Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Onsdag 30/3 dro vi innom Agder Bil, og fikk hilse på Morten Eikeland som var innom for å hente sin EQS. Vi spurte hva det var med EQS som gjorde at han valgte den?
– Jeg er vel litt over middels bilinteressert, og da jeg leste om EQS første gangen skjønte jeg at den der vil jeg ha, forteller Morten.
Har du hatt elbil før?
– Nei, dette er min første elbil, men når jeg først skulle ha en elbil ville jeg ha en som har alt, forteller Morten.
Har du vært borti S-Klasse fra Mercedes-Benz før?
– Ja, jeg har hatt S-Klasse, så jeg kjenner til den gode komforten man får i denne klassen, sier Morten med et smil.
Øystein Ottersland overleverte den nye fine EQS’en til Morten Eikeland, og vi spurte Øystein hvordan det var å få dele ut mange fine EQS’er til kunder i disse dager?
– Moro å få dele ut så flotte biler, der kundene får mye komfort, kjøreglede og mye kjørelengde, og atpåtil sparer noen hundre tusen kroner i forhold til en S-Klasse med fossil motorisering, forteller Øystein.
To versjoner
EQS får man i første omgang i to ulike versjoner fram til AMG versjonen kommer etter hvert og gir EQS-kunder 3 valgmuligheter. EQS 450+ har bakhjulstrekk og en ganske formidabel WLTP-rekkevidde på inntil 780km. Testbilen fra Mercedes-Benz Norge var en EQS 580 4MATIC med masse utstyr, som gir mer vekt og en WLTP-rekkevidde på inntil 645km. Med mindre ekstrautstyr kan den få en WLTP-rekkevidde på inntil 675km.
WLTP er et målesystem som er utviklet i EU for at man skal kunne sammenligne biler, og det er en godkjent bransjenorm å fortelle om rekkevidden en elbil oppnår i denne WLTP-testen. Forholdene under en WLTP-test tilsvarer det vi i Norge kaller en fin sommerdag, med tørre veier og sommerdekk. Det bør derfor ikke være et stort sjokk at man får økt forbruk og kortere rekkevidde når det er vinterdekk på bilen, som er mykere, grovere i mønsteret, og har høyere rullemotstand. Det blir temperaturer rundt 0 grader, snø eller slaps eller salt i veibanen, som også gir økt forbruk på grunn av mer oppvarming og mer rullemotstand. Dette skjer også med dieselbilen eller bensinbilen, men ingen snakket om det den gang.
Derfor har vi testet EQS 580 4MATIC på vinterveier, og EQS 450+ på vårveier, begge med piggfrie vinterdekk, bare for å få fram forskjellene man oppnår mellom ulike årstider i Norge.
Opplevelse
Men før vi går i dybden på testresultater, så må vi fortelle litt om opplevelsen man får når man kjører EQS nesten 1500km på en uke.
Du rusler mot bilen med nøkkelen i lomma, og svært lekre dørhåndtak med belysning under kommer ut fra bildørene. Du tar tak i håndtaket, og åpner døra inn til et førermiljø der Mercedes-Benz Norge hadde valgt den enorme Hyperscreen løsningen som er noe helt nytt for oss som kjører mye bil.
Du setter deg ned i et mykt og komfortabelt sete, og stiller det inn slik at du oppnår maksimal komfort i forhold til vinkler og nivå av klemming på sidene. Sitter du ikke godt her sitter du ikke godt i noen bil, for her kan du stille inn alt.
Deilig moderne ratt som er utrolig godt å holde i, et helt enormt bra head-up display som gjør at du egentlig ikke trenger å kikke ned på de fine og gode instrumentene. Knallbra navigasjon som anslår når du kommer fram og hvilken batteriprosent du kommer fram med, og vi fant ut at disse antagelsene før man kjørte stemte utrolig godt med det man kom fram med, noe som gir en helt nydelig forutsigbarhet, og null og niks rekkeviddeangst.
Du triller i vei, og med 523hk og 855NM må du følge godt med på bilens speedometer i head-up displayet, for det tar bare 4,3 sekunder å komme fra stillestående og opp i 100 km/t.
Du kan snakke norsk med bilen, og si «Hei Mercedes!» før du ber den om å utføre oppgaver for deg, slik at du slipper å trykke på den store og fine hyperscreenskjermen.
Vi kom som første bil til et lyskryss, og oppdaget at bilen hadde videobilde i hyperscreen av trafikklyset, slik at man slapp å bøye seg fram for å se når det ble grønt lys. I trange bygater trodde vi den 522cm lange bilen skulle bli veldig kronglete å manøvrere, men der tok vi grundig feil, for testbilen var utstyrt med bakhjulsstyring med inntil 10 graders sving på bakhjulene, så EQS føltes mer smidig enn de fleste elbil-SUV’er på markedet.
Komforten fra fjæringer, og fra den ekstremt lave luftmotstanden på 0,20 i cd-verdi gir en stillhet i bilen som gjør at musikken fra det deilige Burmesteranlegget kan nytes. Turen i total komfort nytes også, og man kommer langt mer uthvilt fram med EQS enn med svært mange andre biler. Trenger du å lade bilen kan du nyte «Powernap» funksjonen i bilens Energizing Comfortsystem, så får du ladet både bilen og deg selv samtidig. Du kan også velge fra en rikholding massasjemeny for framsetene, og kan man velge en omvei så er det lett å velge når man kjører en bil som dette.
De som sitter bak sitter også meget komfortabelt, og i bagasjerommet har man plass til 610 liter med bagasje. Hengerfeste kan man bestille, og da kan man dra med seg inntil 750kg, og på taket kan man laste inntil 100kg.
Vintertester
På vår landeveistest var det snø i veibanen, noe som gjorde at det ikke var så strategisk å kjøre med cruisekontrollen i fartsgrensa, men heller tilpasse farten noe mer til det glatte underlaget.
Temperaturer mellom 1 og 2 minusgrader, og vi endte opp med å bruke 47% av bilens batteri på de 205km med landevei. Det gir en beregnet rekkevidde på 436km.
På vår 50/50-test med 50% landevei og 50% motorvei var det våte veier og et par plussgrader. Da brukte vi 15 prosent av bilens batteri på 71km, noe som gir en beregnet rekkevidde på 473km.
På motorveikjøring hadde vi flere målinger og beregninger av rekkevidde, i lave temperaturer og med våt eller snødekte veier, og beregnet rekkevidde varierte mellom 350km og 440km på ulike strekninger.
Vårtester
Vi fikk låne en EQS av Agder Bil i helga 2/4-3/4, en EQS 450+ med bakhjulstrekk, for å se hvordan det gikk på landeveistest og 50/50-testen vår med den.
På landeveistesten var de tørre veier, fin sol og en temperatur fra 5 til 7 plussgrader. Vi brukte 32% av bilens batteri, noe som gir en beregnet rekkevidde på 640km. Det er intet mindre enn ny rekord på vår landeveistest, allerede nå i april!
På vår 50/50-test var det tørre veier og temperatur 7 plussgrader, og her landet den beregnede rekkevidden på 526km.
Bakhjulstrekkeren EQS 450+ er jo et genialt valg for dem som på generell basis synes elbil ikke har nok rekkevidde, for dette er jo en av de elbilene som har mest rekkevidde, i hvert fall den som har gått aller lengst i våre tester, og som i tillegg leverer en helt enestående komfort.
Bilprat
Du er alltid velkommen til Agder Bil i Arendal for å slå av en prat om Mercedes-Benz EQS eller andre biler fra Mercedes-Benz og Peugeot.