Prisvinneren Hyundai IONIQ 5

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Da Hyundai IONIQ 5 dukket opp våren 2021 gjennomførte vi våre tester i gode sommertemperaturer med sommerdekk, og nå som vinteren har vært på besøk var det på sin plass å få testa Hyundai IONIQ 5 i kjøligere vær, og på glatta med vinterdekk.

AWD
Man kan velge om man vil ha Hyundai IONIQ 5 med to-hjuls trekk eller AWD, og vi testet den med AWD. Da kan vi jo først som sist avsløre at fremkommeligheten er sikret, selv om snø, slaps eller is skulle dekke til våre sørlandske veier.
De som har bakker kan regne med å komme opp disse vinterstid med firehjulstrekk, men er det is vil det kunne være lurt å vurdere piggdekk, for alt som har tyngde vil jo kunne skli nedover uavhengig av hvor mange hjul man har trekk på. Det er også sentralt å huske på at biler med AWD trenger like lang bremselengde på vinteren som biler med 2WD.
Testbilen vi fikk låne fra Hyundai Norge var en av de første som ble delt ut til de som bestilte først, en P45-utgave med solceller på taket og ganske store felger og dekk selv vinterstid med 255/45R20. Vi lånte også demobilen til Mobile Arendal for å dobbeltsjekke rekkeviddetestene våre på vår landeveistest og 50/50-test da denne har mer normal størrelse på felg og dekk vinterstid med 235/55R19.

Vi fant forskjeller
På vår 50/50-test som består av 50% landevei og 50% motorvei var ikke forskjellene på P45 og Mobile Arendal sin demobil enorme, men P45 brukte 1 prosent mer av batteriet på de 71 kilometerne, noe som gir den en beregnet rekkevidde på 338km mot 355km for demobilen til Mobile Arendal.
På landeveistesten vår som går over 205km fra Grimstad, via Froland til Evje og over Mosby og Sørlandsparken til Rv420 tilbake til Grimstad, var det helt identiske temperaturforhold for de to bilene. 5-6 grader ute ved kysten og 2-3 grader innover i landet det mesteparten av testen foregår.
P45 fra Hyundai Norge hadde våtere veibane enn demobilen fra Mobile Arendal, men brukte 54% av batteriet mot 45% av batteriet på demobilen. Det gir P45 en beregnet rekkevidde på 379km og demobilen en beregnet rekkevidde på 455km. Her får man ganske ettertrykkelig demonstrert at større dekk/felger reduserer rekkevidden ganske kraftig for en elbil, spesielt dersom det er våt veibane som øker rullemotstanden ytterligere.
På motorvei leverte P45-utgaven en rekkevidde som varierte mellom 311km og 344km litt avhengig av hvor mye 110 km/t sone som var inkludert i testløypa. Den lengste beregnede rekkevidden var beregnet ut fra hele turen fra Grimstad til Oslo, som du fint kan kjøre uten å lade underveis også vinterstid.
Vi har ikke testet motorvei med demobilen fra Mobile Arendal, men det er rimelig å anta at den ville levert bedre resultater også på motorvei på grunn av annen dekkdimensjon.

Ladehastighet
Dersom man bestiller seg en ny Hyundai IONIQ 5 i dag, vil man kunne få bestille 2023-modellen som har aktiv forvarming av batteriene, nye elektroniske støtdempere, større batteripakke som øker fra 72,6kWt til 77,4 kWt, mer hestekrefter som øker med 20hk på AWD-modellen, og mulighet for digitalt bakspeil med kamera i haifinna på taket, samt digitale sidespeil.
Hvorfor nevner jeg dette under ladehastighet? Jo, på sommeren vil dagens IONIQ 5 kunne lade fra 10% til 80% på rundt 21 minutter på en 150kW lader, og på en raskere lader kan man komme helt ned i 18 minutter på samme ladeøkt, men på vinteren tar dette noe mer tid.
Vår raskeste ladeøkt var den vi trodde skulle bli den tregeste, for vi kjølte bilen skikkelig ned med lite igjen på batteriet før lading, og tenkte at det skulle gi ekstra treg lading. Vi startet ladingen med 3% igjen på batteriet, men da varmet laderen opp batteripakka raskere enn i våre andre ladeøkter, og vi så ladehastigheter over 120kW allerede ved 32% ladenivå. Her tok det da 32 minutter å lade fra 10% til 80%, mens det på landeveien tok 37-38 minutter å lade fra 10% til 80%. Her kom ladehastigheten over 120kW først etter 50% ladenivå.
Dette er dermed noe man ikke vil oppleve på samme måte med 2023-modellen, på grunn av den aktive forvarmingen vil man raskere oppnå høyere ladehastighet også på vinteren med denne.
Det bør også nevnes at de som kjøper en Hyundai IONIQ 5 og registrerer seg i Charge MyHyundai får med 12 måneders Premium abonnement som gir svært hyggelige ladepriser hos IONITY, i skrivende stund kr 1,65 per kWt man lader, og det er knallbillig!

Fleksibel komfort
Vinterstid blir man raskt glad i oppvarmet ratt og oppvarmet sete i IONIQ 5, og med appen kan man jo også forvarme bilen slik at man kommer til varm og isfri bil på morgenkvisten. Varmeapparatet gir også en fin og komfortabel varme i bilen selv om det er minusgrader utenfor.
Mellom forsetene kan man velge posisjonen for midtkonsollen, og man kan skyve den bakover dersom man ikke har noen som sitter i midten bak, og få tidenes heftigste benplass for de som sitter foran.
Forsetene har chilleknapp, som gir deg en svært så behagelig liggeposisjon, dette kan du for eksempel bruke når du lader bilen, slik at du og bilen lader batteriene samtidig. Fantastisk behagelig.
Baksetene kan man skyve fram og tilbake elektrisk, og man kan justere seteryggens vinkel bak, noe som gir ekstra fleksibilitet i forhold til å prioritere plass til bakseter eller bagasjerom.
Jeg forsøkte også å parkere i et parkeringshus i Oslo, og da jeg kom tilbake til bilen var begge plassene ved siden av bilen i bruk. De som har testet parkeringshus i Oslo vet hvor trange de er, og da var det utrolig deilig å kunne hente fram bilen ved å trykke på bilens nøkkel. Ja, du kan både parkere og hente ut bilen fra parkering med nøkkelen, fantastisk behagelig de gangene du faktisk har behov for det.
Pris
2023-modellen av Hyundai IONIQ starter på kr 519 900 for en svært godt utstyrt modell med AWD. Skal du ha med alt det utstyret som finnes starter den på 560 900 med metallic lakk inkludert. Det eneste du da kan få i tillegg er vinterhjul og hengerfeste.

Vi anbefaler en tur til Mobile Arendal for å prøve den retromoderne Hyundai IONIQ 5, og de kan også hjelpe deg med å få lagt inn en bestilling så du får en 2023-modell i fjerde kvartal i år.