Vi har kjørt den nye Volvo XC90 Recharge

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Volvo XC90 er en stor 7-seter der det er plass til litt bagasje selv om du har 7 seter i bruk, og som Anders Klem Husebye fra Autostrada beviser, er det ikke bare barn som kan få plass helt bakerst i Volvo XC90.

Opplevelse
Det er liten tvil om at Volvo XC90 er en stor bil, men 456hk og mulighet til å velge sportsmodus, vil du aldri på noe tidspunkt føle på at du ikke har nok krefter i massevis. Du sitter høyt, har svært god oversikt, og en komfort som nesten bare må oppleves.
Det at de som sitter i baksetet, på rad to eller rad 3, har god plass og trives, er naturligvis også med på å øke trivselen til de som kjører Volvo XC90.
Det lekre designet utenpå bilen er også med inn i bilen, og det er noe som skaper trivsel det også, i hvert fall for en som er litt over middels glad i lekkert design.
Bilens lydanlegg kan man få i ulike versjoner, og demobilen fra Autostrada hadde et ganske så fantastisk godt lydanlegg fra Bowers & Wilkins, som med presisjon og fylde fyller bilen med deilig lyd.
Du bør være oppmerksom på at en prøvetur med denne bilen kan gjøre det ganske vondt å levere den tilbake igjen etterpå, men vi våger oss likevel på å anbefale å teste opplevelsen av nye Volvo XC90.

Test av elektrisk rekkevidde
De nye ladbare hybridene fra Volvo har fått økt batteriets kapasitet fra 11,6 kWt til 18,8 kWt, noe som tilsvarer en økning på 62 prosent. XC90 Recharge får dermed økt rekkevidden fra inntil 50km til inntil 68km.
Vi vet fra våre tester av elbiler at WLTP-tester foregår i temperaturer som vi ikke ser noe til før på sommeren, og med sommerdekk som er hardere og dermed har mindre rullemotstand. Testene foregår også alltid i tørre og kontrollerte forhold. Dermed var vi litt usikre på om vi ville komme opp mot 60km elektrisk.
Vår testløype starter ved en hjemmelader i Grimstad, uten noen form for forvarming, for at det skal bli så likt som mulig for alle ladbare hybrider. Så går turen på Rv420, og gjennom Sørlandsparken og forbi Kjevik retning Birkeland. Det vil i praksis si landevei med hovedsakelig 70 km/t fartsgrense, men også en del rundkjøringer og kryss som krever nedbremsing av hastighet og akselerasjon.
Under testen var det ganske tørre veier, og temperaturen sank fra 4 til 2 grader i løpet av kjøreturen på hele 66km elektrisk kjøring. Det er intet annet enn imponerende på piggfrie vinterdekk, og vi mistenker enda lenger elektrisk kjøring sommerstid.
På tidligere utgaver av Volvo sine ladbare hybrider har vi sett at bensinmotoren har kommet på i bakgrunnen for å «holde på varmen» når det blir kjølig ute, men det er noe Volvo har sluttet med for sine nye ladbare hybrider med større batteri. Nå er det kun ved kickdown at bensinmotoren bidrar for å gi sjåføren max med krefter når gasspedalen trykkes helt ned i kjøremodus Pure.

Test av forbruk
Det man gjerne lurer på med slike ladbare hybrider er jo hva forbruket blir når man har brukt opp batteriet, så det er også en del av vår test, vi kjører med cruisekontrollen i 100 km/t fra IKEA til Grimstad rett etter at vi har tømt batteriet.
For XC90 Recharge landet forbruket på 0,81 liter på mila i denne testen. Dersom man er litt glad i å trykke på gasspedalen, så vil bilens 456hk sørge for et noe annet forbruk, slik vil det alltid være med biler som har mye krefter under panseret.
Når en ladbar hybrid har brukt opp den lagrede strømmen på batteriet, så må det nesten nevnes at den i stor grad fungerer som en vanlig hybrid, som regenererer bremsekraft og annen kraft som er tilgjengelig, og bruker strømmen som bilen lager for å hjelpe til elektrisk der det er mest gunstig for å få lavere forbruk av bensin.

Praktisk
Volvo XC90 Recharge kan trekke med seg inntil 2 350kg i følge vognkortet, og maksimal vogntogvekt er på 5 300kg. De som kan litt om vanlige førerkort av typen B vet at vektbegrensingen her er på 3 500kg, så skal man utnytte bilens trekkevne trenger man utvidet tilhengerførerkort.
I senere tid har det blitt skrevet litt om nyttelast, fordi det har kommet noen biler på markedet i det siste som nærmest har glemt at folk vil ha med seg hele familien + bagasje når man skal på ferietur. Volvo har full kontroll på slikt, og før noen tusler inn i XC90 Recharge har du hele 728kg tilgjengelig til folk og bagasje.
Taklast kan du også ha på en Volvo XC90 Recharge, inntil 100kg, dermed er alle de praktiske boksene krysset av for denne bilen som med sine fleksible seteløsninger er mer praktisk enn de fleste.
Ta turen til Autostrada, så kan du få se på og prøve nye Volvo XC90 Recharge du også!