Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Vi testet toppmodellen av Mazda 2 Hybrid, Select, som har adaptiv cruisekontroll, head-up display og generelt veldig mye utstyr. Det Mazda har valgt å droppe er glasstak, JBL-anlegg og lakk på bilen i 2 ulike farger. Det man får i retur er om lag kr 40 000 lavere pris på Mazda 2 Hybrid sin toppmodell, fordi den ikke har «alt utstyr» som Toyota Yaris har.
Ikke nok med det, Mazda 2 Hybrid er også rimeligere priset enn forrige Mazda 2, dermed vil de som skal ha seg en liten Mazda få en god og velprøvd hybridteknologi, med lavt forbruk og artige kjøreegenskaper.
Liten bil – men god plass
Mazda 2 Hybrid befinner seg i B-segmentet, noe som i praksis vil si at bilen er liten uten å være av de aller minste. At en relativt romslig kar som meg selv får god plass i bilens forsete er ingen selvfølge, men det får jeg i Mazda 2 Hybrid. Dette klarer Mazda 2 Hybrid å kombinere med meget smidige kjøreegenskaper i bybildet.
For de som er litt over middels glade i å kjøre bil, så vet man at en litt lav sittestilling er bra for kjøreopplevelsen, og det får man i Mazda 2 Hybrid. I B-segmentet forventer man ikke nødvendigvis kjøreglede, for det er det mange som lager små biler som nedprioriterer å bruke penger og ressurser på, men her i Mazda 2 Hybrid får du masse kjøreglede på svingete veier og i byen, selv om ikke motoriseringen kan defineres som kruttsterk.
Utstyr som head-up display og adaptiv cruisekontroll er ikke noe man forventer å finne i en bil i B-segmentet, men det får man her om man velger rett utstyrsnivå. Varme i rattet er inkludert uansett utstyrsnivå.
Optimalisert for bykjøring
Hybridsystemet er optimalisert for bykjøring, noe vi merket på turen fra Østerås til E18 der forbruket lå på pene 0,31 liter på mila på kjøring i 50-70 km/t. Hver gang du bremser vil bilen regenerere elektrisitet som den kan bruke til å frakte bilen framover elektrisk.
Hybridsystemet er i sin 4. generasjon, og har blitt svært mye bedre på regenerering og det å kunne kjøre mer elektrisk enn før. Det gir naturlig nok et meget hyggelig forbruk uten at du bruker noen ladekabler.
Selv om motorvei ikke er en styrke for en hybrid-bil, så er det jo greit å vite hva forbruket kan lande på dersom man reiser langt på motorvei. Fra Oslo til Grimstad landet forbruket på 0,46 liter på mila, og på turen andre vei landet forbruket på 0,49 liter bensin på mila.
Opplevelsen
Setene som følger med toppmodellen er gode, og du kan prøve hvordan du liker dem hos Sigmund Aasen, for de har en toppmodell av Mazda 2 Hybrid i butikken. Her får du god sidestøtte og sittekomfort. Det gode rattet er med på å forsterke den gode opplevelsen som sjåfør.
Mazda 2 Hybrid er 3,9 meter lang, og hjulene er plassert i hvert sitt hjørne om man kan si det slik, med lite overheng av karosseriet, det gir en stabil opplevelse i høye hastigheter, og man får nærmest følelsen av å kjøre en større bil i høy hastighet på grunn av akselavstanden.
Ekstra deilig med adaptiv cruisekontroll på langtur, spesielt der forbikjøring ikke er mulig. Da sørger bilen for å holde den avstanden du ønsker til bilen foran deg på veien dersom de kjører saktere enn du har stilt inn på cruisekontrollen.
I lavere hastighet og på svingete veier blir opplevelsen svært smidig, noe som gjør at en som er litt glad i å kjøre bil gleder seg til å sette seg inn og kjøre Mazda 2 Hybrid.
Bakseter og bagasjerom er ikke en hovedprioritet i en bil i B-segmentet, men man får plass til mye mer enn man kanskje skulle tro ut fra tallene som omtaler størrelsen, så det kan være en god ide å ta en nærmere kikk på bilen.
Mye bil for pengene
Mazda 2 Hybrid starter på kr 264 900 for utstyrsnivå Pure, og toppmodellen Select starter på kr 310 400. Det tør vi påstå er veldig mye bil og utstyr for pengene. Vi kan anbefale en tur innom Sigmund Aasen på Myrene for å se nærmere på Mazda 2 Hybrid.