Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Det er mye som kan imponere med nye C-klasse ladbar hybrid, et lekkert utseende både utenpå og inni, fantastisk gode seter, en knallgod infotainmentskjerm, men vi tillater oss å bli mest imponert over den elektriske rekkevidden på over 10 mil.
Test av elektrisk rekkevidde
Vi starter derfor like godt med test av den elektriske rekkevidden, og bør vel nevne at det som nå defineres som normal rekkevidde for en ladbar hybrid er mellom 40 og 50 kilometer, en del har det man kan kalle mer eller ny elektrisk rekkevidde fra 50 til 70 kilometer, og så er det de som har over 70km elektrisk rekkevidde som da defineres som mye med tanke på en ladbar hybrid.
Over 100km er så sjelden at det må kunne defineres som rekordlang elektrisk rekkevidde for en ladbar hybrid. Med en testbil som var utstyrt med piggfrie vinterdekk i dimensjonene 225/45R18 foran og 255/40R18 bak, og en temperatur som startet på 7,5 grader og kom opp i 11,5 grader mot slutten, så regnet vi egentlig ikke med å komme over 100km ettersom testbilens WLTP-test-tall lå på 102km. Det er en rekkevidde vi ikke forventet å oppnå før sommerdekkene var på og det var om lag 10 grader mer ute, men vi tok feil.
Selv om forholdene ikke var optimale, kom vi hele 105km elektrisk med C 300 e ladbar hybrid stasjonsvogn. Det er rett og slett spektakulært bra for en ladbar hybrid, og det var svært uventet at vi skulle komme lenger enn WLTP-rekkevidden!
Bensinmotor
Med en så god elektrisk rekkevidde vil en C 300 e stasjonsvogn fungere som en elbil i hverdagen, og når du skal på langtur har du en bensinmotor som er med på laget, og da lurer man jo kjapt på hva forbruket kan bli?
Rett etter vi hadde tømt bilens batteri dro vi til strekningen på E-18 mellom IKEA og Grimstad, litt over 31km med 100 km/t hastighet, og med nytømt batteri landet snittforbruket på 0,62 liter på mila.
Da vi hentet bilen på Lørenskog kjørte vi innom Tønsberg på vei til Grimstad. Da startet vi med om lag 60% på batteriet, og forbruket av bensin på turen landet på 0,49 liter på mila, eller litt under en kvart tank på over 300 kilometer. Det sier litt om rekkevidden mellom hvert tank-stopp.
På turen fra Grimstad til Lørenskog lå temperaturen mellom 8 og 9 grader. Vi startet med 100% på batteriet, og snittforbruket av bensin på de 289 kilometerne landet på 0,43 liter på mila. Dagen før avreisen tanket vi på Stoa, så vi startet med nesten full tank, men vi klarte likevel ikke å få mer enn 13 liter på tanken på Lørenskog.
I hverdagen vil man kunne kjøre elektrisk, og på langtur blir ikke forbruket avskrekkende, med tanke på at vi har 313hk og 550NM tilgjengelig i en deilig stasjonsvogn.
Valgfrihet
Velger du deg en Mercedes-Benz C-Klasse har du stor valgfrihet. Eksteriørt kan man velge mellom ulike pakker som påvirker det ytre inntrykket, og det samme gjelder innvendig. Testbilen fra Mercedes-Benz Norge var utstyrt med AMG-styling utenpå og innvendig, men man kan også velge andre løsninger, dersom man er glad i Mercedes-Benz sine multikonturseter med massasje, avkjøling og varme for eksempel.
AMG-setene hadde ikke bare god sidestøtte, men også en svært høy grad av komfort, og det var en stor glede å åpne bilens dører og sette seg ned i det deilige lyse interiøret.
Når det gjelder utstyr av teknisk karakter har du også stor valgfrihet, og på testbilen hadde de virkelig tatt med mye stilig utstyr, som DIGITAL LIGHT lys som er usedvanlig gode om man kjører en del på mørke veier uten gatelys. Augmented video, som viser film framfor bilen med piler i filmen som viser hvor du skal kjøre når du bruker navigasjon. Head-up display som var like stort som i en GLE, der det dukket opp varselstrekant dersom det var folk nær et fotgjengerfelt foran bilen, eller navigasjonen dukket opp med et forenklet kart. Automatisk justering av cruisekontrollens hastighet når fartsgrensen ble endret og mye mye mer.
Hei Mercedes!
Nye C-Klasse skjønner norsk, bare si hei Mercedes! Og Bilen vil spørre deg hva den kan hjelpe deg med. Naviger til og så adressen vil gjøre at bilen legger reisemålet inn i navigasjonen for deg, og starter navigeringen dit. Legg inn et stopp og så adressen, så legges det aktuelle stoppet inn i navigasjonen som et stopp på veien til destinasjonen.
Det å slippe å trykke og taste på en skjerm for å gjøre slike operasjoner er bare magisk deilig og utrolig mye mer trafikksikkert. Du kan også be bilen om å endre temperatur, eller farge på ambientebelysningen, eller hva du ønsker å høre på bilens deilige stereoanlegg. Ber du bilen fortelle vitser er det ikke helt umulig at de kan være litt tørre.
Påsken ble utvilsomt svært god og behagelig med nye C-Klasse ladbar hybrid, en bil det gjorde vondt å levere tilbake til Mercedes-Benz Norge.
Klar for bestilling
Nye C-Klasse kan du bestille hos Agder Bil, og demobil er på vei av den ladbare hybriden som vi testet, og de antar at den dukker opp om en måneds tid. Agder Bil har en ny C-Klasse C 200 sedan og C 220 diesel stasjonsvogn i butikken som man kan se litt nærmere på.