Mer elektrisk rekkevidde for Volvo V60

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Volvo Cars har i 2019 analysert 13 450 norske ladbare hybrider, og så den gang at 44% av kjøringen har vært rent elektrisk, men nå kommer flere av Volvo sine ladbare hybrider med større batteripakker, som gjør at så godt som all hverdagskjøring kan gjøres rent elektrisk.

Et motargument mot ladbare hybrider har gjerne vært at folk ikke gidder å lade dem, men med mer elektrisk rekkevidde er det mer sannsynlig at enda flere kan kjøre mye mer elektrisk enn med de ladbare hybridene som har vært på markedet til nå, tilgang til lading hjemme har også økt, så det er sannsynlig at andelen elektrisk kjøring kommer til å øke betraktelig med de nye batteripakkene Volvo sine ladbare hybrider nå får.

Test av elektrisk rekkevidde
Når elbiler er ømfintlige på rekkevidde når de kjører med piggfrie vinterdekk, og det er kaldt ute, så gjelder naturlig nok det samme for ladbare hybrider. Noe som hjelper for elbiler og for ladbare hybrider er å sette på forhåndsvarming før avreise mens de står tilkoblet, men ettersom det er varierende mellom ulike biler hvor enkelt dette er, så er ikke det noe vi gjør før våre tester.
Testbilen hadde piggfrie vinterdekk i dimensjonen 235/40R19, altså relativt store hjul, noe som heller ikke er gunstig med tanke på dekkenes grovere mønster og mykere gummiblanding, som er optimalt for godt grep på glatta, men som gir økt rullemotstand.
Det var mellom minus 1 og 1 plussgrad ute under testen, og vi kom 63,5km elektrisk i kulden. Hvor langt vi kommer i sommervarme med sommerdekk får vi komme sterkere tilbake til, men at det er en del lenger er vi ikke i tvil om.
En stor forandring er at Volvo på sine tidligere ladbare hybrider lot bensinmotoren gå litt i bakgrunnen når det var kaldt ute, for å bidra til oppvarming, det er noe de har sluttet med, og det gjør at kjøring i kjøremodus Pure nå blir rent elektrisk.
Ser man litt fram i tid, så kan det dukke opp ulik betaling for kjøring i store byer for de som kjører elektrisk og de som ikke gjør det, og da vil det fort kunne bli en stor fordel rent økonomisk å kunne kjøre rent elektrisk med en ladbar hybrid på slike plasser.

To motorvalg til V60
Vi testet T6 som er den minste motoriseringen til Volvo V60 Recharge, men vi mistenker at de aller fleste der ute vil oppleve 350hk som rikelig.
Du kan også få V60 T8 som har hele 455hk, og den koster da i utgangspunktet kr 30 000 mer enn en V60 med T6. Er du skikkelig glad i sportslighet kan du velge utstyrsnivået Polestar Engineered i kombinasjon med T8 motorisering, da får du blant annet Öhlins chassis, Brembo bremser og spesialtunet motor og girkasse som gir en ganske annen opplevelse av sportslige kjøreegenskaper.
Uansett om du velger T6 eller T8 så får du med AWD, og du kan velge mellom utstyrsnivå Core, Plus eller Ultimate. Starpris for Core T6 er 639 900, så er det omtrent kr 50 000 opp for Plus og kr 100 000 opp for Ultimate utstyrsnivå.

Opplevelsen
Volvo V60 er en bil du setter deg ned i, og mange mener nok at dette er den sittestillingen som er «mest riktig» i forhold til kjøreglede og komfort. Du sitter i et deilig sete med god sidestøtte og gode innstillingsmuligheter, holder i et deilig ratt, og testbilens anlegg fra Harman Kardon serverte deilig musikklyd.
Du kan velge ulike kjøremodus, og vil du ha sportslige opplevelser kan det også velges om du går for kjøremodus «Power». Er fremkommelighet på glatta det mest sentrale kan du velge «Constant AWD» og vil du kjøre rent elektrisk heter kjøreprogrammet du skal velge «Pure».
V60 T6 Recharge ligger deilig på veien, og gjør kjøring til en glede. Baksetene er helt optimalt utformet for 2, men man kan ha 3 bak i baksetet. I yttersetene var det varme i testbilen, og det var 2 USB-C ladeplugger til de bak.
I det romslige bagasjerommet finner man «poseplaten» nedfelt i gulvet, som man kan vippe opp om man skal på handletur. Den gir mange muligheter for å holde poser og små-bagasje i ro i bagasjerommet selv om du kjører aktivt på svingete veier. Ganske genialt, og noe vi bare finner i bagasjerommet til Volvo og Polestar så langt vi har erfart.

Care by Volvo
Mange velger i dag å lease bil, men Volvo Car har utviklet et konsept som er mer forutsigbart enn leasing.
Leasing har gjerne et innskuddsbeløp som ofte ligger et sted mellom kr 50 000 og kr 100 000, og man har som regel en rente som er flytende, det vil si at renten kan øke og dermed også beløpet man betaler hver måned. Service kommer i tillegg, dekkhotell kommer i tillegg, forsikring kommer i tillegg, og det avhenger av forsikringen du velger om du får gratis leiebil og gratis veihjelp, eller om det kommer i tillegg.
I Care by Volvo er alt inkludert, og månedsprisen er fast. Ja, forsikring, service og vedlikehold, dekkhotell og dekkskift, veihjelp, gratis leiebil om noe skjer med bilen, alt er inkludert i det faste månedsbeløpet som ikke påvirkes av endret rentenivå. Innskudd er det heller ikke snakk om her.
Velger du en 3 års avtale får du en lavere månedspris enn om du velger en avtale du kan avslutte etter 3 måneder. Likevel vil en avtale du kan gå fra etter 3 måneder bli billigere enn langtidsavtale med et leiebilfirma, og mer fleksibel for de som bare trenger bil noen måneder. Man kan også velge den årlige kjørelengde som passer i forhold til bruksmønsteret man har for bilen.
Care by Volvo har kort leveringstid, for her kan man ha bilen klar til bruk i løpet av 4 uker, og i dagens bilmarked er det ikke alle som kan fortelle om kort leveringstid. På Volvo sine nettsider ser vi flere V60 T8 Recharge med hengerfeste, masse utstyr og med 4 ukers leveringstid, og en månedspris fra kr 7 790 med Care by Volvo.

Autostrada
Tar du turen til Autostrada i Arendal så har de nye Volvo V60 Recharge inne så du kan se nærmere på den, og de kan også fortelle deg mer om Care by Volvo dersom du syntes det hørtes ut som en forutsigbar og god måte å ha bil på istedenfor leasing eller kjøp.