Vi har testet Mercedes-Benz EQB

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

I mai 2020 fikk vi prøve Mercedes-Benz GLB, og nå har den svært så fleksible familiebilen kommet som elbil. Med et batteri der du kan utnytte 66,5kWt skal du i følge WLTP-målinger kunne komme deg 419km.
Nå vet vi jo at WLTP-målinger foregår i fastsatte temperaturer så man skal kunne sammenligne WLTP-resultater fra ulike biler, og være trygg på at testforholdene var helt like for alle bilene. Disse fastsatte temperaturene ligner nok noe mer på det vi i Norge definerer som en fin sommerdag, så da kan man komme litt lenger enn WLTP på en veldig varm og fin sommerdag, og noe kortere på vinteren.

Praktisk
EQB har meget fleksible bakseter på rad 2, som kan skyves i lengderetning slik at de som sitter på rad 3 får mer benplass, eller slik at man får enda mer bagasjeplass. Med baksetene på rad 2 i bakerste posisjon har man svært mye benplass, og en dybde i bagasjerommet på hele 90cm. Drar man setene på rad 2 lenger fram kan man få en dybdre i bagasjerommet på hele 106cm.
I EQB er det mange slike fleksible og praktiske løsninger som enhver barnefamilie setter stor pris på, og sikkert mange flere også. Baksetene på rad 2 er testet både med voksne og med barn, og her kan alle sitte komfortabelt.
Bruker man 7 seter har man en dybde i bagasjerommet på 28cm, men bakerst er bredden på ganske så heftige 129cm, så man kan få plass til en del likevel. Det er også mulighet med taklast. Mercedes-Benz sier selv at de to bakerste setene er beregnet for folk som ikke er over 165cm i lengde.

Største motorisering
Mercedes-Benz EQB kan du få i to motorvarianter, der begge har 4MATIC firehjulstrekk.
EQB 300 4MATIC har 228hk og 390NM, noe som kan flytte bilen fra 0-100 km/t på 8 sekunder. Testbilen var en EQB 350 4MATIC som har 292hk og 520NM. Da går ferden fra 0-100 km/t unna på 6,2 sekunder.
Med mer krefter tilgjengelig vil det kunne bli større variasjoner i forbruk ut fra hvor hardt trykk man har i høyrefoten, eller hvilket kjøreprogram man velger å bruke. Når vi tester rekkevidde bruker vi alltid kjøreprogram Comfort, som det heter i denne bilen, eller normal i biler som ikke har kjøreprogram Comfort. Vi bruker også cruisekontroll og setter den på fartsgrensa hele veien.
Den var både kvikk og artig, men hovedinntrykket er nok likevel at den leverer en meget god dose med komfort, praktiske løsninger og plass. Så er jo førermiljøet noe man bør prøve, for det er meget lekkert.

Test av rekkevidde
Vi startet med vår 205km lange landeveistest, der vi kjører fra Grimstad, via Rykene og Froland til Evje, så over Mosby til Sørlandsparken og Rv420 tilbake til Grimstad. Her er det maksimalt 80 km/t, og en del opp fram til Evje og noe mer ned etter det.
Temperaturen varierte mellom pluss 3 grader ute ved kysten og om lag 1 grad lenger inn i landet der de fleste kilometerne kjøres. Veiene var på kanten til tørre under testen.
Vi brukte 62% av bilens batteri på turen, noe som tilsier en rekkevidde på 330km på landevei vinterstid.
Vi har også en 50/50-test som har om lag 50% landevei mellom Grimstad og IKEA, og 50% motorvei med 100 km/t tilbake til Grimstad. Vi hadde 5 varmegrader under testen, og ganske tørre veier. Her fikk vi en beregnet rekkevidde på 338km, og som regel oppnår vi mest rekkevidde på landeveistesten, men her hadde vi både en varmere bil og varmere utetemperatur, som teller positivt for rekkevidden vi fikk på 50/50-testen.

Ladetest
Skal man se god ladehastighet bør man starte ladingen med varm bil og lav batteriprosent, og vi startet ladingen med ganske varm bil og 3% igjen på batteriet. Så tok vi tiden det tok å lade fra 10% til 80% på en 150kW lader. Det tok 31 minutter på vår ladetest.
Det tok for øvrig 36 minutter å lade fra 3% til 84%. Hyggelig ladefart vinterstid, for da blir ofte ladingen noe tregere enn om sommeren. Vi tror nok vi kom ganske tett på det optimale her.

Klar for prøvekjøring
Testbilen har en startpris på kr 507 900, men har ganske mye utstyr, slik at du selv kan få testet hva du ønsker og hva du eventuelt kan droppe til eget bruk. Prisen på testbilen lander på kr 609 194.
Vi kan helt klart anbefale en prøvetur med den nye elbilen Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC.