Peugeoten folk snur seg etter – nye 308

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

I følge WLTP-test tall skal 308 ladbar hybrid klare 59km elektrisk kjøring, noe vi naturligvis måtte teste. Vi fikk også testet forbruket med nytømt batteri i 100 km/t og hva forbruket lander på dersom man reiser på en langtur.

Designperle
Før man setter seg inn i nye 308 legger man godt merke til det lekre designet bilen har fått, og når man kjører bilen ser man at det er mange som snur seg etter den. Det finnes ikke en eneste vinkel 308 ikke ser veldig lekker ut, og det stilige designet fortsetter når man kommer inn i bilen.
Svært gode seter, et lite og sportslig ratt med lekkert design, instrumenter med 3D-effekt og en splitter ny infotainmentskjerm med trådløs Apple CarPlay og store digitale knapper som kan endre utseende og funksjon. Lekre linjer i dashbordet er det også, så en som er litt over middels glad i god design stortrives i nye Peugeot 308.

Motoralternativer
Peugeot 308 kan man velge med bensinmotor, dieselmotor og som ladbar hybrid. Senere skal den også komme som elbil. Den ladbare hybriden finnes i to versjoner, der elmotor og bensinmotor kombineres, og vi kjørte den sterkeste, med en systemeffekt på 225hk og 360NM. I en bil som veier 1633kg blir det veldig moro!
Det er også en bil det er deilig å kjøre på langtur med, og cruisekontrollen spør så pent når man kommer inn i en ny fartsgrense om du ønsker å bytte hastighet på cruisekontrollen. Trykker man på ok-knappen på rattet så ordner bilen resten.
Testbilen kan også trekke henger dersom man utstyrer den med tilhengerfeste, da kan den trekke med seg inntil 1 500kg.

Ekstrautstyr
Testbilen fra Peugeot Norge var utstyrt med elektrisk setepakke, noe som er genialt dersom sjåførene i familien har ulik lengde. Park Assist med 360 kamera hadde den også, og det var en fryd å oppleve det gode ryggekameraet i denne bilen! Anbefales på det varmeste selv om du kanskje aldri vil bruke parkeringsassistent, fordi det 360-graders ryggekameraet får så god kvalitet.
De som er glade i grom lyd fra anlegget koser seg litt ekstra med premium Hi-Fi anlegg fra Focal som var i testbilen, med 690W og 10 høyttalere rundt i bilen. Soltak hadde de også tatt med på testbilen.
Når ekstrautstyret er nevnt, så må det også nevnes at GT har utrolig mye standardutstyr, som Matrix lykter, adaptiv cruisekontroll, sportsseter i skinn/alcantara, programmerbar oppvaming eller kjøling av kupeen, 18 tommers alufelger, mørkere sidevinduer bak og bakvindu med mer.

Elektrisk rekkevidde
Når vi tester elektrisk rekkevidde på en ladbar hybrid, starter vi alltid i Bieheia i Grimstad, kjører forbi Universitetet og ut på Rv420 forbi IKEA og Sørlandsparken videre mot Birkeland.
Det var tørt og fint og rundt 20 varmegrader da vi dro ut på test med 308 GT, noe man kan betegne som ganske optimale forhold, og vi kom 60km elektrisk. 1km mer enn WLTP-testen skulle tilsi. Det vil si at vi kom fram til Birkeland på vår faste runde.
Men en så god elektrisk rekkevidde kan man gjøre unna stort sett all dagligdags kjøring elektrisk, og på langturer slipper man å tenke på begrepet ladekø selv om man kjører på langtur når alle andre også kjører på langtur.
Man kan kjøre elektrisk i hastigheter opp til 135 km/t utenfor Norges grenser, for her er jo maksimal lovlig hastighet 110 km/t. Elektrisk kjøring på motorvei gir naturligvis et høyere forbruk og lavere elektrisk rekkevidde. Elektrisk kjøring er mest fornuftig når man kjører i 80 km/t eller aller helst enda saktere med en ladbar hybrid.

Forbruk
Når man drar på langtur vil man normalt sett lade før man reiser, så det har vi naturligvis testet, men hva bruker egentlig bilen når batteriet er tomt og cruisekontrollen settes på 100 km/t? Vi testet det også rett etter vi hadde tømt batteriet på testen av elektrisk rekkevidde, og kjørte på E18 fra IKEA til Grimstad, en strekning på litt over 30km i 100 km/t. Her landet snittforbruket på 0,48 liter på mila.
På langtur fra Lørenskog til Grimstad, og fra Grimstad til Lørenskog landet snittforbruket på 0,46 liter på mila. Her er det mye 110 km/t fartsgrense, og vi startet med oppladet batteri.
Peugeot 308 får man også som stasjonsvogn, og ettersom dette er en større og tyngre bil har den noe mer forbruk, men til gjengjeld et bagasjerom som er en del mer praktisk for de som har barnevogn eller mye bagasje.

Bør oppleves
Nye Peugeot 308 er en opplevelse, å se på, og å kjøre, og hos Agder Bil og Chr Repstads Sønner kan du booke en prøvekjøring av den nye 308.