Sesam sesam, lukk deg opp!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Renault Norge har fått tak i en førproduksjonsmodell av Renault Kangoo med den nye «open sesame» løsningen, og vi fikk låne den med oss en tur til Sørlandet for å prøve bilen og de nye løsningene. Kamerabakspeilet må også nevnes i denne sammenhengen, for nye Kangoo har flere nyvinninger.

Ubegrunnet skepsis
Etter å ha kjørt mange biler som har kameralinser til ryggekameraet utenpå bilen, og har sett at de åpne linsene får både vann og smuss på seg, så var jeg noe skeptisk til utvendig kameralinse til kamerabakspeilet i Renault Kangoo.
Den dagen vi skulle fra Oslo til Grimstad var det et heftig regnvær hele dagen, og hele veien fra Drammen til Grimstad, så jeg regnet jo med at det skulle virvle opp noen små dråper som traff kameralinsa, men der tok jeg grundig feil, ikke en eneste dråpe dukket opp før jeg kom fram. Jeg ble rett og slett imponert over kamerabakspeil-løsningen som Renault har levert til sin nye Kangoo.
Mye av årsaken til at det fungerer så bra som det gjør er at kameralinsa er plassert i antenne haifinna på taket bak på Renault Kangoo, så den er utrolig godt beskyttet for vær og vind, og den uka vi hadde denne bilen på test hadde vi virkelig alt slags vær, fra snø til regn, frost og vårvarme med sol.

Open Sesame by Renault
Den største nyheten for nye Renault Kangoo er nok likevel at man kan bestille den med en løsning som kalles «Open Sesame». Her kan man legge passasjersetet flatt i gulvet, flytte på en gittervegg som er bakom passasjersetet, slik at den kommer nærmere førersetet og girspaken, uten å være i nærheten av å komme i veien for sjåføren. En løsning der man ikke har en b-stolpe gjør at det blir helt åpent mellom passasjerdøren og skyvedøren på høyre side av bilen.
Jeg har sett gjennomlastingsluker på biler som dette, men aldri noe som gir en så stor åpning og innlastingsmulighet i høyden som med «Open Sesame». Her får du hele 2,57 meter med lastelengde i hele bilens høyde innvendig, noe som er svært mye for en varebil i denne størrelsen.
Diesel og elbil
Nye Kangoo kan man naturligvis få med 3 seter som standard, eller så kan den også bestilles som 2-seter dersom man trenger ISOFIX feste i passasjersetet foran, og den utgaven som ikke har «Open Sesame» kan man bestille med skyvedør på begge sider om man ønsker det.
Nye Kangoo kjørte jeg med dieselmotor, en svært komfortabel motor som hadde bra med krefter til akselerasjon, motorveiferdsel og småkjøring. Selv om den hadde manuell girkasse kunne jeg bruke cruisekontroll, og det var mulig å skifte gir uten at cruisekontrollen ble slått av. Litt senere vil også dieselmotoren komme med automatgir, for de som foretrekker det framfor manuell girkasse.
Elbilen har vi ikke fått noe særlig informasjon om enda, men Renault forteller at den skal bli konkurransedyktig. For at det skal stemme bør den jo da få en batteripakke på om lag 50kWt, som vil gi en rekkevidde i forhold til WLTP-testen på tett oppunder 300km. Hurtiglading vil den få, så det blir veldig mange oppgraderinger i forhold til den forrige elektriske utgaven av Kangoo.

Kjøreopplevelse
Etter å ha kjørt tester av mange ulike varebiler de senere årene, så merker man ganske tydelig at de nærmer seg mer og mer personbilenes komfortnivå og utstyrsnivå, samtidig som gjerne seter og overflater holdes i rimeligere materialer som kanskje er noe lettere å vaske av.
Man sitter godt i Renault Kangoo, og med gittervegg bakom passasjersetet hadde jeg kanskje forventet mer støy fra varerommet enn jeg fikk. Bakom førersetet er det hel vegg, og det demper lyd meget godt.
Bilen ligger behagelig på veien, og de gangene man har behov for å gire så er kassa presis og god å bruke. Man forventer kanskje ikke et godt ryggekamera, et meget godt kamerabakspeil eller cruisekontroll i en varebil, men alt dette var på plass i bilen vi testet.

Kan bestilles nå
Dersom man ikke har behov for «Open Sesame» løsningen, så kan man jo heller bestille Kangoo i vanlig versjon, og da er det 3 seter foran som er standard, dermed må du gi beskjed dersom du heller vil ha 2 seter foran.
Tar du turen til Auto-Car på Stoa i Arendal kan du få bestilt deg den nye Renault Kangoo som kommer til sommeren. De kan også fortelle at elbilutgaven ikke kommer lenge etterpå dersom det er denne motoriseringen du helst vil ha tak i.
Det vi vet om priser er at Renault Kangoo starter på kr 333 000 inkl mva, og med Open Sesame løsning starter Kangoo på kr 343 000 inkl mva.