Kia EV6 – årets bil i Europa

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Dette er den 59 kåringen av årets bil i Europa, og dette er første gang Kia stikker av med førsteprisen. På andreplass kom Renault Megane E-Tech, og på tredjeplass kom Hyundai IONIQ 5. Det var 39 ulike bilmodeller som var med i kåringen av årets bil 2022.

800 V teknologi og V2L
Noe av det som gjør at Kia EV6 vinner en pris som dette handler om en totalpakke som er ganske unik. Et design som er lett å like, men som samtidig er utfordrende og sportslig. Et interiør der mange oppgaver løses i skjermens menyer, men der men likevel har en del sentrale funksjoner som knapper man enkelt og raskt har tilgang til.
En kjøreopplevelse som tenderer mot det sportslige, der man har lite krenging ved aktiv kjøring på svingete vei, fordi man har et fjæringssystem der man ved belastning får mer motstand i fjærene.
Batteriteknologien i de fleste elbiler er basert på 400V teknologi, men Kia EV6 har valgt 800V teknologi, som åpner for mye raskere hurtiglading.
Kia EV6 er også en av de første elbiler som tilbyr V2L, som vil si at du kan hente strøm fra bilen til maskiner og apparater som bruker strøm. På en rasteplass kan du plugge inn toastjernet, brødristeren eller vaffeljernet i en plugg du setter i bilens ladekontakt. Har du hytte uten strøm kan du hente det fra bilen til sirkelsaga eller til å lade drillen med når du skal pusse opp. Her er det bare fantasien som setter grenser for bruken av teknologien.
Når du blinker vil du i EV6 GT-Line få opp kameravisning av blindsonen i retningen du blinker, noe som er helt genialt til bykjøring der enkelte på sykkel kanskje kan befinne seg i en blindsone i et kryss.
Skulle du bli parkert inne i en trang parkeringsplass, vil du på EV6 GT-Line kunne kjøre fram bilen ved hjelp av bilens nøkkel, og eventuelt også få bilen parkert ved hjelp av nøkkelen, slik at du slipper å skvise deg inn eller ut av bilen på trange plasser.

Vintertest
Kia EV6 kan man velge med bakhjulstrekk og med firehjulstrekk, og vi benyttet sjansen en snørik helg å få testet begge deler, for å se på forskjellene i fremkommelighet.
I Grimstad har vi en bakke som heter «Lille Imås», ikke så langt fra Roresanden og Landvik Skole. Da vi kom hit med bakhjulstrekkeren var det mye nysnø i bakken som ikke var måket, mer enn 6cm dypt, og det var glatt under snøen, så vi trodde vi skulle klare å sette fast Kia EV6 med bakhjulstrekk, men uansett hvor mange bakkestarter vi forsøkte, og selv om det ble brattere og brattere, så måtte vi gi opp å få satt den fast. Vi ble rett og slett meget imponert over hva en bakhjulstrukket elbil kan levere av fremkommelighet på vanskelig føre.
Det snødde mye til neste dag, og forholdene var hakket vanskeligere da vi kom til Lille Imås med firehjulstrekkeren, men den dro i gang mye raskere i hver eneste bakkestart, med overbevisende vinteregenskaper.
Vi forsøkte også bygater i Grimstad, rundkjøringer og landevei, og begge var stabile og gode vinterbiler, men i rundkjøringer merket vi litt til at vi kjørte med bakhjulstrekk. Eneste utfordring som bakhjulstrekkeren slet litt med var å rygge opp en umåket kneik uten fart som var litt brattere enn bakken i Lille Imås, så da snudde vi og kjørte opp med fronten først istedenfor. Her kunne firehjulstrekkeren rygge lett opp neste dag med hakket verre føreforhold.
For de som liker å ha det litt moro på glatt føre på trygge områder, så kan man slå av hjelpesystemer i Kia EV6, og dermed kan man ha det svært så moro dersom det er et ønske.

Rekkevidde
Ettersom forbruket er langt fra en konstant faktor for en bil, så er det ikke slik at man oppnår samme beregnede rekkevidde, med samme bil på to ulike dager.
Vi kjørte Kia EV6 GT-Line med firehjulstrekk på strekningen Grimstad – Grelland, en 206km lang tur på motorvei med mye 110 km/t, og en dag der det var våt veibane, og 6 grader da vi startet i Grimstad og 1 grad da vi kom til Grelland gav oss en beregnet rekkevidde på motorvei på 361km. En dag det var mellom minus 2 og minus 4 grader ute, men tørrere veibane, landet beregnet rekkevidde på samme strekning på 332km.
Vi testet vår 50/50-test med 50% landeveiskjøring på Rv420 fra Grimstad til IKEA, og 50% motorvei fra IKEA tilbake til Grimstad. I snøkaos og minus 3-4 grader. Da fikk bakhjulstrekkeren en beregnet rekkevidde på 338km og firehjulstrekkeren 284km. Snø i veibanen er med andre ord med på å øke forbruket og redusere rekkevidden.
Kia EV6 Exclusive med bakhjulstrekk tok vi med på vår 205km lange landeveistest, og den serverte oss en beregnet rekkevidde på 471km selv om det var frost på bakken.
Vi kjørte fra Grimstad til Lørenskog, om lag 286km på motorvei, og kom fram med 18% igjen på batteriet, noe som tilsvarer en beregnet rekkevidde på 348km på motorvei. Sommerstid med sommerdekk vil man naturligvis få mye lavere forbruk og dermed høyere rekkevidde, men jeg mistenker kroppen trenger en pause etter litt over 300km på motorveien.
Vårt poeng her er ikke å forvirre, men å få fram at rekkevidde ikke er noe som er konstant, fordi det er så mange faktorer som påvirker en bil sitt forbruk. Dermed er det alltid lurt å teste en bil på de veiene man bruker å kjøre, for å se hva den leverer med din kjørestil.

Lading
Kia EV6 skal få et system der bilens navigasjon forteller bilens batteri om at du skal til en lader, dersom du bruker bilens navigasjon til den laderen der du skal lade. Da vil også bilen sørge for eventuell oppvarming av batteripakken i forkant av ladingen dersom det er kaldt ute, slik at ladeøkta kan gå raskt unna også vinterstid. Vi brukte om lag 30 minutter på å lade fra 10% til 80% vinterstid.
Som nevnt er Kia EV6 også en av svært få biler som har 800V batteriteknologi, noe som gjør at man kan lade bilen svært raskt. Registrerer man seg med Kia sitt ladekort får man ett års abonnement som gir en utrolig lav ladepris hos IONITY som har de raske 350kW laderne. Da kan man lade fra 10% til 80% på om lag 18 minutter, og det er veldig raskt.

Pris
Vil du ha Kia EV6 med 77,4 kWt batteripakke, som du får til utstyrsnivåer som Exclusive og GT-Line, så ligger prisene om lag mellom kr 450 000 og 550 000 avhengig av om du vil ha trekk på 2 eller 4 hjul, utstyrsnivå og ekstrautstyr.
Vil du ikke ha så lang rekkevidde, eller så mye utstyr, så finnes også Kia EV6 med en 58,6 kWt stor batteripakke som koster om lag 420 000.
Tar du kontakt med Børre Zeiffert hos Bertel O. Steen på Stoa i Arendal kan du få hjelp til å få bestilt den versjonen av Kia EV6 som passer til dine behov.