Vi fikk kjøre nye Renault Megane E-Tech

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

På grunn av Corona har det ikke vært så veldig mange lanseringsreiser, så da er det jo litt ekstra stas når man får bli med på tur igjen, og aller mest stas fordi vi har gledet oss veldig til å få prøve nye Renault Megane E-Tech på veien etter vi i pressen fikk se den live i desember her i Norge.

Kompakt
Renault Megane E-Tech er en bil i C-segmentet som regnes som kompakt, og er 4,21 meter lang. Denne lengden er svært godt utnyttet, noe som gir meget god plass for folk og bagasje.
Nye Megane E-Tech er laget på en plattform som er laget for elbiler, og ikke deles av ICE-biler (Internal Combustion Engine). Batteriene tar mindre plass nå enn da Renault Zoe ble laget, fordi teknologien og utviklingen på batterifronten går fremover, og det gir blant annet et klasseledende bagasjerom på hele 440 liter.
Jeg er en stor kar på 184cm, men har god plass foran, så det er baksetet som ikke er laget med tanke på å frakte mange store karer som meg, men med flatt gulv vil jeg tro at barn vil trives meget godt baki her.
En stor fordel med kompakte mål er potensialet for lavere luftmotstand, lavere forbruk, og dermed lenger rekkevidde fra bilens 60 kWt store batteripakke. Testing av rekkevidde skal vi komme sterkere tilbake til når vi får teste bilen i Norge, for i Marbella testet vi mer de dynamiske egenskapene, og det ble nok en del sportslig kjørestil på svingete veier – noe som ikke gir helt «normalt» forbruk. Likevel så forbrukstallene hyggelige ut.
Ser man på WLTP-tallene for rekkevidde skal man kunne komme 450km med utstyrsnivå Iconic og Techno, og 470km med med innstegmodellen Evolution ER som med sine 130hk ikke får tilgang på like mye kraft fra motoren som mellom- og toppmodellen som har 220hk tilgjengelig.

Komfort og utstyrsnivå
Dørhåndtakene er integrert i bilens dør, og kommer ut når du nærmer deg bilen med nøkkelkortet i lommen. Toppmodellen Iconic var den vi kjørte mest, noe som handler mye om at undertegnede er veldig glad i utstyr og skinnseter.
Etter to minutter i bilen var det komfortnivået som vi kjente mest på, og etter noen timer bakom rattet var det komfortnivået og utstyrsnivået som imponerte mest. Her var det deilig navigasjon med Google som jeg kommer sterkere tilbake til, trådløs Apple CarPlay eller Android auto, deilig lyd fra Harman Kardon anlegget, deilige skinnseter med massasje, varme i ratt og i seter, justerbar regenerering med padler bakom rattet, ladeplate til mobilen, adaptiv cruisekontroll og mye mer.
Renault har jobbet med styringa på bilen, slik at man trenger mye mindre rattutslag for å svinge, noe som gir mer avslappet kjøring på svingete veier, og ettersom vi kjørte på en god del svingete veier i fjellene bakom Marbella, var dette med på å bidra til komfortfølelsen.
Cruisekontrollen er ikke bare adaptiv, men i samarbeid med HERE Maps kan også hastigheten justeres automatisk ut fra skilting og den hastighet som gjelder på plassen der du kjører. Bilen vil også bremse ned ved krappe svinger og foran rundkjøringer og kryss når du kjører med cruisekontroll. Et system som minte meg på at 70-opphevet i Spania betyr 90 og ikke 80 som i Norge.

Google
Jeg har testet mange biler og mange av dem som man kan «snakke til» for å få utført endringer, istedenfor å trykke seg inn i menyer på en skjerm, men det er ingen som er like gode på å forstå norsk enda som Google.
Det å kunne snakke til bilen, og snakke inn navigasjonsinformasjon, er langt enklere og mer trafikksikkert enn å finne en og en bokstav på et tastatur på en skjerm. Etter man har en destinasjon kan man enkelt be Google å legge inn et ladestopp på en bestemt lokasjon i reiseruta. Det er noe som fort er langt mer kronglete med andre løsninger.
Ettersom så mange har Google på sine telefoner, har man mye sanntidsdata om trafikken, og man vil få omdirigeringsløsninger det er lurt å lytte til dersom det oppstår en kø en plass man egentlig skulle kjørt.
Dette er første bil der jeg opplever å kunne få kombinere trådløs Apple CarPlay med Google operativsystem i en bil, og det fungerte meget godt. Veldig kjekt å få lest opp innkommende tekstmeldinger, og kunne svare på dem muntlig uten å røre telefonen.

Hengerfeste og taklast
I Norge kommer spørsmål om hengerfeste ganske kjapt, og det er det mange elbiler i kompaktklassen som ikke har, men Megane E-Tech kan trekke inntil 900kg på sitt hengerfeste dersom du velger å ta det med, og man kan ha inntil 75kg på taket.
Dette gjør at Renault Megane E-Tech vil kunne løse veldig mange praktiske transportoppgaver for familier.

Priser
Renault Megane E-Tech kan man bestille hos Auto-Car på Stoa i Arendal, og prisen på innstegsmodellen Evolution ER levert Arendal starter på kr 363 000, vil du ha litt mer utstyr og går for Techno starter denne på kr 388 000, og toppmodellen Iconic som det er mest bilder av her starter på kr 403 000.

Lansering i butikk
Renault Norge har blitt lovet en god del biler i 2022, og regner med at de første kundene vil ha sine biler i løpet av sommeren. Selve lanseringen av bilen i butikk regner Renault Norge med at de vil få til tidlig i sommer.