Vi har prøvekjørt Mazda CX-60 i Portugal

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Mazda CX-60 er en ladbar hybrid med 63km elektrisk rekkevidde, hele 2 500kg hengervekt kombinert med ekte firehjulstrekk, en drøm for de som har campingvogn, eller for de som bare vil ha komfort, krefter og luksus fra Japan.
Selv om prøveturen i Portugal ikke var lang, rakk man å få kjenne litt på en del av egenskapene som bor i bilen, og her bor det veldig mye bra!

Motorisering og plass
Det er ingen tvil om at Mazda sikter seg inn mot premiumsegmentet med sin CX-60, og her har Mazda Norge valgt å droppe den lavest utstyrte innstegsmodellen, og man starter med utstyrsnivå Exclusive Line og en startpris på kr 569 900 (levert Arendal).
Da får du en 2,5 liters bensinmotor med 191hk som kombineres med en elektrisk motor på 175hk, som sammen tilbyr hele 327hk og 500NM i Sportsmodus. Det er den sterkeste motoriseringen Mazda har levert! Ferden fra 0-100 km/t kan gå unna på friske 5,8 sekunder, og nå som vi har fått teste det, vet vi at det er moro!
Det at elmotoren leverer såpass med krefter når du kjører i EV-modus gjør at det også blir en trivelig opplevelse å kjøre elektrisk med Mazda CX-60. Mest moro får du naturlig nok i Sportsmodus. I Sportsmodus er det helt naturlig å smile godt og naturlig av krefter og lyd når du skal inn på motorveien.

I bilens drivlinje dukker begge motorer opp før automatgirkassen med 8 trinn, slik at firehjulsdriften er ekte og sikret uansett framdriftsform. Bilen prioriterer bakhjulsdrift, men framhjulene er alltid litt med. Skulle det være glatt vil kreftene gå til hjul med feste. Dette er noe bilen ordner automatisk.

Du får også et stort bagasjerom på hele 570 liter totalt, og 477 liter som man ser når gulvet er på plass i bagasjerommet. CX-60 er en del større enn CX-5, noe man merker på noe mer bakseteplass og mer bagasjeromsplass.

Premium design
Mazda skiller seg litt fra en del andre bilmerker ved å holde sitt fokus på KODO design, som fokuserer på intelligens og eleganse. Designfilosofien Jinba-ittai sørger for at bilen ikke skal stjele ditt fokus fra veien, men bidra til å forsterke ditt fokus på veien når du kjører den. Jinba-ittai handler fra gammelt av om hvordan hest og rytter blir ett, men i bil overføres dette til sjåfør og bil som blir ett, og jobber sammen for en trygg og god ferd til reisemålet.
Dette merker man når man kjører bilen, for det store head-up displayet sørger for at du har den informasjonen du trenger foran deg på veien, slik at du nesten ikke får behov for å se på bilens skjermer. Gasspedalrespons, rattrespons og førerposisjonen er nøye planlagt for at bilen ikke skal stjele fokus fra sjåføren.
Bilen vi fikk låne til en prøvetur var i den nye Mazda-fargen Rhodium White som er en metallic lakk som i enkelte vinkler kan gi inntrykk av at lakken er matt.
Bilen vi fikk kjøre hadde utstyrsnivå Homura, der sort er hovedfargen i interiøret, og sømmene er i en farge mellom orange og rød for å understreke det sportslige utseendet som er fokuset for Homura. Her er de 20’’ felgene i sort, speilhus i sort, og mange detaljer som er i krom på Takumi er i sort på Homura.

Automatisk innstilling
Ettersom fokuset er så sterkt på at sjåfør og bil skal bli ett, har man i en Comfort-pakke automatisk innstilling av sete, ratt, head-up display og sidespeil i forhold til din høyde og plasseringen man da får på hodet og øynene. Det var moro å prøve det, og det var svært marginale justeringer jeg gjorde ut fra det bilen foreslo basert på min høyde og øyeposisjon.
Vi hadde noen bytter av sjåfører i bilen, og fikk oppleve at bilen kjente igjen ansiktene våre, og stilte inn alt til den som satt i førersetet. Dette systemet kan huske ansikt og innstillinger for inntil 6 ulike sjåfører. Veldig moro at teknologi som man kjenner fra mobiltelefoner nå benyttes i bil, og man lurer nesten litt på hvorfor ikke noen har tenkt på dette før, for det er fantastisk enkelt og komfortabelt i bruk.
Head-up displayet var 3 ganger større enn det vi kjenner i dagens Mazda-modeller, og selv med solbriller som har polarisert glass var det tydelig og behagelig. Dette er inkludert fra det som er innstegsmodellen i Norge.
Setene kan man få med både varme og kjøling, og med elektrisk justering, men da må man ta med Comfortpakken. Det var utvilsomt meget komfortabelt med kjøling i forsetene i sola i Portugal, og man hadde 3 nivåer for kjøling man kunne velge mellom.

Premium pakker og ladetid
På en hjemmelader som kan levere om lag 7 kW vil du kunne lade Mazda CX-60 sitt 17,8 kWt store batteri fra 0% til 100% på om lag tre timer. Det gjør at man kan få unnagjort stort sett all kjøring i hverdagen elektrisk, ettersom den kan kjøre om lag 63km elektrisk med 20’’ dekk, som er standard størrelse for sommerdekkene i Norge.
Vi gleder oss til å få teste den elektriske rekkevidden og ladetiden når bilen kommer til Norge i sommer. Da skal vi også teste hva forbruket blir når batteriet er nytømt.
Begreper som ladekø og rekkevidde blir uvesentlig når du av og til skal på langtur, eller på tur med campingvogna. Velger du Convenience & Sound utstyrspakke kan du nyte lyden fra BOSE premium lydanlegg, ha helt vanlig stikk-kontakt i baksetet og i bagasjerommet, i tillegg til 2 USB-C plugger for de i baksetet. Elektrisk betjent bakluke med fotsensor, mørke ruter bak B-stolpe, trådløs lader for mobilen og litt ekstra interiørbelysning er også med i denne pakken. Her får man også et ganske heftig ryggekamerasystem med 360 som har «see through» løsning der du ser ut gjennom bilen som om den var gjennomsiktig – utrolig fascinerende og praktisk løsning.
Standardutstyret på en Mazda CX-60 er ganske heftig i utgangspunktet, der det avanserte head-up displayet er nevnt, men også G-vectoring control, som sørger for optimalt grep og komfort gjennom svinger, av-isings-løsning for vindusvisker, kjøremodus for offroad og tilhenger som sørger for optimal fremkommelighet og stabilitet. Rattvarme er også blant standardutstyret.
En tilleggspakke som må nevnes er Driver assistance pakken, der du får LED-Matrix lys med 20 soner, adaptiv cruisekontroll og køassistent, varsel for kryssende trafikk foran bilen, og både varsel og automatisk nedbremsing for kryssende trafikk bak bilen, samt en del mer utstyr som totalt koster kr 17 500. Dette er en pakke som virkelig leverer veldig mye utstyr for pengene, og det er også gjeldende for Mazda CX-60, selv fra innstegsmodellen får man her veldig mye bil, luksus og utstyr for pengene.
Tar du turen til Sigmund Aasen på Myrene i Arendal kan de hjelpe deg med å se på hva slags utstyrspakker du har mest nytte av.

Kan bestilles
De første bilene regner man med kommer til Norge i sommer, og man kan bestille bil allerede nå hos Sigmund Aasen AS på Myrene i Arendal. Det er liten tvil om at de gleder seg til å få nye lekre Mazda CX-60 i hus!