Ford PRO – en avduking og en prøvekjøring i Barcelona

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Vi har også kjørt Ford E-Transit en svingom i Arendal en dag i april den var på visitt, for å ta litt mer lokale bilder til denne saken. En førproduksjonsmodell som har reist rundt i landet slik at bedrifter skulle få bli bedre kjent med den.

Mange valgmuligheter
Den store Ford E-Transit har utrolig mange muligheter for spesialtilpasninger til de behov ulike bedrifter måtte ha. Man får den som L2H2 350, der L står for lengde og H står for høyde, og 350 betyr at den holder seg under 3 500kg. L finnes også i 3 og 4 og H finnes også som 3, den er så høy i varerommet at en stor kar på nesten 185cm kan vandre rundt uten å måtte bøye seg. Så får man den også som chassisvan der man kan sette på et lasteplan eller et varerom eller kjølerom. Mini-Buss kan man også få den som, og som varebil med plass til mannskaper bakom framsetene – noe som jo blir avgiftsfritt i motsetning til tilsvarende løsning med dieselmotorisering.
I praksis er det nesten bare fantasien som begrenser mulighetene man har til å spesialtilpasse en Ford E-Transit til bedriftens behov. Den største nyttelasten får du i en E-Transit som kan veie 4 250kg, der har du hele 1 685kg nyttelast. Nyttelast er et begrep der en sjåfør er beregnet med 75kg, så veier sjåføren mer enn 75kg må man trekke fra litt ekstra på nyttelasten.
Her er det i Norge og flere andre EU-land gjort tilpasninger med førerkortregler for elektriske varebiler, slik at de som har lappen for kjøretøy opp til 3 500kg skal få kunne kjøre E-Transit som kan veie inntil 4 250kg.
Rekkevidden vil kunne bli inntil 317km på den versjonen av E-Transit som har det laveste forbruket.

Kjøreopplevelse
Utgaven vi har kjørt var en L3H3 350 varebil, der får man komfortable seter, et godt ratt, en større skjerm enn jeg noen gang har sett i en varebil, og direkte oppkobling 24/7 slik at flåtestyring for bedriftene går enklere.
Man kan få E-Transit med to motoriseringer, og vi har kjørt den minste av dem med 184hk, det gir solid med krefter slik at det er meget enkelt å følge trafikken og å komme opp i hastighet. Maksimal hastighet er begrenset til 130 km/t på E-Transit.
Du glir stille av gårde, slik man gjør med elbiler, og det oppleves enkelt og komfortabelt å kjøre nye E-Transit. Det var en som sa at det å gå over til E-Transit var litt som å bytte til smarttelefon, man går inn i en mer moderne og oppkoblet virkelighet.
Når man kjører rundt med en såpass stor varebil er det deilig at den er enkel å kjøre, og det å kjøre rundt på ukjente gater i Barcelona opplevdes bemerkelsesverdig lite stressende fordi man har så god kontroll på bil, akselerasjon og nedbremsing. Man har også meget god oversikt over trafikken.
E-Transit vil også kunne bestilles med Fords unike løsning, Pro Power Ombord. Systemet gjør bilen om til en energikilde der utstyr og verktøy kan lades eller driftes med inntil 2,3 kW (2300 W). Vi fikk demonstrert dette med bruk av en vannkoker, der man kunne stille inn i bilens skjerm hvor mye rekkevidde som skulle være igjen ved avreise fra arbeidsstedet, slik at man ikke risikerer å bruke for mye av bilens hovedbatteri til arbeidsoppgaver på lokasjonen.
Støpsel vil man finne to av bak i varebilen og en av i førerhuset.
Man vil kunne forvarme bil og bilens batteri når man har ladet slik at man får optimal rekkevidde i arbeidsdagen.Man kan også forvarme batteriet før lading, slik at ladingen går så raskt som den kan, inntil 115kW på hurtiglader og 11kW på hjemmelader. Det skal kunne gi en ladetid fra 15% til 80% på 34 minutter.

Ford PRO
PRO er forkortelse for produktivitet, eller productivity som de jo gjerne sier på engelsk. Ford tilbyr en komplett løsning for bilholdet for de bedrifter som ønsker at alt snakker sammen og fungerer med tanke på flåtestyringen.
Gjennom Ford Pro kan man få ordnet med finansieringen, man får selve varebilene, man får programvare, man får ladeinfrastruktur for bedriften og man får service for varebilene.
Programvaren kan man velge hvor avansert man ønsker skal være, og her kan man følge bilene, se om de har mange litt for kraftige nedbremsinger, eller litt for mange overskridelser av fartsgrensen, slik at man kan ta en prat med den aktuelle sjåfør om kjørestil som kan øke sikkerheten og redusere bedriftens kostnader. Man kan bestyre flåtelading, man kan sørge for at ansatte som lader hjemme får kompensasjon for dette ut fra hvor mye de lader, man kan legge inn bilder av for eksempel et skadet speil, som kan deles med verkstedet, slik at de kan bestille opp det korrekte speilet når skaden er meldt inn, verkstedet kan følge med på feilmeldinger og tipse den som styrer flåten om at det kan være lurt med en service snart. Mulighetene er ganske enorme for å få effektivisert flåtestyringen og redusere varebilenes nedetid til et absolutt minimum.
Arendal Auto har vært Transit senter i noen år, og i løpet av 2022 vil Ford PRO implementeres fullt ut her og hos andre forhandlere i landet.

Verdenspremiere
Mandag 9/5 kl 10:00 var det verdenspremiere på den nye elektriske varebilen fra Ford, Ford Transit Custom, som er laget ny fra grunnen av.
Her er den beregnede WLTP-rekkevidden på inntil 380km, og Ford forteller at den skal få «god tilhengervekt» ettersom det er sentralt for de som bruker denne varebilen i 1-tonns segmentet. Løsningen med Pro Power ombord skal også bli tilgjengelig for E-Transit Custom.
Da vi var i Barcelona måtte vi legge igjen kameraer utenfor da vi fikk se bilen noen dager før verdenspremieren. En moderne og stilig varebil med helt nytt lykt-design som gjør at den skiller seg også utenpå fra sin forgjenger.
Ford fortalte også at Transit Courier vil komme som elbil, og personbilvariantene Tourneo Custom og Tourneo Courier vil også komme.

På vei
Ford E-Transit er allerede produsert og på vei til sine kunder, og vil din bedrift vite mer om Ford E-Transit eller Ford Pro sine integrerte løsninger for din bedrift er det bare å ta kontakt med Aredal Auto.