Maxus Euniq 6 SUV på helgetest

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Maxus Euniq 6 SUV er 4,735 meter lang, og leverer svært god plass enten man sitter foran, i baksetet eller man ser i det enorme bagasjerommet som har plass til hele 754 liter. Vi fikk Svein Marcus Helland til å sette seg i baksetet, så vi kunne vise med et bilde hvor mye ledig plass det var foran knærne og over hodet hans, for her kan voksne sitte komfortabelt i baksetet.

Test av rekkevidde
Når man får en så stor elbil-SUV til en startpris på kr 379 900, så var vi jo litt nysgjerrige på hvor langt vi kunne komme med batteripakken på 70 kWt.
Vi dro først ut på vår faste landeveistest, fra Grimstad, via Froland til Evje, og tilbake via Mosby, Sørlandsparken og Rv420 tilbake til Grimstad. 205km med landevei der maksimal hastighet er 80 km/t. Veiene var tørre, og bilen rullet på piggfrie vinterdekk med dimensjon 235/55R18. Det var en del kjøligere ved kysten enn lenger inn i landet, og temperaturen varierte mellom pluss 9 og pluss 14 grader på turen.
Vi brukte 48% av bilens batteri på den 205km lange turen, noe som gir en beregnet rekkevidde på 427km på landevei under de forhold vi hadde.
Vi tok også med Euniq 6 SUV med på vår 50/50-test som består av 50% landevei og 50% motorvei. Denne går fra Grimstad på Rv420 til IKEA i Sørlandsparken, og tilbake på motorveien med 100 km/t. Totalt 71km, og vi hadde en god og varm vårdag med hele 14 til 16 plussgrader. Her brukte vi 19% av batteriet, noe som gir en beregnet rekkevidde på 373km.
Vi testet også lading, og ladet fra 10% til 80% på en 150kW lader på 47 minutter. Ladetiden går ned når det blir varmere i været. Det var rundt 8 plussgrader da vi ladet sent på kvelden.

Lav egenvekt
At en så stor SUV klarer å levere så gode rekkeviddetall med piggfrie vinterdekk har noen helt sentrale årsaker. Den første er at Maxus har klart å få egenvekten ned i 1 885kg. Mange andre elbil-SUV’er i denne størrelsen veier godt over 2 000kg. Lavere vekt fører til at man kan komme lenger, fordi man får et lavere forbruk enn man gjør med en elbil som har mer vekt.
Maxus Euniq 6 SUV får du med framhjulstrekk, dermed har man ingen motor bak i bilen som tar vekk noe av bagasjeplassen, og det er med på å gi denne bilen et ganske enormt bagasjerom.
En annen sentral grunn til det lave forbruket og den hyggelige rekkevidden handler om hvor mye krefter man får hente ut fra batteriet, og her har Maxus tenkt at de som vil ha SUV ikke trenger ekstremt mye sportsbilkrefter. Man får 130kW som tilsvarer 177hk, og 310NM som er mer enn nok krefter til normal kjøring, men man vil jo da naturlig nok ikke få en sportsbilopplevelse her. Vi mener det er et lurt og fornuftig valg av Maxus, og noe som bidrar til å gi Euniq 6 SUV den gode rekkevidden den har.

Ekstrautstyr
Det er mange biler som har lange lister over tilgjengelig ekstrautstyr, men på Maxus Euniq 6 SUV er det altså kun vinterhjul, gummimatter, hengerfeste, takstativ og lakkfargen du ønsker du kan legge til.
Maksimal hengervekt på 400kg gir de som velger hengerfeste en mulighet for å kjøre lette hengere med for eksempel hageavfall eller lignende. Taklast kan man også ha på denne bilen med inntil 50kg. Når det gjelder utstyr til Maxus Euniq 6 SUV er alt annet inkludert.

Utstyr
Noe av utstyret du får med Maxus Euniq 6 SUV bør jo nevnes, for her er for eksempel 360 kamera til rygging og parkering inkludert. Når du kjører sakte fremover ser man foran bilen, og naturlig nok bak bilen ved rygging, samtidig som man ser bilen ovenfra.
Adaptiv cruisekontroll er også standardutstyr, og det vil si at du kan velge hvor mye avstand bilen skal holde til bilen som er foran deg på veien. Dette er meget behagelig når man kjører med cruisekontroll, og det ikke er noen forbikjøringsmulighet.
Apple CarPlay får du når du kobler til en iPhone med USB-kabel, da kan du for eksempel bruke Google Maps til navigasjon, du kan høre på innkommende SMS’er og diktere svar, og du kan høre på favorittmusikken i Spotify.

Kan prøves
Tar du turen til RSA-Bil i Arendal kan du også prøve Maxus Euniq 6 SUV, men det kan være lurt å booke prøveturen i forkant, for det er mange som vil teste denne store nye elbilen fra Maxus.