Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Dette er den aller første elbilen fra Mercedes-Benz som er en AMG, og derfor heter den også Mercedes-AMG EQE 43. Den leveres med 476 hestekrefter og 858NM som kan dra bilen fra 0 til 100 km/t på 4,2 sekunder, det er mye krefter! Vi gleder oss til å komme sterkere tilbake med en test av denne bilen i BIL i Agderposten som kommer ut 24. juni.
Allsidig elektrisk sportsbil
Det at man kan få takstativ og hengerfeste til denne bilen gjør den til en svært allsidig sportsbil, der man kan ha den som en praktisk familiebil og som sportsbil.
EQE er naturlig nok noe kortere enn EQS, men den er likevel tett oppunder 4,95 meter lang, og man vil nok ikke beskrive EQE som en kort bil. Det gir bilen et praktisk 430 liters bagasjerom.
Man kan velge mellom Hyperscreen og den nye stående skjermen til Mercedes-Benz som de fleste har valgt når de har bestilt sin EQE. De er såpass mange at Mercedes-Benz regner med en ny AMG-rekord for 2022, og ja, denne bilen får du i god tid før nyttår dersom du bestiller den nå, noe som kan bety en del for de som ikke ønsker å vente til 2023 og det regjeringen måtte lande på når det gjelder innføring av MVA på elbiler.
Mye standardutstyr
Det er ikke ofte man finner elektrisk justerbare forseter med minne som standardutstyr, men det har Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC. Digital Light med 2,6 millioner mikrospeil er også standard. Speilpakke, smarttelefon-pakke, luftfjæring og 3,6 graders styring med bakhjula er også standardutstyr.
Startprisen er rett rundt kr 900 000, med en Performance Edtition rett rundt kr 950 000 der man får med en kjøreassistentpakke med adaptiv cruisekontroll, active ambient lighting, 360-graders kamera og AMG nattpakke. Performance Edition Plus fra om lag kr 1 040 000 der man får med massasje i setene, Burmester lydanlegg, 4 soners klimaanlegg, head-up display, AMG Track Pace og 21 tommers AMG-felger.
Ta turen til Agder Bil så du får sett nærmere på og prøvekjørt den splitter nye Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC.