Audi e-tron biter fortsatt godt fra seg

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Gromstad Auto har vinterkampanje med noen leveringsklare biler på lager, med 1,99% rente, vinterdekk på alufelg og service og vedlikeholdsavtale i startprisen på 583 900 for en e-tron 50 og 677 100 for en e-tron 55 som vi testet.
Edition pakke er det også kampanje på nå for e-tron 55, der du får med Matrix Led lys, Bang & Olufsen lydanlegg, klimaanlegg med 4 soner, varme i rattet og en del mer for kr 22 900 mot normalt kr 58 930.
Ellers bør det jo nevnes at e-tron har 1 800kg hengervekt, quattro 4×4 og luftfjæring som standard.

Stort batteri og mye krefter
Vi lånte en Audi e-tron 55 fra Gromstad Auto, og den har en batteripakke på 95 kWt, som leverer 408hk, noe som kan flytte deg fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder.
Men hvor langt går den i vår landeveistest og vår 50/50 landevei/motorveitest? Hva med ladetiden når batteripakken er så stor? Dette ville vi finne ut av.

Test av rekkevidde
Vi dro fra Gromstad Auto til Grimstad der våre tester starter, og dro etter en kort halvtimes pause ganske rett ut på landeveistest, noe som betyr at bilen ikke var «helt kald» ved oppstart av testen.
Audi e-tron leverer mye plass i forseter, bakseter og i bagasjerom, og en komfort og støydemping som det er veldig lett å bli glad i. Gode seter og et godt ratt, samt deilig lyd fra anlegget er med på å gjøre turen ekstra god.
Natten i forveien hadde det snødd en del, så veiene over til Evje kan ikke defineres som bare hele veien, noe som med tanke på bilens egenvekt ikke var spesielt positivt med tanke på forbruk og rekkevidde. Da vi testet Q4 på samme vei var det bare fuktig asfalt, så e-tron 55 fikk sånn sett noe vanskeligere forhold enn Q4 e-tron.
Da vi kom fram ble den beregnede rekkevidden for e-tron 55 nesten 360km, noe mer enn de 353km Q4 e-tron 50 fikk på tross av vanskeligere føreforhold.
På vår 50/50-test var det svært våte veier med mye vann i veibanen etter salting av snøen som hadde falt, og temperaturen var mellom 0 og 3 plussgrader. Her fikk e-tron 55 en beregnet rekkevidde på 284km. Her må e-tron 55 se seg slått av Q4 e-tron som hadde pluss 7 grader under sin 50/50-test, og som dermed oppnådde en beregnet rekkevidde på 373km her.

Ladehastighet
Audi e-tron kan lade med en hastighet inntil 150kW, så vi ladet den på en 150kW lader, og det tok 31 minutter å lade fra 10% til 80%. Samme test med Q4 e-tron tok 37 minutter.
Audi e-tron 55 er med andre ord svært rask når det gjelder lading, for den har et mye større batteri enn Q4 e-tron 50.
Denne testen av Audi Q4 e-tron 50 har vi ikke tidligere publisert, men vi lånte bil en uke fra Audi Norge for å bli bedre kjent med den på vinterstid, så det er denne uketesten i vinter vi har våre sammenlignbare resultater fra.
Audi e-tron 55 er en del større enn Q4 e-tron 50, har en del mer plass uansett hvor i bilen du kikker, så om plassbehovet er stort er kanskje e-tron det optimale valget.

Kort leveringstid
I en tid der mye er usikkert med mikrobrikker og deler fra land i krig er det ikke lett å vite mye om leveringstider for en god del bilmerker, men ettersom det er noen lagerbiler i Norge av Audi e-tron, er muligheten til stede for rask levering.
Vil man ha andre spesifikasjoner enn det som er på lager kan man få bil til sommeren.
Vi anbefaler en tur til Gromstad Auto for en hyggelig Audi-prat, for å booke en prøvetur med Audi e-tron, og for å se på om kanskje en av lagerbilene kan passe dine ønsker. Her kan du også finne ut om det er en e-tron 50 eller 55, eller en Q4 e-tron som er optimal for dine behov.