Kunder fikk prøve Nissan Ariya

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Dette var en ganske hektisk dag, med kjøring av Nissan Ariya fra klokken 08:15 til 19:00 med kunder og spesielt interesserte potensielle kunder som var invitert i forkant. Det var en liten runde som tok mellom 10 og 15 minutter, og inneholdt kjøring både på motorvei og på landevei.
– Det var overveldende positive tilbakemeldinger fra alle som kjørte Nissan Ariya denne dagen, forteller Fredrik Krabbe-Knudsen

Tilbakemeldinger
Det var en del som gikk igjen i tilbakemeldingene fra kundene og interesserte som fikk kjøre bilen. Her er en del av tilbakemeldingene:
– Nissan Ariya opplevdes som veldig premium, i forhold til utstyr og kjøreopplevelsen.
– Ekstremt stillegående elbil.
– Veldig gode seter, og veldig god plass, både foran og bak.
– Elektrisk justerbart sete og ratt som lagres i forhold til nøkkelen som brukes.
– Ventilasjon i begge forsetene.
– Mye plass på gulvet mellom forsetene ettersom bilen ikke har noen midtkonsoll foran ved føttene, og den som er mellom setene kan justeres elektrisk fram og tilbake.
– Intuitive knapper, og svært lekre integrerte knapper i treverket.
– Stilig at man kan velge mellom normalt bakspeil og kamerabakspeil.
– Deilig at bilen kommer komplett med alt, at det ikke er lange lister med ekstrautstyr.

Tre varianter
Nissan Ariya får du i tre varianter, du har innstegsmodellen som har 63 kWt stort batteri, en WLTP-rekkevidde på 403km, 2WD og utstyrsnivå Advanced. Ferdig levert i Arendal starter den på kr 417 600.
Så kommer den en med 2WD og 87 kWt stort batteri i et høyere utstyrsnivå som heter Evolve. Her regner man med en WLTP-rekkevidde på 520km, og prisen starter på kr 507 600 ferdig levert i Arendal.
De som er avhengige av firehjulstrekk kan velge toppmodellen e-4ORCE med 87 kWt batteripakke og Evolve utstyrsnivå. Her regner man med en WLTP-rekkevidde på 493km, og prisen starter på kr 536 600 ferdig levert i Arendal.

CCS og lading
De som har kjørt Nissan Leaf vet at den har CHAdeMO ladeplugg, en standard som er svært populær og mye brukt i Japan. På Nissan Ariya som kommer til Europa og Norge så er det CCS ladeplugg som er standard. Her kan man få en ladehastighet på maksimalt 130kW, og i praksis skal man kunne lade på 300km rekkevidde på en halvtimes lading.

Hengervekt
Når det gjelder elbiler og tilhengerfeste er det ikke alle elbiler man kan ha det på, men på Nissan Ariya kan du ha hengerfeste og tilhenger.
Med innstegsmodellen Advanced, og med 2WD Evolve kan du få trekke inntil 750kg bakom bilen, men velger du toppmodellen med 4WD kan du faktisk trekke med deg inntil 1 500kg.

Design
Nissan Ariya viser hvilken vei Nissan er på vei når det gjelder design. Det er lekkert og eksklusivt både utenpå og inni bilen. De som ikke har sett eller kjørt den enda kan bare glede seg til demobilen dukker opp hos Gromstad Motor Stoa.

Når kommer den?
I dagens situasjon, med halvledermangel, Covid og krig i Ukraina er det ikke alt man tør å love for sikkert, men Gromstad Motor Stoa satser på at de skal få sin demobil av Nissa Ariya i juli. Da blir det åpent for alle å booke en prøvetur med Ariya.
Bestiller du innstegsmodellen Advanced, eller 2WD Evolve i dag, så er antatt levering i november/desember i år. Dersom du bestiller toppmodellen med 4WD så er forventet levering for nye kunder på den i januar/februar i 2023.
Det er ingen tvil om at både kunder, interesserte og de som jobber hos Gromstad Motor Stoa gleder seg stort til de får inn Nissan Ariya, slik at alle kan komme for å få se og prøve den. Så var de heldige de som fikk en kort liten prøvetur allerede 5. april da førproduksjonsmodellen var på besøk.