Luksuskomfort med Hongqi E-HS9

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi fikk ta med en Hongqi E-HS9 Exclusive ut på veien, selveste toppmodellen med luftfjæring, 6 seter og 3 aktive skjermer foran. Det er noen softwareoppgraderinger som er like rundt hjørnet, som vil påvirke rekkevidde og ladehastighet, dermed vil vi komme tilbake med en mer omfattende test av dette på et senere tidspunkt.
Jarl Helge Venemyr og Bjørn Øyvind Hoff er strålende fornøyde om dagen med å ha fått den store luksus-elbilen i hus hos Auto-Car på Stoa i Arendal. Her er det mange kunder som har bestilt bil, som har fått og skal få bilene sine fremover.
Dersom du vil bli bedre kjent med Hongqi E-HS9 kan du booke en prøvetur med bilen hos Auto-Car.

6 eller 7 seter
De som av praktiske årsaker har mest lyst på en 3-seter benk på rad 2 kan få dette i både Comfort og Premium utstyrsnivå. Toppmodellen Exclusive får man med to kapteinstoler på rad 2. Disse stolene har elektrisk justering, og en eksepsjonelt komfortabel nakkestøtte.
Forsetet er om mulig enda mer komfortabelt, og her har man flere massasjeprogram å velge mellom, og ulike intensiteter. Varme og kjøling har man også i forsetene, og knallgod nakkestøtte her også som innbyr til en liten hvil mens man lader på langtur.
Fabrikken som lager Hongqi, lager også bilmerker som Audi, Toyota og VW for det kinesiske markedet, og har mange års erfaring med å produsere europeisk premium, noe de har tatt med seg inn i produksjonen av Hongqi E-HS9 som har en fantastisk god finish på overflater og sømmer i alt det deilige skinnet som er brukt i stoler, ratt og omgivelser.

Ut på tur
Vi satt oss inn i de deilige setene, stilte de inn elektrisk for optimal komfort, justerte ratt og sidespeil også før vi lagret sitteposisjonen i minnet. På med beltet og en fot på bremsen, så var det bare å sette bilen i gir og kjøre i vei.
Da vi lukket framdøren la vi merke til soft-close løsningen som gjør at man slipper å smelle med dørene, og man merker raskt når bilen beveger seg at cupéen er godt isolert med tanke på både temperatur og lyd.
Tallene på speedometeret overrasker oss, for de 551 hestene, eller de 405kW om du vil, som bor under panseret får deg svært raskt opp i en fart man ikke merker at bilen har dersom man ikke ser på speedometeret.
Med 670NM dreiemoment tar turen fra 0-100 km/t bare 4,9 sekunder, dermed er det meget lurt å følge godt med på speedometeret her i Norge, så man holder seg innenfor fartsgrensene. At så rask akselerasjon kan leveres på en så komfortabel og kultivert måte er et kunststykke som helt klart bare må oppleves.
Disse kreftene følger med den store batteripakken som Premium og Exclusive utstyrsnivå har på 99 kWt brutto og 90 kWt netto. I følge WLTP-tall kan man oppnå en rekkevidde på inntil 465km ved kombinert kjøring med den store batteripakken. Velger man Comfort får man med en batteripakke på 84 kWt brutto og 76,5 kWt netto, da får man 435hk. Her kan man i følge WLTP-tall for kombinert kjøring oppnå inntil 396km rekkevidde.
Uansett utstyrsnivå får man med avansert firehjulstrekk og meget god bakkeklaring, men Exclusive har avansert luftfjæring som gjør at man kan ha lavere bakkeklaring når man kjører fort på motorvei, og mer bakkeklaring når man kjører på mer krevende underlag.

Skaper oppmerksomhet
Det er sjelden vi kjører biler som skaper så mye oppmerksomhet som Hongqi E-HS9 skaper, fra folk i andre biler, folk som rusler, og folk som kommer bort til oss når vi parkerer bilen for å høre hva dette er for noe.
Mange lange blikk, tomler opp, og skryt av et design som ikke er skapt for å gjemme seg bort. Her har man hentet designeren som tidligere jobbet for Rolls Royce, for å skape et eksepsjonelt og meget eksklusivt design.
Et spørsmål som gikk igjen var, «hva koster noe sånt?», og overraskelsen var stor og positiv når svaret var, «fra kr 623 180 for innstegsmodellen Comfort, og for denne toppmodellen er prisen kr 783 180 før eventuelt hengerfeste og vinterhjul er lagt til.»
I disse prisene er det ingen lange lister over ekstra utstyr, her er utstyret inkludert, men i de ulike utstyrsnivåene er det naturlig nok ulik mengde utstyr som følger med. På en Hongqi E-HS9 er utstyrsnivået uansett veldig høyt selv fra innstegsmodellen.

Hovedinntrykk
Det man sitter igjen med etter en prøvetur med Hongqi E-HS9 Exclusive er at utstyrsnivået er svært høyt, komforten er meget god, både i forhold til sittekomfort, taktil komfort med gode materialvalg og kjørekomfort med gode fjæringer og lavt støynivå.
Plassen er også meget god, og her kan man ha med en god del bagasje selv om 6 eller 7 seter er i bruk.
At man kan få så mye plass, luksus, utstyr og komfort for pengene er ganske eksepsjonelt, og bør helt klart oppleves! Vi anbefaler en prøvetur med Hongqi E-HS9, som du kan booke hos Auto-Car på Stoa i Arendal.