Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Vi kan etter testing i kaotisk snøvær med visshet si at fremkommeligheten til BMW iX xDrive40 på vanskelig vinterføre er helt glimrende. Trygt, stabilt og meget godt xDrive system.
Opplevelsen
Det er liten tvil om at BMW har laget en svært moderne elbil, med nytt design i grillen, bak på bilen og ikke minst inni bilen. Helt nye seter og en ny skjermløsning. Dersom man er av den konservative typen som vil at BMW iX skal ligne mest mulig på en BMW X5, så gjør den altså ikke det, men møter man bilen som en helt ny bil fra BMW, så er den ganske så fantastisk.
Designet er tøft og framtidsrettet samtidig som man har det praktiske på plass, som oppvarmet område i bilens grill, slik at sensorene der ikke skal dekkes til av snø eller snøslaps. De stilige lysene er ikke bare stillige, men også svært gode når mørket faller på. Som vanlig person har man egentlig ikke noe å pusle med under panseret lenger, og logoen på panseret kan åpnes for påfylling av spylervæske.
Når man tar hånden inn i åpningen i døra finner man en knapp som åpner døren elektronisk, og man får se inn i et svært moderne interiør. Tradisjonelt er man kanskje vant med loddrette dørsider, men her er alt designet for å gi deg mest mulig romfølelse og plass. Setet har justerbar sideklemming, og du bør bruke litt tid på å stille inn setet til deg selv, for det gir en ganske annen opplevelse enn om du bare setter deg uten å justere på sideklemming eller andre innstillinger. Demobilen hos Bavaria Sør hadde også massasje i førersetet, der man kan velge mellom ulike program og ulik intensitet.
Den store buede skjermen er lynskarp i både grafikk og kamerabilder fra ryggekamera og navigasjon med augmented reality som bruker bilens kameraer til å fortelle deg hvor du skal kjøre. Du kan også tilpasse visningen i skjermen slik du helst vil ha den, med ulike «tiles». Trådløs Apple CarPlay som virkelig utnytter skjermens bredde svært godt. Head-up displayet er direkte heftig med kartvisning, og man skal virkelig ikke følge med om man skal klare å kjøre feil om man bruker bilens navigasjon.
Genialt at man kan velge om man vil trykke på skjermen eller om man vil bruke iDrive hjulet som befinner seg mellom setene. Midtkonsollen mellom setene har et felt med tre der teksten kommer gjennom og har baklys. Det er utrolig stilig å se på og å bruke. Her finner man også et lekkert rullehjul for volumstyring. Eksklusivt og moderne er to ord som sitter igjen med tanke på interiøret i BMW iX.
Kjøreopplevelse
Det første man merker når man begynner å kjøre er at det er god lydisolering i BMW iX, samtidig som man merker i første sving at rattet er meget behagelig å bruke. Ved første akselerasjon merker man at det er rikelig med krefter, og velger man sportsmodus kommer kreftene raskt.
Når man får kjørt på ulike veier og ulike underlag blir det veldig tydelig at BMW her har laget en veldig god bil, og man skulle virkelig ikke tro ut fra kjøreopplevelsen at bilens egenvekt er på 2 365kg.
Rekkevidde
Vi har testresultater fra to ulike helger som ikke ligger veldig nær hverandre i tid, så vi skal ikke utelukke at bilen kan ha fått en softwareoppgradering eller to mellom de to testene.
Vår 50/50-test består av 50% landevei og 50% motorvei, og snøkaoshelgen ble beregnet rekkevidde her 338km i minus 1 til minus 2 grader og våte saltede veier. I mars med pluss 4 grader og fuktig asfalt ble den beregnede rekkevidden 394km.
Landeveistesten i snøkaoshelgen ville ikke vært moro med en tohjulstrekker, men med xDrive systemet til BMW fryktet vi intet, og kjørte i vei i til dels mye snø over til Evje. Temperaturen lå rundt minus 4 grader på denne turen, og den beregnede rekkevidden i snøkaoset landet på 301km. Nå i mars var det pluss 3-6 grader ved kysten og minus 1 til 2 grader fra Froland og innover mot Evje. Asfalten var fuktig. Da landet beregnet rekkevidde på 372km.
Her nevner vi for ordens skyld at vi ikke forvarmer elbiler når vi drar ut på våre tester av rekkevidde, for det er en del biler vi tester der vi ikke har tilgang på app eller forvarming. Dermed kan man oppnå ganske mye bedre resultater når man bruker bilens app og forvarmer den før avreise.
Lading
BMW iX har systemer for å varme opp bilens batterier før lading for å gi optimal ladehastighet, men ettersom vi ikke gjorde dette korrekt i snøkaoshelgen så lot vi være også denne marshelgen. Det betyr at man kan oppnå raskere lading enn i vår test.
Lading fra 10% til 80% i snøkaoshelgen på IONITY tok 47 minutter i et par tre minusgrader, lading fra 20% til 80% på en 150kW lader tok 44 minutter. Nå i mars ladet vi fra 10% til 80% med 7 varmegrader ute på en 150kW lader, og nå tok det 39 minutter.
Vinterstid er det med andre ord en del tid å spare på å bruke bilens system for forvarming av batteriene.
Praktisk og heftig
BMW iX xDrive40 er en utrolig praktisk bil, med masse plass i baksetene, stort bagasjerom med meget god bredde og et hengerfeste der kan man dra med seg inntil 2 500kg.
Man kan også velge iX som xDrive50, med større batteripakke, enda mer hestekrefter og naturlig nok lenger rekkevidde. Så har man iX som M også, og den heter M60. Her får man heftige 619hk og 1100NM i en familie-SUV, eller SAV som BMW kalle den, Sports Activity Vehicle. Du lurte litt på hvor lang til M60 bruker fra 0-100 km/t? Joda, den turen går unna på 3,8 sekunder takket være Launch Control og firehjulsdrift.
Bør oppleves
Vi kan varmt anbefale en prøvetur med BMW iX, og det kan du få om du kontakter Bavaria Sør i Arendal for å booke tid for prøvekjøring. De kan også hjelpe deg med å få bestilt din drømme-elbil for familien.