 541 000 og toppmodellen som vi kjørte, Executive Bi-Tone AWD fra kr 561 500.
Ettersom vi visste om prisene var det dermed litt overraskende at vi skulle få den mest premium kjøreopplevelse i en Toyota noen gang i denne elbilen bZ4X, men det fikk vi.
Toyota Arendal hadde lansering av bilen 21/6, så der kan man nå få booket en prøvekjøring med den svært så populære elbilen bZ4X. Det kan varmt anbefales, den bør oppleves på veien!