Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Det var bare tre land i verden som hadde besøk av bilene fysisk, men vi har de senere år blitt bortskjemt med at Norge prioriteres som marked for elbiler, så sjokket over at man kunne få se dem fysisk i Norge var kanskje ikke så ekstremt. Likevel er det alltid moro å få muligheten til å se en bil fysisk rett etter verdenspremieren.
Vi så raskt at ID.Buzz har potensialet til å bli en meget vellykket etterfølger, og et nytt ikon for bilmerket Volkswagen. Det er gjort mye for at det skal synes at inspirasjonen kommer fra den første folkevognbussen T1, samtidig legges det ikke skjul på at ID.Buzz er moderne og med et mye større fokus på sikkerhet enn man hadde den gang.
Personbilen
I første omgang kommer ID.Buzz med 5 seter, og det er derfor dette vi kan vise bilder av. Den korte utgaven av ID.Buzz er på 4,712 meter med nesten 3 meters akselavstand.
Da vi kikket bak i det enorme bagasjerommet på over 1100 liter så vi tydelig at det var gjort klart for flere seter enn de 5 som var i førproduksjonsmodellen vi fikk se på.
Baksetene i 5-seteren er delt 60/40, og kan skyves i lengderetning inntil 15 cm. Den korte versjonen av ID.Buzz som vi fikk se kommer nok antagelig også til å dukke opp med en 6-seter løsning der alle setene er individuelle. Så kommer det også med tiden en lenger versjon av ID.Buzz der man kan velge mellom 6 og 7 seter bak.
Førersetet vi fikk se på hadde elektrisk justering med minnefunksjon og massasje, noe vi nesten regner med kommer til å befinne seg på listen over ekstra utstyr. Behagelig sete der man kunne justere på sitteputens lengde og vinkel.
Et deilig ratt som har mange likhetstrekk fra ratt man finner i ID.3 og ID.4, der man finner en mindre skjerm på rattets stamme, slik at man aldri justerer rattet i veien for skjermen.
En infotainmentskjerm på 12 tommer og et meget lekkert trepanel på dashbordet bakom ratt og skjermer. Koppholderne kan være innfelt dersom man ikke vil bruke dem, og det var langt flere praktiske rom og løsninger enn vi rakk å se nøyere på.
Litt teknisk informasjon for begge
Vi har hørt at det skal komme flere batteripakker, men i første omgang får ID.Buzz samme batteripakke som den største som leveres til ID.4, som har en kapasitet på 82 kWt brutto og 77 kWt netto. Netto vil si det man faktisk kan utnytte til praktisk kjøring, for alle elbiler har en sikkerhetsbuffer for at batteriene skal leve så lenge som mulig. 150kW eller 204hk leveres i første omgang, men her har vi hørt at det etter hvert kan dukke opp en GTX-utgave med 4×4 og enda mer krefter ettersom den da vil ha mer enn 1 motor.
En ladehastighet som skal kunne komme opp i 170kW skal sørge for at man kan lade fra 5% til 80% om lag 30 minutter. Ladeåpningen fant vi bak på bilens høyre side.
På bilene som ble vist fram var det et utfellbart hengerfeste, der man trykker på en knapp i bagasjerommet eller varerommet for å få fram hengerfestet, for så å trekke det på plass. Her skal man i første omgang kunne trekke inntil 1 000kg, så får vi se om 4×4 versjonen leverer en annen vekt eller ikke. Taklast kan man også ha, inntil 100kg.
Varebilen
En årsak til at mange foreløpig har ventet litt med å gå over til elektrisk drift med varebiler har handlet mye om at rekkevidden har vært litt begrenset. Nå har ikke Volkswagen gått ut med WLTP-tall for ID.Buzz, men ettersom den har samme batteripakke som VW ID.4 kan man jo se hva den oppnår av rekkevidde i ulike tester, og regne med at ID.Buzz har noe mer luftmotstand, og dermed noe kortere rekkevidde enn ID.4 med samme batteri.
I varerommet på den korte utgaven av ID.Buzz Cargo får du plass til 2 europaller, tett på 4 kubikkmeter med plass. Festeløsningen du ser langs veggene på bilen som ble vist fram er ekstrautstyr som kan hjelpe til med god sikring av last. Nyttelasten er på 650kg.
Ellers vil Joachim Høst hos Gromstad Auto i Arendal kunne hjelpe deg med den konfigurasjon du ønsker bak i den ID.Buzz Cargo du har behov for den dagen det blir mulig å bestille ID.Buzz Cargo og ID.Buzz.
Planen fremover
Volkswagen skal presentere priser i mai, og da skal det også bli mulig å bestille ID.Buzz og ID.Buzz Cargo.
Bilene skal komme til forhandler og til kunder til høsten.
Du kan naturligvis fortelle om interesse for bilen til Joachim Høst hos Gromstad Auto, så vil du få beskjed om eksakt dato for mulig bestilling når mai nærmer seg.