Nå har VW ID.5 ankommet Gromstad Auto

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Dersom du synes at VW ID.5 ligner litt på VW ID.4, så stemmer det bra, men noen forskjeller finner du bak på bilen der VW ID.5 har en mer coupé-preget bakende, noe som mange synes har et lekrere utseende enn den noe rettere SUV-bakenden.

Omtrent samme bagasjeromsvolum
VW ID.4 og VW ID.5 har tilnærmet samme bagasjeromsvolum, fordi et bagasjeromsvolum måles opp til bakseteryggens topp, der hattehylla befinner seg, og det er herfra og opp at forskjellene på en ID.4 og en ID.5 befinner seg.
Det betyr at man får mer plass til å laste «til taket» i en ID.4 enn i en ID.5, men dersom du ikke er avhengig av masse plass over hattehylla, vil mange oppleve ID.5 som et alternativ som designmessig er hakket stiligere og lekrere enn ID.4.
Erfaringer fra andre bilmerker som tilbyr vanlig SUV og en Coupéversjon av samme bil er at forbruket går ned en tanke på langtur, og at derfor rekkevidden på en coupé kan bli en tanke lenger. Når det er sagt er som regel forskjellene marginale, og det er nok heller det praktiske og estetiske som påvirker hvilken variant folk velger.
De som tok turen innom båtmessa i Arendal forrige helg, eller som nylig har vært innom Gromstad Auto, har kanskje sett deres splitter nye VW ID.5 GTX allerede. Den kan bookes for en prøvetur.
I magasinet BIL som kommer ut 10. juni kommer vi tilbake med test av rekkevidde og lading for VW ID.5 GTX som er demobilen hos Gromstad Auto i Arendal.

Softwareoppdatering
Du har kanskje fått med deg forkortelsen OTA – Over The Air, og det fine med ID-familien til Volkswagen er at de har oppdateringer av software i bilen OTA, altså trådløst der bilen måtte befinne seg. Du velger selvsagt selv at oppdateringen skal skje, så det er ikke noe som kommer uvarslet mens du kjører.

Vi gleder oss til å få teste siste oppgradering av programvaren, og gleder oss stort over at batteriprosenten nå vises i instrumentskjermen! Genial endring når man skal bli kjent med elbilen sin.