Er du rask kan du spare mye!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Det er en del biler på vei i båter som ankommer i høst, i god tid før nye mva-regler for elbiler trer i kraft, dermed kan man spare en god del penger på å bestemme seg litt raskt, ettersom man da slipper både prisoppgang og mva. Bilen vi fikk ta med på test var toppmodellen Exclusive med 6 seter, som koster fra kr 783 180 med gamle oktoberpriser som gjelder ut juni.

Skikkelig Exclusive!
Hongqi E-HS9 har ikke bare elektrisk justerbare forseter, men også de to kapteinsstolene på rad to har elektrisk justering og ventilasjon. Det er premium seter i nappa skinn, og forsetene har ulike massasjeprogram der du også kan velge ulik intensitet på massasjen.
Velger man utstyrsnivå Premium eller Exclusive har man 551hk og 670NM, noe som gjør det mulig å få den over 5,2 meter lange Hongqi E-HS9 fra 0 til 100 km/t på ganske heftige 4,9 sekunder. Det er opplevelse i seg selv å prøve akselerasjonen i «boost modus», noe du kan dersom det er mye strøm igjen på batteriet.
For barnefamilier er det den enorme plassen som oppleves veldig deilig, kombinert med de fine materialene som er valgt over alt.

Opplevelse å kjøre
Det første man legger merke til når man kjører en Hongqi E-HS9 er det høye komfortnivået. Her er du på «flyvende teppe-klasse» når det gjelder komfort, noe som gjør det meget trivelig å kjøre langt og lenge med E-HS9.
Akselerasjon inn på motorvei blir direkte moro med så mye krefter og så god akselerasjon som E-HS9 leverer. Adaptiv cruisekontroll er også med på å gjøre langturen komfortabel.
Massasjen er god, og ikke av den typen der du så vidt aner noen bevegelser i noen kuler i setet, men her får du noe som kan defineres som god massasje. Så kan jo en som ikke har forsøkt massasje i et bilsete undre seg litt over hva som er poenget med dette, men er man på langtur er det aldri feil med litt økt blodomløp i kroppen. Joda, man kan ta pauser, men da kommer man jo litt senere fram til reisemålet, og neppe like uthvilt.
Hongqi E-HS9 er på ingen måte en liten bil, og panseret ruver, noe som gjør at man synes godt langs veien der man kjører. Det er noe litt stas med å kjøre slike biler som ikke forsøker å forsvinne i mengden og være så usynlige som mulig. Det gjør noe med kjøreopplevelsen, og det må man oppleve for å forstå det.

Test av rekkevidde
Vi dro ut på våre to vanlige test-turer med Hongqi E-HS9, og startet med vår 205km lange landeveistest. Ute ved kysten hadde vi temperaturer rundt 16-17 grader, og da vi møtte på regnskyll ramlet temperaturen til rundt 13 grader.
Før vi dro ut på test hadde vi sett med noe undring på Motor sin test av rekkevidde, og normalt sett kjører vi i komfortmodus og med cruisekontroll, men E-HS9 reduserer hastigheten når det er sving, og bruker litt mye krefter på å komme veldig raskt opp i cruisekontrollhastigheten igjen, så vi sluttet raskt å bruke cruisekontrollen på den svingete landeveistesten, og tok over med en litt snillere gassfot.
Da vi hadde gjort unna de 90km til Evje var 22% av bilens batterikapasitet brukt. Hadde vi stanset i Evje for å beregne rekkevidden med mye oppover hadde vi landet på 409km rekkevidde, men turen går videre fra Evje og via Sørlandsparken tilbake til Grimstad. Etter 205km var 47% av batteriets kapasitet brukt, og det gir en beregnet rekkevidde på 436km.
Med en så sterk bil som dette er betyr det veldig mye hvordan høyrefoten brukes, og det fine med E-HS9 er at den viser momentanforbruket, noe som gjør at man ser hva en tung høyrefot utgjør i forbruk ganske direkte i instrumentene. Forbilledlig, nyttig og svært informativt!
Neste dag dro vi ut på vår 50/50-test som da er 50% landeveiskjøring på Rv420 fra Grimstad til IKEA, og 50% motorvei fra IKEA tilbake til Grimstad. Totalt 71km som hongqi E-HS9 brukte 17% av sin batterikapasitet på å gjennomføre, noe som tilsier en beregnet rekkevidde på godt over 417km. Samme vær og temperatur denne dagen som da vi var på landeveistesten.

Lading
Når vi tester lading bruker vi en vanlig 150kW hurtiglader, fordi det er slike det er flest av langs norske veier. Hongqi E-HS9 ladet fra 10% til 80% på 38 minutter, noe som må sies å være en veldig grei ladetid med tanke på batteriets størrelse, som er på 90 kWt netto, altså den delen av batteriet man får mulighet til å benytte seg av til praktisk kjøring og lading.
Selve batteriet er på 99 kWt brutto, så bufferen er god på batteriet til Hongqi E-HS9. Alle elbiler har slike buffere, for å sikre lengst mulig levetid for batteriene.

Praktisk
Den alle mest praktiske utgaven av E-HS9 får man kanskje om man velger Comfort eller Premium som har vanlig 3-seter baksete på rad 2, for disse kan man legge ned ryggen på og få et helt formidabelt lasterom baki bilen.
De to kapteinsstolene på rad 2 til Exclusive får man ikke lagt ryggen flat på, men den som definerer plassen som «dårlig» i Exclusive kan ikke ha kjørt mye bil før.
Man kan ha tilhengerfeste på E-HS9, og da kan man trekke med seg inntil 1 500kg. Taklast kan man også ha, med inntil 75kg.
Plassen til 6 eller 7 personer er også svært god, så det er liten tvil om at E-HS9 er en svært praktisk elbil.
Når man i tillegg får svært god bakkeklaring og 4×4 er det ikke så mange praktiske bokser man ikke har fått huket av med denne bilen.

Nærmest sjokkerende
Toppmodellen Exclusive har luftfjæring, noe som gjør at bakkeklaringen kan varieres ganske mye. I kjøremodus offroad snakker vi om formidable 26cm bakkeklaring, i allroadmodus har man 23cm bakkeklaring og i Comfort 20cm bakkeklaring.
Den laveste bakkeklaringen får man i sportsmodus, når hastigheten overstiger 100 km/t, for da kommer man ned i 17cm bakkeklaring.
Modellene uten luftfjæring har 20cm bakkeklaring hele tiden.
Det som sjokkerte oss litt var ikke bakkeklaringen, men egenskapene E-HS9 faktisk leverer i sportsmodus. Her går fjæringskomforten fra lett duvende til fast komfortabel, og gir du deg i kast med Grøsle kleiver i Grimstad så er den store bilen såpass med på leken at vi ble direkte sjokkert. Det var virkelig ikke en egenskap vi hadde regnet med å finne i E-HS9, og måtte ta en slurk vann etter all måpingen bilen påførte oss under aktiv kjøring på svingete og kronglete vei.
Hos Auto-Car på Stoa i Arendal får du hjelp til å velge den E-HS9 som passer best for dine behov, og du kan prøve den store luksusbilen en tur så du får kjent litt på komforten selv. Vil du spare masse penger kan det være lurt å bestemme seg i juni.