Vi fikk se nye Skoda Enyaq Coupé

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Popcorn på kino er alltid stas, men kanskje litt ekstra stas når man får være med på verdenspremieren for en ny bil. Det som nok likevel var aller mest stas var å få se på og ta på nykomlingen rett etter verdenspremieren.

Vision
Jeg husker for noen år siden da Skoda viste fram sin Vision på Arendalsuka, og nå har Vision blitt virkelig, Coupéversjonen av elbilen Skoda Enyaq. Det vil alltid være noe forskjell mellom en konseptbil og en produksjonsbil, og noen synes kanskje ikke man er helt nærme nok konseptet, men det må likevel være lov å synes at Skoda Enyaq virkelig kler Coupélinjene den nå har fått.

Hva med plassen?
De som er noe praktisk anlagt spør jo relativt raskt, hva skjer med bagasjeromsplassen, eller hva skjer med bakseteplassen, for en bil med coupéform istedenfor SUV-form vil jo måtte bli noe mindre bak.
Jeg er en ganske stor utgave av arten mann, på 184cm, og tar opp mer plass enn de fleste på min høyde. Jeg testet naturligvis baksetet med et snev av skepsis, men den skepsisen forsvant fort da jeg satte meg bak. Her var det greit med plass til hodet og masse plass til knærne mine.
Når man måler bagasjerom i liter så er det plassen man har tilgjengelig opp til toppen av bakseteryggen som måles, og her har Coupéutgaven 15 liter mindre plass enn SUV-utgaven. Det området som ikke måles, området over toppen av bakseteryggen, det vil jo av naturlige årsaker være merkbart større i en SUV-karosseriform.
Skoda Enyaq Coupé iV kan ha både taklast og hengerfeste, så det praktiske er på plass også med denne karosserivarianten.

Først som RS
Noe som var en stor nyhet var at Enyaq Coupé kommer som den første helelektriske RS-utgaven fra Skoda. Skoda Enyaq Coupe iV kommer i starten bare i RS-utgave med firehjulstrekk, 299hk og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 6,5 sekunder. Det betyr at det er kundene som går for en Skoda Enyaq Coupé RS iV som får bil først. De andre variantene kommer noe senere.
Du kan bestille Enyaq Coupé som iV60 og som iV80 og iV80X i tillegg til RS-utgaven, med andre ord får man den både med bakhjulstrekk og firehjulstrekk.
Det er forskjell på batteristørrelse og hvor mange hestekrefter man får med de ulike variantene. iV60 kommer med et 62 kWt stort batteri brutto, 58 kWt netto, det vil si den delen av batteriet man får bruke. iV60 har 180hk og bakhjulstrekk. iV80 har også bakhjulstrekk, men har en større batteripakke på 82 kWt brutto/77 kWt netto, som leverer 204hk. iV80X har firehjulstrekk og samme batteripakke som iV80, men her får man på grunn av en ekstra motor ut hele 265hk.
Den røde bilen vi så nærmere på etter verdenspremieren var en iV80 Sportline, noe som vil si at den har bakhjulstrekk og ekstra sportslig utseende og interiør.
Vi har også lånt noen bilder fra Skoda for å vise fram RS-utgaven, som er hakket mer sportslig i utseendet enn Sportline, selv om de to har en god del til felles når det gjelder styling utenpå og inni.

Rekkevidde
Når en SUV får Coupéform vet man at luftmotstanden reduseres, fordi Coupéformen er den mest aerodynamiske. Dermed vil man med Enyaq Coupé kunne få inntil 545 km rekkevidde etter den standariserte WLTP-målingen med en iV80 innstegsmodell.
Mer utstyr betyr mer vekt og det påvirker rekkevidden negativt. Her er også dimensjon på felger og dekk sentralt, for større felger og dekk betyr noe lavere rekkevidde. Dermed vil rekkevidden avhenge av utstyrsnivået man velger på bilen.

Priser
Vi fikk ikke vite noe om priser, men det er vel ikke helt unaturlig å tenke seg til at de ligger en tanke over prisene på Enyaq som SUV.
Det vi fikk vite var at priser kommer til salgsstart som er like over påske, med andre ord mot slutten av april. Skoda Norge håper på å få ut demobiler til forhandlerne til salgsstart, slik at man kan prøvekjøre bilen når man skal bestille den.
Vi gleder oss masse til å få prøve Skoda Enyaq Coupé iV, og vil naturligvis komme sterkere tilbake med test av bilen når det blir mulig hos Gromstad Motor Stoa. Nå vet vi at den ser bra ut, har god plass, har alt det praktiske på plass, og i bilen vi satt oss inn i var også setene meget gode og interiøret veldig stilig.