Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Vi innrømmer det gjerne, det er veldig stas å få se en bil før alle andre får se den, selv om det ikke er så mange dager før. Det er også stas å få snakke med folk som har vært med på å utvikle denne bilen, og få høre litt om tankene bak ulike løsninger. Det er ingen tvil om at vi gleder oss masse til vi får mulighet til å prøvekjøre Mazda CX-60.
Motorisering og plass
Det er ingen tvil om at Mazda sikter seg inn mot premiumsegmentet med sin CX-60, og her har Mazda Norge valgt å droppe den lavest utstyrte innstegsmodellen, og man starter med utstyrsnivå Exclusive Line og en startpris på kr 569 900 (levert Oslo).
Da får du en 2,5 liters bensinmotor med 191hk som kombineres med en elektrisk motor på 136hk, som sammen tilbyr hele 327hk og 500NM i Sportsmodus. Det er den sterkeste motoriseringen Mazda har levert! Ferden fra 0-100 km/t kan gå unna på friske 5,8 sekunder!
I bilens drivlinje dukker begge motorer opp før automatgirkassen med 8 trinn, slik at firehjulsdriften er ekte og sikret uansett framdriftsform.
Du får også et stort bagasjerom på hele 570 liter totalt, og 477 liter som man ser når gulvet er på plass i bagasjerommet. CX-60 er en del større enn CX-5, noe man merker på noe mer bakseteplass og mer bagasjeromsplass.
Design – premium
Mazda skiller seg litt fra en del andre bilmerker ved å holde sitt fokus på KODO design, som fokuserer på intelligens og eleganse. Designfilosofien Jinba-ittai sørger for at bilen ikke skal stjele ditt fokus fra veien, men bidra til å forsterke ditt fokus på veien når du kjører den. Jinba-ittai handler fra gammelt av om hvordan hest og rytter blir ett, men i bil overføres dette til sjåfør og bil som blir ett, og jobber sammen for en trygg og god ferd til reisemålet.
Designtanken bakom Mazda CX-60 er «noble toughness», som på norsk blir noe slikt som «kraftfull eleganse». Vi fikk se en toppmodell, Takumi, i den nye fargen Rhodium White som er en metallic lakk som i enkelte vinkler kan gi inntrykk av at lakken er matt.
Det første vi la merke til var den litt rettere fronten, som skal understreke at dette er en SUV med svært god fremkommelighet takket være et avansert AWD-system.
Stoffet i dører og på dashbord er inspirert fra Kimono stoff, og det samme er den mørke stripen midt i de hvite nappaskinn-setene. I Dashbordet legger man også merke til fremvisningen av eksklusiv og lekker japansk sømteknikk. Lyse trepaneler er det også i dette interiøret som man veldig raskt liker veldig godt.
En annen designretning for interiøret finner man i Homura, der sort er hovedfargen, og sømmene er i en farge mellom orange og rød for å understreke det sportslige utseendet som er fokuset for Homura. Her er de 20’’ felgene i sort, speilhus i sort, og mange detaljer som er i krom på Takumi er i sort på Homura.
Automatisk innstilling
Ettersom fokuset er så sterkt på at sjåfør og bil skal bli ett, har man i en Comfort-pakke automatisk innstilling av sete, ratt, head-up display og sidespeil i forhold til din høyde og plasseringen man da får på hodet og øynene.
Neste gang du kommer inn i bilen vil den kjenne deg igjen ved bruk av ansiktsgjenkjenningsteknologi, og hente tilbake dine innstillinger, ikke bare på setet og rattet, men også individuelle innstillinger på mange plan. Dette systemet kan huske inntil 6 ulike sjåfører for bilen.
Bilens innstillinger er det Mazda mener er optimalt, men du står naturligvis fritt til å selv endre alle innstillinger slik at de blir optimale for deg selv, og lagre dette på minneknapper som man er kjent med fra før.
Head-up displayet blir 3 ganger større enn det vi kjenner i dagens Mazda-modeller, og dette er inkludert fra det som er innstegsmodellen i Norge.
Setene kan man få med både varme og kjøling, og med elektrisk justering, men da må man ta med Comfortpakken.
Vil du ha med alt av ekstrautstyr lander Homura på kr 660 400 og Takumi på kr 676 400 før man tar med levering til Sørlandet, vinterhjul, lakk, panorama soltak og hengerfeste, men hvilke andre ladbare hybrid-SUV’er i premiumsegmentet med ekte 4×4 og 2500kg hengervekt finner du til denne prisen?
Ladetid og utstyr
På en hjemmelader som kan levere om lag 7 kW vil du kunne lade Mazda CX-60 sitt 17,8 kWt store batteri fra 0% til 100% på om lag tre timer. Det gjør at man kan få unnagjort stort sett all kjøring i hverdagen elektrisk, ettersom den kan kjøre om lag 60km elektrisk med 20’’ dekk, som er standard størrelse for sommerdekkene i Norge.
Begreper som ladekø og rekkevidde blir uvesentlig når du av og til skal på langtur, eller på tur med campingvogna. Velger du Convenience & Sound utstyrspakke kan du nyte lyden fra BOSE premium lydanlegg, ha helt vanlig stikk-kontakt i baksetet og i bagasjerommet, i tillegg til 2 USB-C plugger for de i baksetet. Elektrisk betjent bakluke med fotsensor, mørke ruter bak B-stolpe, trådløs lader for mobilen og litt ekstra interiørbelysning er også med i denne pakken. Her får man også et ganske heftig ryggekamerasystem med 360 som har «see through» løsning der du ser ut gjennom bilen som om den var gjennomsiktig – utrolig fascinerende og praktisk løsning.
Standardutstyret på en Mazda CX-60 er ganske heftig i utgangspunktet, der det avanserte head-up displayet er nevnt, men også G-vectoring control, som sørger for optimalt grep og komfort gjennom svinger, av-isings-løsning for vindusvisker, kjøremodus for offroad og tilhenger som sørger for optimal fremkommelighet og stabilitet. Rattvarme er også blant standardutstyret.
En tilleggspakke som må nevnes er Driver assistance pakken, der du får LED-Matrix lys med 20 soner, adaptiv cruisekontroll og køassistent, varsel for kryssende trafikk foran bilen, og både varsel og automatisk nedbremsing for kryssende trafikk bak bilen, samt en del mer utstyr som totalt koster kr 17 500. Dette er en pakke som virkelig leverer veldig mye utstyr for pengene, og det er også gjeldende for Mazda CX-60, selv fra innstegsmodellen får man her veldig mye bil, luksus og utstyr for pengene.
Vi mistenker Mazda her leverer en vinner hos de som har campingvogn de vil reise med, og en meget aktuell kandidat for de som vil ha en romslig ladbar hybrid med god elektrisk rekkevidde og ekte 4×4.
Kan bestilles
De første bilene regner man med kommer til Norge tidlig i sommer, og man kan bestille bil allerede nå hos Sigmund Aasen AS på Myrene i Arendal. Det er liten tvil om at de gleder seg til å få nye lekre Mazda CX-60 i hus!