Audi Q4 e-tron 50 Quattro på vintertest

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi hadde en uke med en Audi Q4 e-tron 50 Quattro fra Møller, og med en egenvekt på 2 239kg er det ikke så underlig at rullemotstanden får en effekt når det gjelder forbruk og rekkevidde vinterstid.
Elbiler veier generelt en del mer enn biler som har bensin eller dieselmotor, og når du får vinterdekk med grovere mønster og mykere gummiblanding, og en asfalt som har vann eller snø, is eller sørpe på seg mye av tiden, så får man gjerne større utslag for elbiler enn for andre biler med tanke på forbruk og rekkevidde i forhold til sommerstid og sommerdekk.
Hvor kaldt det er ute påvirker også forbruk og rekkevidde, uansett hva slags bil man har, noe vi skule få et klart bevis på den uken vi hadde Q4 e-tron. Elbiler har den fordelen at de kan varmes opp før avreise mens de er koblet til hjemmeladeren, ikke bare komfortabelt å sette seg i varm bil, men det gir også mindre energiforbruk til oppvarming på selve turen.

Opplevelse
Audi Q4 kan du få med flere effektvalg, og man kan også få den med to-hjuls-trekk, men det er liten tvil om at det er Quattro som er mest populært i markedet.
Man kan også få Q4 e-tron med ulike setevalg, og det var et svært så deilig skinnsete med god sidestøtte og gode innstillingsmuligheter som testbilen var utstyrt med. Det er sånt man setter litt ekstra pris på når man kjører nesten 1 000km på en uke.
Rattet er ikke bare godt å holde i, men er også meget moderne, og har gode touchknapper for ulike valg fra rattets knapper. Tydelig og god feedback gjør at man ikke savner gammeldagse knapper på dette rattet.
Skjermene er gode å se på, fordi grafikk og tall er klare og tydelige, og skjermkvaliteten er god. Testbilen var også utstyrt med et bra head-up display, slik at man sjeldnere får behov for å se på selve skjermene.
Noe jeg synes er genialt er når instrumentene viser batteriprosenten, og det gjør Audi Q4 e-tron på en forbilledlig måte. Går man inn i lademenyen får man til og med batteriprosenten opp med 0,5 i desimal, det har vi ikke sett hos noen andre merker foreløpig.
Når lydisoleringen er god, og bilens musikkanlegg er godt, så gir det en ekstra komfort på langtur. Testbilen var utstyrt med et meget godt Sonos-anlegg, og da ble det enkelt å nyte god musikk.
De som kjører på veier som ikke har veilys vet hvor deilig det er med veldig gode lys, og det kan man utvilsomt få til Q4 e-tron. Testbilens lys gjorde kjøring på mørke vinterveier langt mer komfortabelt, fordi man opplevde å se langt og godt.

Quattro eller ikke Quattro
De aller fleste i Norge kommer seg fint fram dit de skal med to-hjuls-trekk, men så har du de som har en kneik opp til huset, og i Arendal og Grimstad finnes det en god del av dem. Og noen har hytte, med en litt trasig kneik vinterstid, og for de med kneiker er Quattro fantastisk deilig.
Kjører du aldri opp en eneste kneik er det ikke sikkert at du trenger Quattro heller, da kan man jo bruke pengene på deilig utstyr istedenfor ekstremt god fremkommelighet og mer krefter.
Vi har pratet med en som eier Audi Q4 e-tron, som også har en hytte der brøytingen ikke alltid er optimal. De hadde før en Audi A4 Allroad, og er strålende fornøyde med den fremkommeligheten Audi Q4 e-tron Quattro leverer på det som må defineres som vanskelig hyttevei.

Rekkeviddetester
Testbilen var utstyrt med piggfrie vinterdekk i dimensjonen 235/50-R20 foran og 255/45R20 bak. Det første tallet sier noe om dekkets bredde, det neste sier noe om hvor mye dekk det er mellom felgen og bakken, og det siste tallet sier noe om dekkets størrelse i tommer, fra bakken og opp. Dette er med andre ord ganske store dimensjoner, noe som gir mer rullemotstand enn mindre dimensjoner, og med dekk på 18 tommer ville man fått lavere forbruk og mer rekkevidde under tilsvarende forhold som vi hadde.
Da vi dro ut på landeveistesten på 205km hadde vi svært våt asfalt ved kysten, og snø/sørpe på veien da vi nærmet oss Evje. Temperaturen lå rundt 3 grader ved kysten og 1 grad lenger inn i landet. Beregnet rekkevidde på landeveistesten landet på 353km.
Normalt sett blir rekkevidden bedre på landeveistesten enn på vår 50/50-test med 50% landevei og 50% motorvei, men da vi dro ut på 50/50-test hadde vi rundt 7 varmegrader og bare litt fuktig asfalt, og her landet den beregnede rekkevidden da på 373km. Dette gir et lite bilde på at rullemotstand er sentralt.
På vei fra Oslo til Grimstad dro vi innom Tønsberg, en liten omvei for å si det slik. Det var rundt 8 varmegrader da vi dro fra Oslo, og det ble kjøligere utover dagen, etter hvert som vi nærmet oss Grimstad, veiene var bare så vidt fuktige, og vi kom fram med 9% igjen på batteriet.
Da vi skulle inn til Oslo var det rundt 1 grad, masse regn, og veldig våt veibane, og vi hadde ingen omveier. Da kom vi fram med 6% igjen på batteriet. Nok et eksempel på hva økt rullemotstand kan gjøre med forbruk og rekkevidde. Beregnet rekkevidde inn til Oslo landet på 296km.

Lading
Vi hadde 3 tester på lading fra 10% til 80% på en 150kW lader, og på tross av litt variasjoner i temperatur og vær, så tok det omtrent eksakt like lang tid ved hver lading, 37 minutter fra 10% til 80%. Om du faktisk trenger å lade så mye for å «komme fram» er ikke så sikkert de fleste kan kanskje klare seg med 10 minutters ladepause for å komme fram dit de skal.

Bør oppleves
Hos Gromstad Auto i Arendal kan du få prøvekjøre Audi Q4 e-tron, og du kan få hjelp til å analysere dine behov, og få råd og veiledning om hvilken utgave av Q4 e-tron som best vil dekke dine transportbehov.