Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Klokken 07:30 var vi klare utenfor hotellet for å kjøre nye Toyota GR86 til Circuito Monteblanco. Vi måtte starte ekstra tidlig for å få unnagjort mesteparten av banekjøringen før det ble for varmt, for det var meldt opp mot 36 varmegrader da vi var på besøk, og det er ikke så heldig for bremser eller dekk i lengden på en racerbane.
En god del endringer
Noen er kanskje litt kjent med sportsbiler fra Toyota, og kjenner sånn sett til GT86 fra før, men Toyota har gjort ganske mange endringer med GR86, der GR er forkortelse for Gazoo Racing.
Karosseriet har fått en økning i vridningsstivheten på hele 50% fra GT86, og man har byttet ut 2-liters motoren som hadde 200hk og 205NM med en 2,4 liters motor som leverer 234hk og 250NM. Ferden fra 0 til 100 km/t tok 7,6 sekunder før og tar 6,3 sekunder med den nye GR86.
Bilen har fått 1cm lavere høyde, og tyngdepunktet i bilen er flyttet lenger ned og bak, noe som er meget gunstig for en bil med bakhjulsdrift.
Nye dekk fra Michelin med 18-tommers felger og Pilot Sport 4 dekk sørger for et heftig godt grep selv når man presser bilen.
Med nye GR86 får Toyota nå totalt tre GR-modeller, med GR Yaris, GR86 og GR Supra, og selv om prisen i Norge enda ikke er helt klar for den nye GR86 kunne informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, fortelle at prisen ville komme til å starte en plass rundt kr 600 000.
På bane og landevei
Veien til banen var ikke på spesielt krevende veier, med bykjøring i Sevilla der vi fikk sett oss litt rundt og passet på å finne de rette veier på navigasjonen, og motorveier med 120 km/t fartsgrenser.
Selv om man merker at GR86 er den mest «hverdagsvennlige» av de tre GR-modellene, så merker man også godt at fokuset er sportslig, og med en totalvekt på under 1 300kg har man ikke valgt å prioritere støydemping framfor lett vekt og sportslighet.
Da vi fikk kjøre på bane fikk vi kjenne på gledene fra alle vektbesparelser, for GR86 er helt tullete moro å kjøre aktivt med! Manuell girkasse, lett vekt, og et racingteam som vinner alt de deltar i som har satt opp bilen for optimal kjøreglede, og det merkes!
Etter våre minnerike timer på racingbanen bar det ut på spansk landevei, med mye svinger og buktende landskap, helt fantastisk for å kjenne på bilens egenskaper i aktiv kjøring på krevende vei.
Toyota GR86 er på kanten til magisk moro å kjøre aktivt! Ingen sving er for krapp, motoren venter ikke med å levere kreftene, og lyden ut fra de lekre pottene bak er også svært deilig. Når du skifter gir kjenner du et skikkelig skyv i ryggen hver gang, og akselerasjon blir noe av det artigste til tross for at andre biler kan levere raskere tider fra 0-100 km/t.
At en bil kan levere såpass eksepsjonelle kjøreegenskaper ut fra de tallene man ser på gjør at jeg har meget stor forståelse for de som irriterer seg over tall, for det er opplevelsen som avgjør hvor moro tallene er. Lav vekt på en bil er utrolig mye mer viktig enn hvor mange hestekrefter en bil har, det er i hvert fall helt sikkert!
GR Supra manuell
Toyota Supra har vi truffet på noen ganger før, men aldri med manuell girkasse og aldri på en racerbane.
Med 3 liters motor og 340hk leverer GR Supra 500NM, og det er ganske vilt i en bil som veier 1 500kg, såpass vilt at det føltes litt trygt å kjenne på kreftene på en bane i trygge omgivelser.
Det man får med seg når man kjører GR Supra på bane er en ganske solid dose adrenalin, det må man ta med i beregningen så man ikke blir for overmodig med tanke på egne evner som sjåfør.
Toyota hadde med seg to varianter av GR Supra på banen, og jeg fikk kjørt med den «normale» versjonen som for eksempel har elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, og den lette utgaven der setet har manuelle innstillinger, og alt man kan gjøre er gjort for å spare vekt.
Motoren GR Supra har finnes ikke fra før med manuell girkasse, så den måtte Gazoo Racing teamet og Toyota sine ingeniører sette sammen selv av deler som naturlig nok finnes fra før.
Området mellom forsetene måtte designes på nytt for å gi optimal ergonomi til det manuelle giret. Girspaken ble det også brukt tid på, for at girskift skulle oppleves optimalt og sportslig. At ingeniørene lykkes enormt bra er det ingen tvil om!
For at man skal vite at en GR Supra har manuell girkasse har Supralogoen bak på bilen fått rød farge i seg, ganske stilig!
Hjelpesystemer
Kan man slå av alt av hjelpesystemer i GR86 og i GR Supra spurte jeg en ingeniør som har vært med på å utvikle disse to bilene. Han så skeptisk på meg, og svarte at man kan det, men det var en som forsøkte det på en GR Supra dagen i forveien, så nå var det en bil mindre vi kunne kjøre med.
Her er det med andre ord såpass mye krefter at man skal ha stor respekt og kunnskap for å velge å slå av alt av hjelpesystemer, men man kan gjøre det om man vet hva man driver med.
Kan kjøpes
Hos Toyota Arendal kan man bestille disse sportsbilene, GR86 og GR Supra, og jeg har fått et tips om at kanskje en GR Supra kan dukke opp på bilmessa til høsten! Vi krysser fingrene!